Ve Švýcarsku chtějí pokutovat hlučné řidiče. Vymýšlejí kvůli tomu speciální radar

Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 4. 2019 13:03
V usnesení tamního parlamentu se píše, že hluk z aut představuje po znečištění ovzduší druhou největší ekologickou zátěž vznikající automobilovou dopravou. Nadměrným hlukem prý trpí 60 procent obyvatel Ženevy a to má mít za následek zvýšený výskyt onemocnění srdce i cukrovky. Zákonodárci tedy chtějí přijít s řešením, jak zabránit zvýšenému rámusu. Jednou z možností má být i vývoj speciálního hlukoměru, který pomůže policii odhalovat přestupky. Tedy auta, která vydávají silnější zvuk, než je předepsáno.
Rychlostní radar, ilustrační foto.
Rychlostní radar, ilustrační foto. | Foto: iStock

Švýcaři se ve svých úvahách opírají o pozorování, při nichž bylo zjištěno, že ojedinělí řidiči způsobují svým chováním zbytečně vysokou hlukovou zátěž a v noci budí spící obyvatele (známe i z Česka). Nemusí se přitom jednat jen o otevřené klapky ve výfuku sportovního vozu nebo rychlý průjezd motorky, ale i odpíchnutí se z místa s kvílejícími pneumatikami.

Podobné chování je pochopitelně zakázáno v celé řadě zemí. I v Česku zákon o provozu na pozemních komunikacích říká, že řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem. Dokazování takového přestupku je však velice komplikované, a proto by Švýcaři rádi měli hlukoměr, který s tím policistům pomůže.

"Výroba takového hlukového radaru je technicky možná a není dražší než u klasického zařízení, které měří rychlost," řekla švýcarskému webu 20 Minuten ekoložka Delphine Klopfenstein Brogginiová. Nejdříve ale bude nutné překonat technické problémy.

Německý Spiegel upozorňuje na to, že zařízení bude muset odhalit, jaký vůz že je původcem onoho nadměrného hluku. Musí také rozeznat osobní auto od traktoru, které mají povoleny vyšší hlukové limity. Je nutné aby rozlišoval i období dne, protože pro noc platí jiné předpisy než pro den.

Podle Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne ale je možné takový přístroj vyvinout a k dispozici by mohl být za dva až čtyři roky. Pak budete muset při nočních rozjezdech dávat pozor, aby vám auto nehráblo.

 

Právě se děje

Další zprávy