Vodíková auta získávají německou podporu. Ve spolupráci s Toyotou je plánuje i BMW

ČTK Martin Přibyl ČTK, Martin Přibyl
11. 9. 2019 12:55
Automobilka BMW plánuje v roce 2022 představit malou sérii současného modelu X5 vybavenou novou generací elektrického pohonu s vodíkovými palivovými články. Sériovou produkci aut s palivovými články BMW plánuje nejdříve v roce 2025, ale načasování do značné míry závisí na požadavcích trhu a celkových podmínkách. Automobilka to oznámila na autosalonu ve Frankfurtu.
Studie BMW i Hydrogen NEXT je vystavena na autosalonu ve Frankfurtu.
Studie BMW i Hydrogen NEXT je vystavena na autosalonu ve Frankfurtu. | Foto: BMW

BMW Group spolupracuje od roku 2013 na vývoji pohonného systému využívajícího technologii vodíkových palivových článků s Toyotou Motor Corporation. Výzkumné oddělení BMW od léta 2015 testuje malou flotilu prototypů BMW řady 5 GT poháněných technologií vodíkových palivových článků, které byly vyvinuty ve spolupráci s Toyotou. V roce 2016 obě společnosti podepsaly dohodu o partnerství na vývoji produktů.

Vůz pod označením BMW i Hydrogen NEXT ukazuje, že technologii vodíkových článků lze efektivně integrovat do vozidla typu SUV. Elektromobily poháněné vodíkovými články FCEV jsou schopné nabídnout s nulovými emisemi podobné využití, jaké nabízejí konvenční vozidla, například tankování paliva v čase kratším než čtyři minuty, dlouhý dojezd, schopnost táhnout přívěsy a velmi malá omezení vyplývající z aktuálních klimatických podmínek.

V lednu 2017 se BMW Group a Toyota spojily s jedenácti předními energetickými, dopravními a průmyslovými společnostmi, aby zahájily globální iniciativu známou jako Hydrogen Council. Od června 2019 se její práce účastní 60 společností.

Nabídka vodíkových aut není příliš široká, významní hráči však postupně s takovými modely přicházejí. Toyota už prodává sériový vodíkový vůz Mirai, Hyundai má model Nexo, Honda nabízí Clarity a Mercedes má upravenou verzi SUV GLC F-Cell. Vývoj vodíkových aut má podle slov svého šéfa Brama Schotta obnovit rovněž automobilka Audi.

Hlavním problémem vodíkového pohonu zůstává chybějící plnící infrastruktura. Například v Česku v současnosti žádná veřejná čerpací stanice nefunguje. Ministerstvo dopravy loni uvedlo, že by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Ekonomika USA ve čtvrtletí rostla rekordním tempem 33,1 procenta

Ekonomika Spojených států ve třetím čtvrtletí podle prvního rychlého odhadu vykázala rekordní vzestup, k němuž přispěla vládní koronavirová pomoc v objemu více než tří bilionů dolarů (70 bilionů Kč). Ta podpořila zejména výdaje spotřebitelů. Hrubý domácí produkt (HDP) se v přepočtu na celý rok zvýšil o 33,1 procenta, oznámilo dnes americké ministerstvo obchodu.

Tempo růstu bylo v uplynulém čtvrtletí nejrychlejší minimálně od roku 1947, kdy vláda začala tyto údaje sledovat. Ve druhém čtvrtletí naopak ekonomika kvůli dopadům šíření koronaviru klesala rekordním tempem 31,4 procenta.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

O zlato je nejmenší zájem za posledních jedenáct let, pandemie téměř zastavila prodej šperků

Celosvětová poptávka po zlatě ve třetím čtvrtletí klesla o 19 procent na 892,3 tuny, což je nejméně za 11 let. Centrální banky přitom poprvé za deset let zlato prodávaly, uvedla ve čtvrtek Světová rada pro zlato (WGC).

Kvůli koronavirové pandemii se téměř zastavil prodej šperků, který je obvykle největším zdrojem poptávky po zlatu. Poptávka šperkařského sektoru se tak meziročně snížila o 29 procent. Ve třetím čtvrtletí se ale trh začal mírně zotavovat, včetně poptávky v Číně a v Indii, které patří mezi největší spotřebitele kovu. Proti předchozímu čtvrtletí tak poptávka mírně vzrostla. Pokles poptávky od šperkařů kompenzovali také investoři, kteří nakupovali zlato považované za bezpečné úložiště hodnoty.

Zdroj: ČTK
Další zprávy