Vědecky podloženo? Podle dat o pohybu kurýrů jsou kola ve městě rychlejší než auta

Martin Přibyl Martin Přibyl
15. 11. 2018 10:50
Bez rozvážkových služeb, jako je britské Deliveroo, by pravděpodobně svět, jak ho známe, neexistoval. Její kurýři se starají o to, aby lidé dostali včas jídlo, které si objednali ve své oblíbené restauraci. Pro firmu založenou v roce 2013 v Londýně dnes pracuje ve třinácti zemích přes 30 000 řidičů, motorkářů a cyklistů. Data, která nasbírali, teď dávají za pravdu všem, kteří propagují bicykl jako nejrychlejší dopravní prostředek po městech.
Otázkou je, jestli si cyklokurýři k vyšším rychlostem nepomáhají porušováním předpisů.
Otázkou je, jestli si cyklokurýři k vyšším rychlostem nepomáhají porušováním předpisů. | Foto: Jakub Plíhal

Kurýři rozváží jídlo na kolech, motorkách i v autech, a to za pomoci speciální aplikace s vyspělým algoritmem, který se snaží vybalancovat potřeby všech zúčastněných stran: zákazníci chtějí, aby jejich čína dorazila teplá, restaurace chtějí připravené pokrmy expedovat ve chvíli, kdy je dovaří, a kurýři? Ti chtějí zvládnout za hodinu několik objednávek, protože jsou placeni podle výkonu.

Sofistikovaný logistický program, jemuž u Deliveroo říkají Frank, počítá načasování rozvážek podle informace o tom, jaké jídlo bylo objednáno, adresy restaurace, času, dne v týdnu a také počtu kurýrů, kteří jsou právě k dispozici.

Data, která si od Deliveroo vyžádal americký Forbes a zakládají se na údajích z milionů cest, potvrzují, že na kole se ve městě kurýr dostane k cíli rychleji než autem. "V některých oblastech byli v daném období cyklisté dokonce výrazně rychlejší než kurýři na skútrech," cituje Forbes e-mail rozvážkové služby.

Je však také nutno podotknout, že podle zpráv, které se objevují v britském tisku, cyklokurýři Deliveroo nejezdí jako beránci a hlavu s předpisy si zrovna nedělají. Například v Leicesteru se proplétají mezi lidmi na chodnících i pěších zónách.

Řidiči a motorkáři musí ale i oproti slušným cyklistům řešit např. problémy s parkováním. Zejména v centrech měst zabírá hledání místa k zastavení zbytečný čas. Cyklisté také mohou využít vyhrazené pruhy nebo stezky, díky nimž se vyhnou těm nejucpanějším místům na své cestě.

A těch je čím dál tím více, což dává velocipedistům slušnou rychlostní výhodu. Podle údajů britského autoklubu RAC klesla průměrná rychlost auta v centru Londýna v roce 2017 na pouhých 12,6 kilometru za hodinu. Pro britská města obecně pak platí rychlostní průměr 29,4 km/h.

Telegraph upozorňuje na to, že průměrná rychlost cyklisty v aplikaci Strava, která slouží k zaznamenávání jejich tras, je asi 25,5 km/h. Otázkou pochopitelně zůstává, jestli se jí dá v centru města bez zmíněného porušování předpisů dosáhnout.

Kolo je po městě však rychlejší i podle výzkumu, který uspořádal australský autoklub RAA. Na některých cestách napříč Adelaide se cyklisté dokázali dostat do práce o třináct minut dříve než řidiči. Bicykl také o patnáct minut zvítězil v závodě, který v centru Londýna před lety uspořádal populární britský motoristický pořad Top Gear.

Mimochodem, věděli jste, že první závod o nejrychlejší městský dopravní prostředek se odehrál již v roce 1937 v Chicagu? I v něm zvítězilo jízdní kolo.  Porazilo tehdy auto, taxi, kočár, autobus i vlak.

 

Právě se děje

Další zprávy