V kolínské automobilce se po deseti letech změnila pracovní doba. Některým zaměstnancům se to nelíbí

ČTK ČTK
5. 12. 2016 16:59
Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) zavádí od 6. prosince osmihodinové pracovní směny namísto původních desetihodinových. To však také znamená, že zaměstnanci budou chodit do práce pět dní v týdnu namísto čtyř. Proto se také někteří kvůli tomu bouří.
V kolínské automobilce TPCA se zavádí pětidenní pracovní doba místo původní čtyřdenní. Některým zaměstnancům se to nelíbí.
V kolínské automobilce TPCA se zavádí pětidenní pracovní doba místo původní čtyřdenní. Některým zaměstnancům se to nelíbí. | Foto: TPCA

Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) zavádí osmihodinové pracovní směny. Zaměstnanci tak budou chodit do práce pět dní v týdnu, dosud pracovali čtyři dny v desetihodinových směnách. Díky změně se sníží zátěž zaměstnanců, řekl mluvčí TPCA Marek Hovorka. Jedná se o první změnu pracovní doby za desetiletou existenci automobilky v Kolíně.

„Hlavním motivem pro tuto změnu bylo pro nás snížení zátěže našich zaměstnanců. Téměř 1000 z nich u nás pracuje celých deset let a chceme, aby u nás pracovali i nadále,“ řekl Hovorka.

Změna pracovní doby podle něj znamená pro společnost nemalé finanční náklady. Přednost má podle něj ale zdraví zaměstnanců. TPCA musí například přijmout nové údržbáře, protože v souvislosti se změnou směnného provozu přechází kompletní údržba v TPCA na nepřetržitý provoz. „Rovněž jsme museli vybudovat nové parkoviště pro 600 automobilů, abychom zajistili dostatek míst pro zaměstnance v blízkosti vchodu do továrny při střídání směn,“ uvedl Hovorka.

„Osmihodinová pracovní doba sníží našim zaměstnancům zátěž jak psychickou, tak fyzickou. Z dlouhodobého hlediska není dobré dělat noční, proto jsme chtěli zavést osmihodinovou pracovní dobu,“ řekl Imrich Rezek z Asociace samostatných odborů. Třeba podle výzkumu státní univerzity v Ohiu je osmihodinová pracovní doba pět dní v týdnu pro zaměstnance lepší. Čtyřdenní pracovní týden s prodlouženou (desetihodinovou) pracovní dobou zvyšuje podle výzkumu únavu a stres, což přispívá ke vzniku civilizačních chorob.

Některým zaměstnancům TPCA se ale nová pracovní doba nelíbí, a to kvůli tomu, že budou muset chodit do práce o jeden den navíc. Osmihodinové směny ale mají i zaměstnanci mladoboleslavské Škody Auto, kteří pracují v třísměnném režimu.

V TPCA pracuje téměř 3000 lidí na dvě směny. Automobilka vyrábí malé vozy značky Peugeot, Citroën a Toyota, tedy modely 108, C1 a Aygo. Kapacita závodu je 330 000 vozů ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009.

 

Právě se děje

Další zprávy