Začíná platit novela silničního zákona. Zeptali jsme se, jak změnu vnímají úřady a motoristé

Eva Srpová ČTK Eva Srpová, ČTK
1. 6. 2017 17:23
Od 1. června vchází v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel v silničním provozu. Největší změnou je, že je možné změny v registru vozidel provádět na jakémkoli úřadě s rozšířenou působností. Šli jsme tedy na zmíněné úřady, abychom zjistili, jak změnu vnímají úředníci a také motoristé, kteří přišli na úřad provést v registru změny. V Praze pociťují nárůst žádostí téměř o třetinu.
Od 1. června se zjednodušuje administrativa při změně v registru vozidel.
Od 1. června se zjednodušuje administrativa při změně v registru vozidel. | Foto: Eva Srpová

Až doposud bylo možné provést registraci nového vozidla nebo změnu vlastníka pouze na úřadu, kde bylo auto dosud registrováno, tzn. v místě trvalého bydliště dosavadního majitele.

Od 1. června 2017 vchází v platnost novela zákona, která změny v registru usnadňuje. Registraci vozidla, zápis změny vlastníka a všechny další změny v registru vozidel lze provést na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností v celé republice, a to podle svého výběru.

Prakticky to znamená, že pokud si pořídíte například ojetý vůz, už nemusíte kvůli změně registrace na úřad v místě trvalého bydliště. Také různé změny v registru už se nebudou muset hlásit pouze v místě trvalého bydliště žadatele.

Toto zjednodušení by mělo výrazně ulehčit život nejen kupujícím a prodávajícím ojetých aut a majitelům vozidel obecně, ale také úřadům. Lidé si navíc budou moci vybrat takový úřad s rozšířenou působností, který se pro ně nachází v dostupnější vzdálenosti. 

"Novela zákona výrazně ulehčí život všem, kteří kupují či prodávají ojeté vozy, ať už jde o obchodníky, firmy, nebo občany. Dosud bylo velmi obtížné řešit prodeje automobilů mezi vlastníky v různých městech. Bylo nutné posílat dokumenty sem a tam a navíc se ještě pod hrozbou pokuty vejít do lhůty na přepis. Nyní již nebudou vlastníci odkázáni na poštu nebo cestování a změnu v registru si jednoduše vyřídí co nejblíže svému bydlišti," pochvaluje si změnu provozní ředitel autobazaru AAA Auto Petr Vaněček.

V první den platnosti novely jsme se tedy vydali na dva úřady s rozšířenou působností, abychom se zeptali zdejších úředníků, jak novinky vnímají a zda pociťují změnu v požadavcích žadatelů, případně fronty, jak se někteří pražští úředníci obávali.

Na Magistrátu města Kladna ráno 1. června nezaznamenali žádnou změnu. "Zatím ani nepřišel nikdo, kdo by potřeboval převést vozidlo nebo provést jakoukoli změnu a měl by trvalé bydliště jinde," řekla nám jedna z úřednic.

Někteří žadatelé si počkali právě na 1. červen, aby mohli provést změny v registru na jiném pracovišti, než mají trvalé bydliště.
Někteří žadatelé si počkali právě na 1. červen, aby mohli provést změny v registru na jiném pracovišti, než mají trvalé bydliště. | Foto: Eva Srpová

V Praze, kde funguje celkem pět odborů dopravně správních činností, jsme se vydali na pracoviště v Břevnově (Radimova 39). Hned za hlavními dveřmi vyplňoval žádost o převodu vlastnictví skútru dovezeného z Německa Jan Kolář ze severních Čech. "Na tu změnu jsem si počkal právě na dnešní den, protože bydlím v Praze a nechtělo se mi kvůli tomu jezdit domů," vysvětlil a ocenil zjednodušení administrativy. 

Na zdejším registru vozidel se fronty netvořily, úřednice žádosti motoristů zvládaly stejně jako jiné dny. Tiskový mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Vít Hofman však vnímá, že na pražských registrech vozidel je skutečně znát nárůst žadatelů z jiných měst. "Do Prahy jezdí řada lidí ze Středočeského kraje za prací a určitě pro ně bude jednoduší vyřídit si potřebné věci například o polední pauzu. Od dnešních 7 do 10 hodin bylo na registru vozidel odbaveno celkem 520 žadatelů a z toho 147 bylo mimopražských. Jejich podíl je tedy 28 %. Zhruba stejný byl zaznamenán i nárůst množství čekajících klientů. Ke stávajícímu množství domácích tedy přibylo téměř 30 % mimopražských klientů. Největší počet klientů dopoledne zaznamenalo pracoviště v Bohdalci," dodává Vít Hofman.

