Staví speciály pro hasiče i policii. Z pohřebáku ale máme respekt, říká úpravce Toyot

Staví speciály pro hasiče i policii. Z pohřebáku ale máme respekt, říká úpravce Toyot
Jan Eder se přestavbám vozů pro IZS a státní správu věnuje zhruba patnáct let.
Auto pro městskou policii - je tu prostor pro neprůstřelné vesty...
... a také úchyty pro "botičky".
Hybridní RAV4 pro lékaře. Auto se dokončuje, bude jezdit ve Středočeském kraji.
Foto: Toyota
Eva Srpová Eva Srpová
25. 11. 2021 6:04
Výběrová řízení pro auta ve státní správě a složky integrovaného záchranného systému v Česku obvykle vyhrávají zavedené masové značky. Tu a tam ale zakázku vyhrají "exoti". Méně obvyklé speciály pro hasiče, policii a nově i pro lékaře staví karlovarský prodejce Toyoty a Lexusu. "Stal jsem se dobrovolným hasičem, abych porozuměl jejich potřebám," říká majitel dílny na přestavby Jan Eder.

Česká policejní auta? Hlavně Škodovky. Velitelské hasičské vozy? Škodovky, Volkswageny… Výjezdové vozy pro lékaře? V Česku téměř výhradně Škody Kodiaq a Karoq. A když už někde jezdí hasičské nebo policejní pick-upy, volba padne obvykle na Fordy Ranger, Volkswageny Amarok, ojediněle Mitsubishi L200.

Zkrátka dodávky na auta systému IZS i pro státní správu obvykle ve výběrovém řízení vyhrají zavedené značky. Tu a tam, když jde o malou zakázku, ji získají malí přestavbáři. Mezi takové patří i Jan Eder, který začal speciálně upravená auta stavět zhruba před patnácti lety.

Vlastní dílnu si postavil v areálu prodejny nových i ojetých aut a servisu na kraji Karlových Varů a věnuje se výhradně japonské produkci. "Toyoty a Lexusy prodávám už 27 let, jen na chvíli jsem zkusil přibrat jinou značku, ale nešlo to, jsem srdcař. Vždycky mě ale lákalo vymýšlet speciálně upravené stroje. První zakázka na tři Hiluxy byl propadák, nastavil jsem moc nízkou cenu, ale od té doby se pomalu rozšiřujeme a zdokonalujeme. Dnes montujeme zhruba třicet až padesát aut ročně a zajišťujeme i certifikaci," říká Eder.

Aby lépe porozuměl tomu, co se od upravených aut očekává, přihlásil se v nedalekém Jenišově před lety do sboru dobrovolných hasičů. "To mi pomohlo, protože ve výběrových řízeních je sice vypsaná technická specifikace, ale úpravy se nakonec stejně řeší s klientem za pochodu a já mám díky zkušenostem u hasičů lepší představu, kde má v autě co být a jak to přimontovat, aby to bylo co nejpraktičtější," vysvětluje.

Využívá celé portfolio japonské značky a libuje si, že Toyota nabízí jak miniauta do města, tak hybridní vozy, pick-up vhodný na práci i menší a střední užitkovou dodávku. "Jen nám bohužel chybí velká dodávka konkurující Volkswagenu Crafter, a tak nemůžeme postavit velkou sanitku. Teď ale finalizujeme práce na menším sanitním voze postaveném z dodávky ProAce, což bude úplná novinka," říká majitel dílny.

Jan Eder se přestavbám věnuje zhruba patnáct let.
Jan Eder se přestavbám věnuje zhruba patnáct let. | Foto: Eva Srpová

Není sice ojedinělý mezi dealery značky Toyota, který se věnuje přestavbám - k větším patří například prodejce v Liberci a Jihlavě a autosalony Autobond - ale na rozdíl od zmíněných má vlastní dílnu, kde veškeré úpravy navrhuje a realizuje.

Rukama jeho jen zhruba pětičlenného týmu už prošlo mnoho přestaveb, teď poprvé ale upravují tři vozy pro pohřební službu. "Tato zakázka se nám však dělá velmi těžce, máme k ní respekt. Mechanici na servisu se kolikrát zdráhají sedat do auta," popisuje své zkušenosti.

