reklama
 
 

V Norsku explodovala vodíková stanice. Majitelé vozů na palivové články jsou na suchu

12. 6. 2019 15:23
Auta na vodíkové články to v Norsku nemají snadné. Z dosud neznámých příčin tam v pondělí explodovala jedna z vodíkových plniček a dodávky tohoto ekologicky šetrného paliva, které má nabídnout alternativu k bateriovým elektromobilům, byly po celé zemi zcela zastaveny.

O incidentu na svém webu informuje německý magazín Spiegel. K výbuchu došlo v pondělí nedaleko hlavního města Osla. Dva lidé, kteří se nacházeli v její blízkosti, byli zraněni. Silná exploze v jejich nevodíkovém voze aktivovala airbagy. 

Video: Dagbladet

Následky jsou ale horší pro všech 170 norských majitelů aut na palivové články. Provozovatel stanice, společnost Nel Hydrogen, do vyšetření celé události uzavřela všechny své plničky v Norsku i dalších státech, a šoféři tak nemají kde tankovat. Toyota všem vlastníkům svého vodíkového modelu Mirai dala k dispozici náhradní vozy. Společně s Hyundai pak dočasně zastavila dodávky aut na palivové články na norský trh. Oba výrobci ale zákazníky ujišťují o tom, že je technologie bezpečná a že jim nic nehrozí.

Budoucnost vodíku jako paliva v Norsku je však i tak nahnutá. Navzdory tomu, že se vozy jím poháněné těší stejnému daňovému zvýhodnění jako elektromobily, rozdíly v počtu prodaných kusů jsou propastné. Zatímco elektroaut se v zemi měsíčně zaregistrují tisíce, vodíkových je celkem přihlášeno zmíněných 170. 

Byť Toyota slibuje cenově dostupnější vodíkové modely, ty stávající jsou i se státními pobídkami výrazně dražší než elektrické vozy s velkými bateriemi. Síť plnicích stanic také není nikterak široká, jejich počet dokonce v severské zemi postupně klesá.

Vodíkové vozy se oproti elektromobilům prosazují pomalu i ve zbytku světa. A to ze stejných důvodů. Drahá auta doplňuje nedostatečná síť plniček, které jsou rovněž nákladné a vyžadují speciální bezpečnostní opatření, protože je vodík vysoce hořlavý.

Automobilka Toyota, dosud velký zastánce vodíkového pohonu, navíc chce nabízet pestřejší spektrum lokálně bezemisních aut. Nedávno představila svůj nový plán, v němž se chce také více než dosud zaměřit na elektromobily. Bateriemi poháněná auta by v roce 2025 měla podle člena představenstva firmy Šigekiho Terašiho představovat polovinu ročního obratu. To je o pět let dříve, než firma původně plánovala. Společnost bude mimo jiné společně se Subaru vyvíjet čistě elektrické SUV.

autor: Martin Přibyl | 12. 6. 2019 15:23

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama