Už i Škoda učí auta komunikovat mezi sebou. Zprávy přijmou díky speciální aplikaci

Martin Přibyl Martin Přibyl
15. 2. 2021 14:48
Škoda představila novou aplikaci Traffication, která bude řidiče varovat před nebezpečnými situacemi v dopravě. Řidiči si ji budou moci do auta nainstalovat pomocí vestavěného obchodu a získají tím první škodováckou "vlaštovku" technologie Car2X, tedy komunikace mezi auty navzájem a infrastrukturou.
Aplikace Traffication na displeji ve Škodě Scala.
Aplikace Traffication na displeji ve Škodě Scala. | Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka není prvním výrobce hlavního proudu, kdo technologii do auta implementuje. Například americký Ford ji nabízí od roku 2020 v modelech Puma a Kuga a letos v lednu dokonce přistoupil k projektu Data for Road Safety. Díky tomu si Fordy budou moci vyměňovat informace o odstavených vozidlech, kluzkém povrchu silnice nebo špatné viditelnosti i s auty značek BMW, Mercedes nebo Volvo.

Schéma fungování komunikace Car2X v podání Fordu.
Schéma fungování komunikace Car2X v podání Fordu. | Foto: Ford

Podobně již technologii Car2X nabízí třeba i nový Volkswagen Golf. Škodovkám však dosud chyběla. "Aplikaci Traffication je možné chápat jako první vlaštovku, která přináší a bude přinášet některé z funkcí C2X i do vozů, jež nejsou od základu vybaveny potřebnou technologií," vysvětluje mluvčí značky Martin Preusker.

Aplikace je v současné době dostupná pro modely Superb, Scala, Kamiq, Karoq a Kodiaq s nejnovější generací palubního systému v nejvyšší verzi (Columbus v případě Superbu, Karoqu a Kodiaqu, Amundsen u Scaly a Kamiqu). Během letošního roku ji bude možné nainstalovat i do nové Fabie, Octavie a Enyaqu.

Traffication zatím nabízí dvě funkce. V první řadě dokáže využít data od ostatních škodovek, které ji mají nainstalovanou. Pokud mají zapnutá výstražná světla, řidiči se na displeji navigace objeví zpráva o tom, že je v okolí odstavené vozidlo.

Program přitom v autě běží na pozadí a hlášky se zobrazí jen ve chvíli, kdy se v okolí něco děje. "Aplikace poskytuje řidiči neustále relevantní upozornění na situace v dopravě bez ohledu na to, zda je navigace zapnutá," říká produktový manažer Traffication Michal Vondra.

Sběr informací by v budoucnu měl vylepšit fakt, že je od systému začnou odesílat všechny modely s třetí generací palubního systému. A nebude tedy omezen jen na auta s aplikací, ta bude potřeba jen k příjmu zpráv. "Podmínkou budou aktivované on-line služby, přenos informací do systému bude zdarma," popisuje Preusker. Důležité bude také správné nastavení soukromí v infotainmentu, sdílení podobných informací v něm lze zakázat. Podle Preuskera také Škoda jedná o tom, že by se do systému zapojily i další koncernové značky.

Druhou funkcí pak je to, že s využitím informací z navigace a těch o směru jízdy auto dokáže vyhodnotit, jestli řidič nevjíždí na dálnici v protisměru, a pokud se tak děje, opět se na displeji navigace objeví upozornění.

Služba využívá technologii společnosti Bosch a Škoda je podle své tiskové zprávy první automobilkou, která ji nabízí přímo v autě. Podobnou funkci dnes mají také zmíněné automobily značky Ford, ty však kromě dat z navigace vyhodnocují i dopravní značky přečtené kamerou za čelním sklem.

Fordy funkci nabízejí bez nutnosti instalovat aplikaci. U Škody by to v budoucnu mohlo být podobně. "Řešíme nyní několik možných scénářů integrace aplikace," říká Preusker. S ohledem na bezpečnost je pak integrace aplikace jednou z priorit vývoje.