Novinkou, kterou právě finalizují, je i žlutý výjezdový vůz v systému rendez-vous pro lékaře. Jde o RAV4, tedy první hybridní auto tohoto typu v Česku, lékaři a řidič-záchranář v Česku využívají především Škody Kodiaq a Karoq. 

Proč podle něj velká výběrová řízení vyhrávají jiné značky, připisuje hlavně tomu, že se jeho firma nemůže přihlašovat do soutěží o dodávky na velký počet aut. "Naší výhodou je, že přestavby dokážeme zajistit levně, jenže jsme malá dílna, a tak nechci slibovat velké dodávky a pak auta nedodat. Konkurovat velkým firmám, které zvládnou montovat stovky aut ročně, nemůžeme. Potřebovali bychom se rozšířit," uvažuje nahlas. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 52 minutami

V Indii vypukly potyčky mezi vojáky a místními horníky, zemřelo 13 lidí

Vesničané na severovýchodě Indie zapálili několik vojenských vozidel poté, co tam vojáci nedopatřením zabili šest horníků, jež považovali za vzbouřence. Při následných potyčkách pak příslušníci ozbrojených sil usmrtili dalších sedm místních, napsala agentura AP s odkazem na vyjádření místních činitelů. Při střetech rovněž zemřel jeden voják. Incidenty vyšetřují místní úřady.

Podle důstojníka armády spustili vojáci palbu na vozidlo poblíž hranic s Barmou, když dostali zprávy o očekávaném pohybu vzbouřenců v oblasti. Podle jednoho z místních představitelů však byli v autě indičtí horníci.

Rozlícení vesničané následně zapálili dvě vojenská auta, vojáci na ně začali střílet a zabili dalších sedm lidí. Při potyčkách rovněž zemřel jeden voják.

Indický ministr vnitra Amit Šáh uvedl, že jej tento "nešťastný incident" velmi mrzí, a prohlásil, že záležitost vyšetří vláda státu Ásám, kde k němu došlo.

Indické vládní jednotky se na severovýchodě země potýkají s řadou povstaleckých skupin, které po útocích na indické vojáky často hledají úkryt právě v sousední Barmě.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Výbuch sopky Semeru v Indonésii připravil o život nejméně 13 lidí

Po výbuchu sopky Semeru na indonéském ostrově Jáva zemřelo nejméně 13 lidí a 98 jich utrpělo zranění, informoval podle světových agentur místní úřad pro zvládání přírodních katastrof BNPB. Původně hovořil o jedné oběti a nejméně čtyř desítkách raněných. Deset lidí, kteří byli po erupci uvězněni v okolí místních dolů, se záchranářům podařilo přesunout do bezpečí.

Semeru je nejvyšší horou na Jávě, měří přes 3600 metrů nad mořem. V sobotu začala sopka chrlit lávu a popel, sopečná mračna zahalila blízké vesnice a lidé začali z oblasti prchat, píše agentura Reuters. Erupce podle úřadů zničila řadu budov a poničila rovněž důležitý most spojující okres Lumajang a město Malang.

Mezi raněnými jsou podle BNPB dvě těhotné ženy. Z obětí se zatím podařilo identifikovat pouze dvě, uvedl úřad.

Sopka Semeru naposledy vybuchla v lednu, erupce se tehdy obešla bez obětí na životech. V Indonésii, kde žije přes 270 milionů obyvatel, je téměř 130 aktivních sopek. Tato oblast je součástí takzvaného ohnivého kruhu, což je pás kolem zlomových linií v Tichém oceánu s častým výskytem zemětřesení a sopečných erupcí.

Evropské středomořské seizmologické centrum (EMSC) informovalo, že oblast severně od ostrova Halmahera zasáhlo zemětřesení o síle šesti stupňů. Zatím nejsou zprávy o obětech či větších škodách. Halmahera leží asi 2000 kilometrů severovýchodně od Semeru.

Zdroj: ČTK
Další zprávy