Hybridní auta propadla v testu spotřeby, v testu vykázala horší emise, než výrobci slibují

Jiří Kaloč
24. 8. 2017 17:43
Německý automotoklub ADAC otestoval pět sériových hybridních modelů automobilů, které kombinují spalovací motor s elektromotorem a navíc mají baterii s vyšší kapacitou, kterou lze dobíjet z externího zdroje. Pětici tzv. plug-in hybridů zkoumal ADAC nejen z hlediska pořizovacích a provozních nákladů, ale také emisí oxidu uhličitého a pevných částic. Výsledky mohou být pro někoho zklamáním. Deklarované hodnoty potvrdila pouze japonská Toyota Prius stavěná výhradně jako hybrid, ostatní modely hlavně v reálném testu spotřeby propadly.

Elektromotor je považována za pohon budoucnosti. Současné elektromobily jsou však stále na hony vzdáleny možnostem, schopnostem a cenám konvenčně poháněných automobilů. Největší problém představuje délka nabíjecího cyklu, která značně omezuje akční rádius elektromobilů. Proto není myšlenka hybridního pohonu s nabíjecí baterií vůbec špatná.

Nabídne možnost provozu jen na elektřinu i možnost výrazně snížit provozní náklady spalovacího motoru s pomocí elektromotoru. Dnešní plug-in hybridy dokáží na nabitou baterii ujet od 30 do 50 km rychlostí až 135 km/h. Pokud se baterie vybije, lze dále pokračovat se spalovacím motorem, průběžně dobíjet baterii a nahromaděnou energii pak opět využít třeba v městském provozu.

Počet sériově vyráběných plug-in hybridů se postupně zvyšuje, mnozí výrobci již mají i více než jednu variantu v nabídce. V USA a západní Evropě ostatně roste i poptávka po takových modelech. Zájem o ně je totiž větší než u čistokrevných elektromobilů. 
  
Německý autoklub ADAC otestoval z hlediska nákladů, spotřeby a emisí pět plug-in hybridů: BMW 225xe, KIA Optima PHEV, Toyota Prius Plug-in, Volvo XC90 T8 Twin Power a VW Passat Variant GTE. Testování však zanechalo u pracovníků ADAC smíšené pocity. Uspokojivého výsledku totiž dosáhla pouze Toyota Prius, která jako jediná byla jako hybrid přímo vyvíjena.

Vysoká pořizovací cena je dnes zřejmě největším problémem většího rozšíření těchto modelů. Technologie použité v plug-in hybridech jsou totiž stále velice drahé. Druhou nevýhodou je vysoká hmotnost. Plug-in hybridy totiž disponují dvěma hnacími systémy a ještě akumulátorem, jehož hmotnost roste se zvyšující se kapacitou. 

S plně nabitou baterií sice můžete ujet desítky kilometrů, ale často je přehlíženo, že ani spotřeba energie ze zásuvky není zanedbatelná a v provozních nákladech by se s ní mělo počítat. Tuto sumu však nelze generalizovat, protože hodně záleží na tom, odkud se čerpá. Obecně ovšem lze říci, že dieselový motor je z hlediska provozních nákladů levnější. Majitel plug-in hybridu by měl také počítat s vyššími náklady na servis.

Plug-in hybridy jsou atraktivní hlavně pro výrobce, kteří díky měřicí metodice mohou prezentovat fantasticky nízké hodnoty emisí CO2. Podle měřicího cyklu NEDC (New European Driving Cycle) je totiž možné v případě jízdy na elektřinu mít nulové emise. ADAC však upozorňuje, že takové výsledky jsou zkreslené a jen stěží porovnatelné s reálným provozem.

Na přehled všech hybridů prodávaných na českém trhu se podívejte zde.

Foto: Aktuálně.cz

5. Volvo XC90 T8 Twin Power (300 kW, 640 Nm) - 2 081 900 Kč

Velké luxusní a patřičně drahé SUV je po kombi V60 D6 druhým plug-in hybridem automobilky Volvo. Zatímco V60 kombinovalo elektromotor s turbodieselem, zde je použit dvoulitrový benzinový čtyřválec přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem.

Dosahuje výkonu 236 kW a točivého momentu 400 Nm, který posílá prostřednictvím osmistupňové samočinné převodovky na přední kola. I když je i hybridní XC90 čtyřkolka, nemá spojovací hřídel mezi předními a zadními koly. Ta totiž pohání elektromotor o výkonu 60 kW a točivém momentu 240 Nm.

Akumulátor má podle  výrobce kapacitu 10,4  kWh, prakticky využitelných je však jen 8,3 kWh. Ze zásuvky doma lze automobil nabít za 3 (16 A) až 7 (6 A) hodin. Elektřina pak vystačí na ujetí 30-40 km při nejvyšší rychlosti 125 km/h. Benzinová nádrž má kapacitu 50 litrů, u standardních verzí však 71 litrů. Akční rádius je asi 630 km.

Kvůli pohotovostní hmotnosti 2268 kg potřebuje XC90 k pohybu hodně energie, což se odrazilo ve spotřebě. V režimu elektromobilu (EV) spotřebovalo Volvo 26,3 kWh na 100 km a ujelo 32 km. S vybitou baterií pak spalovací motor spotřeboval 8,3 l/100 km, na dálnici 11 l/100 km.

Právě obrovská hmotnost vyžaduje občas spuštění spalovacího motoru i v režimu EV, neboť elektromotor nestíhá reagovat na určité situace. Při studených startech má XC90 obrovské emise oxidu uhličitého i pevných částic. Zde by bylo vhodnější použít dieselový motor s účinným filtrem pevných částic a katalyzátorem SCR s kapalinou AdBlue na redukci emisí oxidů dusíku.

V ECO testu ADAC dosáhlo Volvo XC90 v hybridním režimu emise 213 g CO2/km (podle údajů výrobce 49 g), spotřeba benzinu byla 6,7 l/100 km (2,1 l) a elektřiny 5,4 kWh/100 km (18,5 kWh). Za to dostalo celkem 24 bodů, což znamená jednu hvězdičku a poslední, páté místo.

Ceník a technické údaje Volva XC90 včetně plug-in hybridu si můžete prostudovat zde.

 

Právě se děje

Další zprávy