UAZ Bajkal je VW California na ruský způsob. Obytnou buchanku už koupíte i v Česku

UAZ 2206 Bajkal alias obytná buchanka.
Mezi volitelnými prvky nechybí ani přídavné topení, manuální klimatizace nebo přestavba na pohon na LPG.
Hlavní zbraně ale Bajkal vytáhne uvnitř, kde je kompletní obytná vestavba v prostoru pro cestující. Odlišuje se jen to, jestli se dozadu usadí jeden, nebo dva lidé (klasicky ke dvěma vpředu).
Je ovšem umístěn na jiné pozici.
Český dovozce AMC nabízí vedle výsuvné střechy i druhou volitelnou verzi s pevnou zvýšenou střechou.
Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.
Jan Matoušek Jan Matoušek
10. 6. 2021 6:02
Obytných automobilů odvozených od dodávek najdete na českém trhu několik, etalonem je v této třídě nepochybně Volkswagen California. Pro zájemce, kteří ale preferují přece jen o něco lepší jízdní vlastnosti v terénu, teď přichází zajímavá alternativa. Český dovozce AMC totiž dokázal homologovat UAZ 2206 Bajkal, za méně než 700 tisíc tak můžete mít obytnou buchanku.

Představovat terénní užitkový automobil UAZ, kterému podle charakteristického tvaru karoserie neřekne nikdo jinak než buchanka, tedy bochník chleba, je asi zbytečné. Prapředek v podobě modelu 450 měl premiéru v roce 1958, jeho omlazené provedení 452, z něhož buchanka vychází dodnes, se poprvé představilo v roce 1966.

Od té doby prodělal několik změn a dostal jiné číselné označení, v jádru jde ale o stále stejnou terénní dodávku s žebřinovým rámem, tuhými nápravami a mechanicky připojitelným pohonem všech kol. Nabízí se v několika verzích, klasický furgon doplňují valníky s jednoduchou i dvojitou kabinou, verze kombi i čistě osobní varianta až pro deset cestujících.

A právě z poslední jmenované osobní verze, která se na českém trhu prodává s kódem 2206, odvodili v Rusku asi před rokem obytné provedení Bajkal. To se teď dovozci ruských aut, společnosti AMC z Radíkovic, povedlo homologovat pro provoz na českých, potažmo i evropských silnicích.

Na výběr jsou dvě verze - základní má čtyři místa k sezení, dražší provedení má jen tři sedačky. V obou případech včetně dvou vpředu. Podle počtu sedadel se odlišuje vnitřní obytné vybavení. Obě verze mají omyvatelnou vinylovou podlahu, skříňku s úložným prostorem pro rezervní kolo, skříňku s vařičem a stolek (ten je u čtyřmístné verze přehazovací a u třímístné výklopný).

Spaní řeší rozkládací postel s rozměrem 1900 x 1060 mm a úložným prostorem pod ní. Postel lze ve složeném stavu využívat také jako pohovku. Třímístná verze má k tomu všemu navíc ještě šatní skříň a skříňku s dřezem, k němuž patří i kanystry na čistou (s čerpadlem) a odpadovou vodu. Na auto, které má na délku méně než 4,4 metru a mezi nápravami jen 2300 mm, se do prostoru za předními sedadly, který jinak obsadí cestující, vejde docela hodně věcí.

A to je možné praktičnost ještě zvýšit. UAZ může být na přání vybaven třeba jedním ze dvou typů zvýšené střechy. Pod označením 2S se skrývá pevně zvýšená střecha s výškou 522 mm za 145 200 korun, pod označením 1P se skrývá výklopná střecha s výškou 225 mm, do které je navíc možné zabudovat další postel s rozměrem 1900 x 1290 mm. Výklopná střecha pak přijde na 133 100 korun bez a 151 250 korun s postelí. Ve všech případech má zvýšená střecha, z plastu vyztuženého sklolaminátem a s ocelovým rámem, bílé lakování, jiné barvy se dodávají za další příplatek.

Dále mezi příplatky nechybí záclonky, markýza, expediční nosič, žebřík k nosiči, tažné zařízení, nezávislé topení nebo manuální klimatizace. Právě poslední položka je nejdražší, stojí necelých 109 tisíc korun. Naproti tomu třeba markýza přijde na 29 tisíc a nezávislé topení na 48 400 korun.

Jakkoliv uvnitř karoserie se obytný Bajkal dost změnil, v útrobách jde o stále stejnou buchanku. Mezi sedadly je tak zážehový čtyřválec s objemem 2,7 litru o výkonu 82,5 kW. Motor je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou (ta byla českým dovozcem upravena pro komfortnější řazení), redukcí a přiřaditelným pohonem všech kol.

Standardně je tedy poháněná zadní náprava, pákou z interiéru lze však mechanicky připojit i přední kola. V terénu pomáhají také tuhé nápravy Spicer a rovněž standardní elektricky ovládaná uzávěrka zadního diferenciálu, kterou dovozce do obytného Bajkalu montuje. Na přání je možné UAZ vybavit i pohonem na zkapalněný ropný plyn LPG.

AMC nabízí auto ve třech barvách - šedé, khaki a kombinaci zelené a bílé, která je vyhrazená výroční edici "Jubilejnij", tedy česky jubilejní. Ta měla premiéru v roce 2018 k šedesáti letům buchanky a vedle specifického lakování nabízí také bílá 16palcová ocelová kola, vyhřívání předních sedadel, voděodolné čalounění, shodný klíček pro odemykání i startování a ergonomické kliky dveří.

Jak zmiňuje dovozce, tato verze měla v roce 2018 také skončit, zájem Evropanů ji ale ve výrobě udržel dodnes. Mimochodem v Česku se jedná o nejoblíbenější provedení typu 2206.

Zatímco základní model v khaki nebo šedé barvě přijde se čtyřmi sedadly na 664 950 korun a se třemi sedadly na 680 680 korun, jubilejní edice stojí 695 950, respektive 711 680 korun s třemi místy k sezení, říká tisková zpráva. Všechny částky už jsou včetně daně.

Překážkou při pořízení vozu tak může být především doba dodání. Auta jsou totiž dovážena na individuální přání zákazníka, od přijetí zakázky až po předání to tak i kvůli homologaci a nezbytným úpravám zabere nejméně šest měsíců. Doba se ale může teoreticky prodloužit až na devět měsíců. Na UAZ 2206 Bajkal nicméně dostane zákazník záruku na dva roky nebo do ujetí 100 tisíc kilometrů.

 

Právě se děje

Další zprávy