Během celého dnešního dne využilo možnosti přihlásit automobil na jiném než místním úřadě zhruba 3000 lidí. Celkem úřady k dnešní šestnácté hodině odbavily 8700 lidí, více než třetina z nich tak nové možnosti využila. ČTK to řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Podle něj se změna legislativy na provozu úřadů negativně neprojevila. Aby se však lidé vyhnuli frontám, ministerstvo dopravy doporučilo využívat online objednání na přesný čas.

"Podle prvních údajů je vidět, že zjednodušení kontaktu s úřadem lidé vítají a začali nové možnosti okamžitě využívat. Změna jim významným způsobem usnadní například vyřizování registrace nového vozidla nebo změnu vlastníka," uvedl v tiskové zprávě ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Novela ale přináší i další důležité změny. V případě, že dojde k prodeji vozu novému vlastníkovi a původní majitel nebo naopak ten nový nepřepíší v registru vlastníka, měl by jim na základě žádosti pomoci právě obecní úřad.

Příslušný úřad na základě žádosti podané původním vlastníkem ověří, že auto bylo skutečně prodáno (vyžádá si například kupní smlouvu). Poté vyzve nového vlastníka, aby se k žádosti vyjádřil a dodal potřebné doklady k registraci. Když tak neučiní, úřad zapíše nového vlastníka do registru silničních vozidel.

Platnost evidenční kontroly byla až doposud 14 dní, nově je prodloužená na 30 dní. V praxi to znamená, že nový vlastník, který chce v registru nahlásit sebe jako nového majitele, měl od návštěvy STK a provedení evidenční kontroly pouze čtrnáct dní na vyřízení kompletní administrativy, nyní na to má měsíc.

Rovněž převod vozu s běžnými "bílými" registračními značkami na veteránské má být jednodušší než dříve. A v případech, kdy žadatel potřebuje vyřadit vozidlo z registru, které už ani neexistuje, a nemůže tedy doložit doklad o ekologické likvidaci, úřad této žádosti vyhoví, avšak až po přezkoumání.

Zjednodušení "papírování" je jistě vítanou změnou, bod novely zabývající se stáčením počtu najetých kilometrů ale působí nejasně. Více jsme o této změně psali zde.

Novela totiž mimo jiné nařizuje Stanicím technické kontroly (STK) nevydávat při kontrole protokol o evidenční kontrole, pokud technik zaznamená, že došlo ke snížení počtu najetých kilometrů.  Bez tohoto protokolu majitel vozu neprojde STK.

Ministerstvo dopravy však na základě kritiky a nejasností okolo toho, jak by měli technici na STK správně postupovat a především jak by se mělo zamezit tomu, aby byli trestáni motoristé, kteří nemohli tušit, zda od poslední kontroly na STK došlo na jejich vozu ke stočení najetých kilometrů, vydalo zprávu, ve které zmíněný paragraf vysvětluje následovně:

Paragraf řeší situaci, kdy by ve třicetidenní lhůtě mezi evidenční kontrolou a provedením změny vlastníka či provozovatele na úřadu došlo ke stočení tachometru. Potom úřad nemusí uznat evidenční kontrolu a vozidlo přepsat. Toto opatření se ale týká pouze situace, kdy by někdo manipuloval s vozidlem právě ve třicetidenním období mezi evidenční kontrolou a samotným zápisem změny vlastníka na registru vozidel.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 41 minutami

Vdova po kancléři Kohlovi nezdědí jeho milionové odškodnění za knihu

Vdova po někdejším německém kancléři Helmutu Kohlovi Maike Kohlová Richterová nemá dědický nárok na milionové odškodnění za knihu o svém zesnulém manželovi. V pondělí o tom rozhodl Spolkový soudní dvůr (BGH), který je nejvyšší německou soudní instancí. BGH tak potvrdil verdikt nižšího soudu, že nároky na odškodnění se nedědí. Kohlová Richterová se chtěla domoci pěti milionů eur (128,5 milionu korun).

Jádrem sporu je kniha s názvem Vermächtnis: Die Kohl-Protokolle (Odkaz: Kohlovy protokoly) z roku 2014, v níž autoři Heribert Schwan a Tilman Jens použili neautorizované citáty bývalého předsedy Křesťanskodemokratické unie (CDU) a dlouholetého kancléře, který vládl v letech 1982 až 1998. Kohl těsně před smrtí vysoudil odškodné, verdikt ale nikdy nenabyl právní moci. Ve sporu po Kohlově úmrtí pokračovala vdova, která usilovala o dědický nárok na odškodné.

"Předpoklad vrchního zemského soudu, že nárok na odškodné kvůli porušení osobních práv se v zásadě nedědí a že nárok zanikl úmrtím předchozího žalobce, je správný," uvedl ve zdůvodnění verdiktu Spolkový soudní dvůr. Ten také konstatoval, že odškodnění mělo být zadostiučiněním pro samotného Kohla, což již nelze po jeho smrti naplnit. A protože původní verdikt nebyl pravomocný, nestal se nárok součástí dědictví.

Zdroj: ČTK
Další zprávy