Schopnosti aplikace Traffication se mají do budoucna rozšiřovat. "Hlavní cíl byl nyní aplikaci uvolnit tak, aby mohla i v této 'minimalistické' formě pomoci zvýšit bezpečnost," vysvětluje Preusker. Ve třetím čtvrtletí přibudou informace o počasí a podmínkách na silnici, aplikace dostane také možnost zprávy předčítat a řidiči budou moci nebezpečné situace do systému hlásit, podobně jako to dnes dělají například v navigaci Waze.

Plánují se rovněž lepší předpovědní algoritmy, lepší rozpoznávání potenciálně nebezpečné situace. Řidič by také měl od čtvrtého čtvrtletí dostávat upozornění před zahájením cesty, a to na základě jeho nejčastějších tras.

"Příští rok chceme aplikaci lépe integrovat do systému Car2X, který komunikuje s okolní infrastrukturou a dalšími vozidly. Toto rozšíření umožní okamžitý příjem informací ze systému chytrých měst nebo upozornění od nedalekých zásahových vozidel," říká Michal Vondra.

Traffication je další aplikací dostupnou v obchodu škodováckého infotainmentu. K její instalaci stačí jen několik kliknutí na displeji palubního systému. Do poloviny letošního roku by měla být k dispozici zdarma, následně za ni bude automobilka účtovat "malý roční poplatek".

"O výsledné podobě licenčního modelu stále jednáme," popisuje systém placení Martin Preusker. Neznamená to tedy, že by po polovině roku měli za aplikaci všichni zákazníci platit. "Změna se tak bude týkat především nových zákazníků a bude následovat až po rozšíření aplikace. I tak ale nadále počítáme se zkušební dobou," doplňuje.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Zpravodaj Středočeského kraje už nebude vydávat Mafra. Vadil střet zájmů i cena, uvedla hejtmanka

Středočeský kraj vypověděl smlouvu na vydávání zpravodaje Středočech. List vydávala bývalá firma premiéra Andreje Babiše Mafra. Současná hejtmanka Petra Pecková (STAN) krok zdůvodňuje nejen Babišovým střetem zájmů, ale i cenou zakázky. Plánuje proto vypsat nové výběrové řízení. Informoval o tom Deník N.

"Tuto zakázku jsme rozhodně považovali za spornou a vnímali jsme ji jako střet zájmů," řekla Deníku N Pecková. "Jako vedení složené z členů STAN bychom nezadali takto významnou zakázku firmě šéfa naší strany,“ dodala v narážce na propojení své předchůdkyně Jaroslavy Pokorné Jermanové, která je místopředsedkyní hnutí ANO, a majitele Mafry. Firma měla od kraje inkasovat během dvou let téměř 17,7 milionu korun bez DPH, její původní nabízená cena přitom činila 10,6 milionu.

Zdroj: Domácí
před 2 hodinami

Lidstvo musí dospět a dělat víc pro ochranu klimatu, řekl Johnson v OSN. Svět se podle něj blíží k bodu zlomu

Britský premiér Boris Johnson v projevu na zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku vyzval lidstvo, aby dospělo a bojovalo proti klimatickým změnám. Podle Johnsona se svět blíží k bodu zlomu a státy musí konečné převzít odpovědnost za ničení planety.

"Máme úžasnou moc věci změnit, měnit věci k lepšímu a úžasnou schopnost zachránit se," uvedl Johnson v projevu ke světovým lídrům před nadcházející klimatickou konferencí v Glasgow, která začne 31. října.

Listopadová klimatická konference OSN (COP26) si klade za cíl vyvolat mnohem ambicióznější globální opatření na ochranu klimatu a peníze na jejich zaplacení. Podle klimatologů i dalších odborníků bude nejspíš poslední šancí, jak zmírnit předpokládané katastrofální dopady globálního oteplování.

"Musíme ukázat, že jsme schopni se učit a dospívat a nakonec převzít odpovědnost za destrukci, kterou způsobujeme, nejen na naší planetě, ale i sobě samým. Je načase, aby lidstvo dospělo," řekl Johnson. Lidstvo zároveň přirovnal k 16letému člověku. "Dostali jsme se do toho osudového věku, kdy zhruba umíme řídit a víme, jak odemknout skříňku s alkoholem a věnovat se všem druhům aktivit, které jsou nejen potenciálně trapné, ale také mohou pro nás i pro ostatní představovat konečnou," podotkl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy