Vodíková auta získávají německou podporu. Ve spolupráci s Toyotou je plánuje i BMW

ČTK Martin Přibyl ČTK, Martin Přibyl
11. 9. 2019 12:55
Automobilka BMW plánuje v roce 2022 představit malou sérii současného modelu X5 vybavenou novou generací elektrického pohonu s vodíkovými palivovými články. Sériovou produkci aut s palivovými články BMW plánuje nejdříve v roce 2025, ale načasování do značné míry závisí na požadavcích trhu a celkových podmínkách. Automobilka to oznámila na autosalonu ve Frankfurtu.
Studie BMW i Hydrogen NEXT je vystavena na autosalonu ve Frankfurtu.
Studie BMW i Hydrogen NEXT je vystavena na autosalonu ve Frankfurtu. | Foto: BMW

BMW Group spolupracuje od roku 2013 na vývoji pohonného systému využívajícího technologii vodíkových palivových článků s Toyotou Motor Corporation. Výzkumné oddělení BMW od léta 2015 testuje malou flotilu prototypů BMW řady 5 GT poháněných technologií vodíkových palivových článků, které byly vyvinuty ve spolupráci s Toyotou. V roce 2016 obě společnosti podepsaly dohodu o partnerství na vývoji produktů.

Vůz pod označením BMW i Hydrogen NEXT ukazuje, že technologii vodíkových článků lze efektivně integrovat do vozidla typu SUV. Elektromobily poháněné vodíkovými články FCEV jsou schopné nabídnout s nulovými emisemi podobné využití, jaké nabízejí konvenční vozidla, například tankování paliva v čase kratším než čtyři minuty, dlouhý dojezd, schopnost táhnout přívěsy a velmi malá omezení vyplývající z aktuálních klimatických podmínek.

V lednu 2017 se BMW Group a Toyota spojily s jedenácti předními energetickými, dopravními a průmyslovými společnostmi, aby zahájily globální iniciativu známou jako Hydrogen Council. Od června 2019 se její práce účastní 60 společností.

Nabídka vodíkových aut není příliš široká, významní hráči však postupně s takovými modely přicházejí. Toyota už prodává sériový vodíkový vůz Mirai, Hyundai má model Nexo, Honda nabízí Clarity a Mercedes má upravenou verzi SUV GLC F-Cell. Vývoj vodíkových aut má podle slov svého šéfa Brama Schotta obnovit rovněž automobilka Audi.

Hlavním problémem vodíkového pohonu zůstává chybějící plnící infrastruktura. Například v Česku v současnosti žádná veřejná čerpací stanice nefunguje. Ministerstvo dopravy loni uvedlo, že by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Šlégr je dál koučem Litvínova, jeho rezignaci vedení nepřijalo

Jiří Šlégr zůstává koučem hokejistů Litvínova. Olympijský vítěz z Nagana, který je zároveň šéfem klubu, dnes nabídl rezignaci na trenérskou funkci, ale představenstvo ji nepřijalo. Realizačnímu týmu doporučilo provést změny v kádru.

Litvínovu se nedaří od začátku extraligy a dosud vyhrál jen tři zápasy. Po dvanácti kolech má pouze jedenáct bodů a je předposlední.

Po nedělní porážce 3:4 s Olomoucí, která byla pro klub třetím nezdarem za sebou, vedení Litvínova oznámilo, že jedná o změně na postu hlavního trenéra. Mezi kandidáty na nového kouče byl podle Šlégrova vyjádření v médiích i litvínovský odchovanec Vladimír Růžička, bývalý kouč národního mužstva a Šlégrův spoluhráč ze zlatého naganského týmu.

Nakonec zůstává na střídačce Šlégr. Bývalý vynikající obránce převzal tým v závěru minulé sezony místo odvolaného Milana Razýma.

Další zprávy