V Praze ztratí řidiči v zácpách ročně 3 dny, v Istanbulu 5

ČTK ČTK
31. 3. 2015 14:03
Průměrné zdržení na trase, která by mohla trvat jen půl hodiny, je v Praze odpoledne 20 minut. Dopolední špička je tu však obvykle horší.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: praha4.cz

Praha  - Během odpolední dopravní špičky stráví řidiči v autech v celosvětovém průměru v dopravních zácpách až dvojnásobek běžné dojezdové doby. Za loňský rok přišli v průměru na cestě z práce až o 100 hodin svého času, tedy přibližně 4 dny.

Vyplývá to ze studie, kterou provedla nizozemská společnost TomTom v téměř 150 světových metropolích. Praha se 77 hodinami, které pravidelně dojíždějící řidiči loni zbytečně strávili v odpolední zácpě, se umístila celosvětově na 68. místě.

V odpolední dopravní špičce dochází podle průzkumu na celém světě k největším zácpám z celého dne. Nejhorší situace je v Istanbulu, kde se běžně půlhodinová cesta prodlouží ve špičce i na více než hodinu. Za rok se tak doba, kterou obyvatelé města na Bosporu stráví v zácpách, může pohybovat až kolem 125 hodin. V žebříčku následují ruská města Moskva a Petrohrad.

První pětici světových metropolí, které jsou nejhůře postiženy odpolední špičkou, uzavírá hlavní město Mexika a středočínský Čchung-čching.

Praha je s průměrným dvacetiminutovým zdržením v zácpách na třicetiminutové trase na 68. místě na světě a 24. místě v Evropě. Podobná situace jako v českém hlavním městě je i v německých městech Mnichov a Frankfurt nad Mohanem, ve španělské Barceloně či francouzském Lyonu. Výrazně horší než v Praze je situace například v Bukurešti, Varšavě, Římě či Londýně, naopak méně v tomto ohledu trpí obyvatelé Amsterodamu, Budapešti či Madridu.

Na rozdíl od celosvětového průměru je v Praze podle průzkumu horší situace v ranní špičce než v té odpolední. Oproti roku 2013 se v české metropoli situace prý ale mírně zlepšila. K dobru získají řidiči dojíždějící za prací v Praze až hodinu ročně.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ryanair má rekordní ztrátu, letectví se už ale zotavuje z pandemie

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair vykázala za uplynulý finanční rok bez mimořádných položek rekordní ztrátu 815 milionů eur (20,8 miliardy Kč) po zisku více než jedné miliardy eur v předchozím roce. Omezení související s pandemií donutila firmu zrušit více než 80 procent letů. Aerolinky ale ve své výsledkové zprávě dnes také uvedly, že v odvětví letecké dopravy už vidí signály začínajícího oživení. Finanční rok skončil v březnu.

Ztráta byla nižší, než čekali analytici. Ti ji podle agentury Reuters odhadovali na 834 milionů eur. Počet cestujících, které firma přepravila, klesl na 27,5 milionu ze 149 milionů v předchozím roce. Loňský rok přitom největší nízkonákladová letecká společnost v Evropě označila za nejnáročnější ve své historii. Výnosy jí klesly o 81 procent na 1,64 miliardy eur.

Ryanair potvrdil předchozí výhled, že v současném fiskálním roce přepraví 80 až 120 milionů cestujících, i když pravděpodobnější je, že tento počet bude spíše na dolním konci rozpětí. Za duben až červen by měl Ryanair přepravit pět až šest milionů cestujících. Dodal ale, že je nemožné poskytnout oficiální výhled zisku na celý rok, předpokládá nicméně, že by mohl vykázat téměř vyrovnané hospodaření, pokud v EU postoupí očkování.

Růst týdenních rezervací z poslední doby podle generálního ředitele Michaela O'Learyho naznačuje, že "oživení už začalo". Počet rezervací na začátku dubna vzrostl na 1,5 milionu týdně z předchozích zhruba 500.000 týdně.

Další zprávy