Říká se, že k největšímu poklesu ceny auta dochází, když vyjede z bran autosalonu. Zkusili jsme na datech ověřit, zda právě tudy nevede cesta k výhodnějšímu nákupu nového vozidla.
Zpracovali jsme údaje o 5600 vozidlech, která nabízí portál sauto.cz s nájezdem do 5000 kilometrů a věkem do jednoho roku. Tento web patří v nabídce ojetin v Česku k největším, inzerují na něm i dealeři nových vozů i největší tuzemské autobazary.
Nejprve trochu teorie. Čeští prodejci používají řadu nových aut jako předváděcí kusy a po nějakém čase je prodávají. Část těchto vozů slouží na testovací jízdy pro novináře a pro velké zákazníky. Takové se standardně prodávají s nájezdem 15 tisíc kilometrů. Těmto vozům se ale nebudeme věnovat, protože mají za sebou mnohem náročnější minulost než nové automobily s nájezdem do 5000 kilometrů. To jsou většinou auta ze showroomů, se kterými se zákazník s prodejcem projel po okolí, případně záměrně ojeté vozy.
V prodeji nových aut se nikdo nechce pustit do masivního rozdávání slev, proto se prodejci snaží, pokud to jde, držet ceníků. Jednou z cest, jak auto prodat a stejně si udržet image hodnotné značky, je nabídnout spořivějšímu zákazníkovi trochu ojeté auto: “Slevu vám dát nemůžeme, ale stojí nám tu přesně to auto, které chcete, a má najeto 100 kilometrů a budete druhý majitel.” Dealer tak auto prodá a zároveň se nerozkřikne, že bezhlavě rozdává slevy.
Většinu aut s nájezdem do 5000 kilometrů tvoří úplně nová auta. Tedy taková, která ujela maximálně jednotky kilometrů, což je nájezd na testovací trati na konci výroby a při transportu. Tyto inzeráty nabízí většinou jednotliví prodejci a snaží se přilákat pozornost. Slevy jsou v tomto případě relativně malé – k vidění jsou rozdíly 10 až 15 tisíc korun proti ceníku, což je kolem pěti procent ceny auta. U vybavenějších a dražších aut, nebo u těch, která stála v showroomech, jsou slevy o něco vyšší.
V případě, že vybereme pouze vozy s nájezdem mezi 10 a 5000 kilometry a takové, kde je k dispozici alespoň deset kusů od každého modelu, aby se z dat dalo něco vyvozovat, zůstane necelá tisícovka automobilů. Nejčastěji jde o značky Škoda, Opel, Hyundai, Renault a Peugeot, modely Octavia a Fabia, Opel Astra, Renault Mégane a Hyundai i30. Některé značky ale mohou tyto nabídky inzerovat jinde či dokážou mladé ojetiny prodávat přímo u svých dealerů.
Slevy u vozů s nájezdem v desítkách kilometrů jsou kolem deseti procent. V případě stovek až nižších tisíců kilometrů pak jde běžně o patnáct procent. Rozdíly mezi nejběžnějšími auty v nabídkách nebyly významné.
Nestandardní výši slev jsme našli u jediného modelu – manažerského vozu Hyundai i40 (podrobnou recenzi verze kombi čtěte zde). Jeho cena podle ceníku začíná na 679 990 korunách. Na prodejních místech s ojetými auty jsou k mání kousky se stovkami a maximálně několika tisícovkami najetými kilometry i o více než třetinu levněji. To je více než u jiných značek i více než u jiných modelů Hyundai.
V tabulce najdete konkrétní auta odpovídající běžným cenovým relacím, které jsme na zkoumaném vzorku vysledovali:
Najeto (km) | Cena (Kč) | Ceníková cena modelu v Kč* | Sleva v % | |
Hyundai i40 1,7 CRDI Experience |
100 | 459 990 | 699 990 | 34,3 |
Opel Astra 1.4 Turbo | 361 | 489 990 | 573 500 | 14,6 |
Renault Mégane 1.2 Turbo | 60 | 344 900 | 405 900 | 15 |
Škoda Fabia 1.2 TSI | 477 | 260 000 | 284 400 | 8,6 |
Škoda Octavia 1,6 TDI Ambition | 555 | 459 000 | 532 400 | 13,8 |
* Ceníková sleva včetně aktuálně nabízených slev s výbavou, kterou má inzerovaný vůz uvedenou. Skutečná výbava, a tedy i sleva, může být vyšší | ||||
Zdroj: sauto.cz, ceníky importérů. |