V jeho autech jezdí desítky milionů lidí. Automobilový designér století navrhl Passat, Pandu i Golf

ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
7. 8. 2018 11:55
Giorgetto Giugiaro je jedním z nejznámějších automobilových designérů století. Navrhl například první generaci Volkswagenu Golf, ale také Passat, Fiata Pandu, Lotus Esprit. V jeho autech tedy jezdily a dodnes jezdí desítky milionů lidí. Škoda, jejíž koncept navrhl, se ale nakonec do sériové výroby nedostala. Letos v srpnu má Giugiaro důvod k oslavám, je mu totiž 80 let. A přitom stále pracuje.
Giorgetto Giugiaro slaví osmdesátiny. Je nejvýjimečnějším automobilovým designérem století.
Giorgetto Giugiaro slaví osmdesátiny. Je nejvýjimečnějším automobilovým designérem století. | Foto: Giugiaro

Patří k nejuznávanějším automobilovým designérům současnosti, vtiskl podobu více než dvěma stovkám modelů aut, jichž se po celém světě vyrobilo přes šedesát milionů exemplářů. Italský automobilový designér Giorgetto Giugiaro narozený 7. srpna 1938 letos slaví osmdesátiny.

Giorgetto Giugiaro

  • narodil se 7.4. 1938 ve městě Garessio
  • dědeček i otec malovali obrazy s náboženskou tématikou
  • navštěvoval uměleckou školu a po večerech si kreslil auta
  • na výstavě si jeho obrázků všiml tehdejší technický ředitel Fiatu
  • v 17 letech začal pro Fiat pracovat 
  • ve 21 letech ho získal Bertone jako šéfa svého tylistického týmu
  • v roce 1967 založil studio Italdesign

Je znám svým rozsáhlým tvůrčím záběrem, který zahrnuje všechny segmenty automobilového průmyslu. Z jeho rýsovacího prkna tak například pochází první generace Volkswagenu Golf, miniauto Fiat Panda nebo supersport Lotus Esprit.

Giugiaro je jediným dosud žijícím představitelem "velké trojky italského designu", do níž kromě něj patřili Nuccio Bertone a Sergio Pininfarina. Automobilovými odborníky je považován za průkopníka moderního italského automobilového designu a v prosinci 1999 byl na galavečeru v Los Angeles vyhlášen automobilovým designérem století. O tři roky později byl uveden do automobilové síně slávy.

První Golf je jedním z nejznámějších a nemasovějších aut, které Giugiaro navrhl.
První Golf je jedním z nejznámějších a nemasovějších aut, které Giugiaro navrhl. | Foto: Aktuálně.cz

Rodák z italského Garessia chtěl být původně malířem, stejně jako jeho otec Mario. Giorgettovi se ale na škole zalíbilo technické kreslení a v 17 letech již začínal tvořit v nově vzniklém designérském centru italské automobilky Fiat. V roce 1960 už působil u věhlasné italské karosárny Bertone, kde vydržel pět let a poté dva roky pracoval pro karosárnu Ghia, kde se podílel na designu vozů De Tomaso Mangusta nebo Oldsmobile Tornado.

V roce 1968 Giugiaro založil spolu se svým kolegou Aldem Mantovanim vlastní designérské studio Italdesign, v němž strávil 47 let. V začátcích Italdesignu spolupracoval s mladoboleslavskou Škodou, pro kterou navrhl nástupce modelu 1000 MB. Do sériové výroby se však Škoda 720 s motorem vpředu a pohonem zadních kol, ani pozdější Škoda 760 s motorem vpředu a pohonem předních kol, vyvíjená ve spolupráci s NDR, nedostala.

Fiat Panda, další z celosvětově úspěšných aut, jemuž dal tvář slavný italský designér.
Fiat Panda, další z celosvětově úspěšných aut, jemuž dal tvář slavný italský designér. | Foto: Aktuálně.cz

Charakteristickým rukopisem Italdesignu byly od počátku nadčasové, hranaté tvary místo oblin. K jeho nejslavnějším autům patří první generace Volkswagenu Golf. Nenápadný vůz konzervativního designu s širokým zadním sloupkem spatřil světlo světa v roce 1974 a záhy se stal bestsellerem. Přitom málem nevznikl.

"V průběhu vývoje se změnilo vedení firmy a novému prezidentovi se můj golf nelíbil," prozradil Giugiaro v roce 2003 v jednom rozhovoru. Italský mistr designu uspěl i s malými Fiaty. Zákazníci si oblíbili geniálně jednoduchý Fiat Panda (1980), jeho většího sourozence Fiat Uno (1983) i nástupce una, model Punto (1993).

Giugiaro pořád pracuje, navzdory svému pokročilému věku. Letos v Ženevě předvedl koncept luxusního sedanu Sibylla.
Giugiaro pořád pracuje, navzdory svému pokročilému věku. Letos v Ženevě předvedl koncept luxusního sedanu Sibylla. | Foto: Výrobci

Z Giugiarova skicáku pochází i supersportovní vozy Lotus Esprit (1972) a Maserati 3200 GT (1998) či sedany Volkswagen Passat (1973), Saab 9000 (1984) nebo Seat Toledo (1991).

Italdesign kromě aut navrhuje také nábytek, fotoaparáty, hodinky nebo interiéry letadel. Giugiaro v roce 2010 prodal devadesátiprocentní podíl v Italdesignu koncernu Volkswagen a o pět let později z tohoto studia odešel a se svým synem Fabriziem založil nové designérské studio GFG Style, které na letošním ženevském autosalonu představilo futuristický pětimetrový luxusní sedan Sibylla.

Giugiaro je od roku 1963 ženatý. S manželkou Marií Teresou má kromě syna Fabrizia ještě dceru Lauru.

Zde se podívejte na vozy z pera Giorgetta Giugiara:

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Lyžařka Smutná skončila v dálkovém běhu v Itálii pátá

Lyžařka Kateřina Smutná doběhla pátá v závodu seriálu Ski Classics La Venosta na 34 kilometrů. Na vítěznou Norku Astrid Slindovou ztratila česká reprezentantka čtyři a půl minuty, za třetím místem zaostala o 19 sekund. Mužský závod v Itálii vyhrál Rus Jermil Vokujev, Jan Šrail obsadil 28. místo

Už v prvním stoupání nastoupila Slindová, která si na vrchařskou prémii na 11. kilometru přivezla náskok 20 sekund. V cíli měla k dobru více než tři minuty před Švédkou Brittou Norgrenovou. Boj o třetí místo ovládla další Norka Kari Gjeitnesová.

"Během závodu jsem se necítila úplně špatně, i když trať byla dost náročná. V posledních stovkách metrů mi ale totálně odešly nohy. Cítila jsem to už včera na tréninku, když jsem jela něco rychlejšího. Myslím, že v tom sehrála roli ta vysoká nadmořská výška," uvedla v tiskové zprávě eD system Bauer Teamu Smutná, která na začátku prosince doběhla v prologu v Livignu druhá.

Seriál Ski Classics bude pokračovat po Novém roce, 11. ledna se v Rakousku pojede Kaiser Maximilian Lauf.

Zdroj: ČTK
Další zprávy