Lucid Air drtí technikou konkurenci. Postavil ho stejný člověk jako Teslu Model S

Lucid Air se začne vyrábět v příštím roce.
Lucid Air je novou elektrickou limuzínou od poměrně neznámé americké automobilky.
Slibuje nejlepší parametry v segmentu, které zašlapou Porsche Taycan i Teslu Model S.
Ostatně šéf automobilky Lucid je bývalým hlavním inženýrem Tesly Model S.
Lucid Air má ve své špičkové verzi mít výkon 805 kW, naopak verze s nejdelším dojezdem ujede na jedno nabití 832 km.
Foto: Lucid
Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 9. 2020 6:02
Segment elektrických luxusních limuzín se v příštích měsících rozroste o řadu nových modelů renomovaných výrobců jako Jaguar nebo Mercedes-Benz. Svou troškou do mlýna ale přispějí i poměrně neznámé značky. Jednou takovou je americký výrobce Lucid Motors, který v příštím roce začne vyrábět svůj model Air. Ten by měl být nejsilnějším luxusním elektrickým sedanem, navíc také s nejdelším dojezdem.

Platit budou tyto přívlastky pro špičkový model Lucid Air Dream Edition. V jeho případě má limuzína dva elektromotory s celkovým výkonem 805 kW. Lucid se dále chlubí, že tato varianta zvládne v Americe populární sprint na čtvrt míle za 9,9 vteřiny, navíc opakovaně několikrát za sebou. V současnosti by tak mělo jít o jediný elektrický sedan, který zvládne tuto disciplínu pod 10 vteřin. Z 0 na 97 km/h potom auto zrychluje za 2,5 sekundy.

Zahanbit se špičková verze nenechá ani v otázce dojezdu. Americká automobilka slibuje 748 kilometrů na jedno nabití, případně až 810 kilometrů při volbě menších, 19palcových kol. To jsou hodnoty, které pomalu atakují dokonce klasické spalovací automobily (a to Lucid nabídne i verzi s ještě delším dojezdem).

K této hodnotě dopomáhá baterie s kapacitou 113 kWh, přičemž se sluší dodat, že technologická divize automobilky pod jménem Atieva dodává od roku 2018 baterie monopostům v šampionátu elektrických formulí. Zkušenosti v této oblasti tedy jinak mladé značce Lucid, která se shodou okolností při svém vzniku jmenovala Atieva, evidentně nechybí.

Sedan Air ve všech nabízených provedeních také využívá systémové napětí 900 V, což překonává i dosavadního lídra Porsche Taycan s napětím 800 V. To umožňuje skutečně rychlé dobíjení, takže na rychlonabíječce, přičemž Air umí dobíjet výkonem až 350 kW, je podle automobilky možné získat za jednu minutu až 32 km. Za dvacet minut lze mít k dispozici až 483 km, což je u mnohých elektromobilů jejich celkový dojezd.

Abychom tyto parametry zasadili trochu do kontextu konkurence, tak například špičkové Porsche Taycan Turbo S se dvěma elektromotory má při využití funkce overboost maximálně 560 kW a jeho dojezd je maximálně 412 km na jedno nabití dle evropského cyklu WLTP. Tesla Model S je ve své špičkové verzi Performance ještě o něco rychlejší než Lucid, když z klidu na 97 km/h akceleruje za 2,3 vteřiny. Ujede ale, dle amerických norem, také "jen" 560 km na jedno nabití.

Mimochodem bývalý hlavní inženýr Tesly Model S Peter Rawlinson je dnes šéfem automobilky Lucid. Jde tedy tak trochu proti vlastnímu dítěti. "Vytvořili jsme modelové auto (v angličtině halo car - pozn. red.) pro celé průmyslové odvětví. Takové, které ukazuje pokroky možné posouváním hranic technologie elektrického pohonu a dynamiky na doposud nepoznanou úroveň," komentuje Rawlinson sebevědomě svůj nejnovější počin.

Špičkové výkony si ale Lucid nechá patřičně zaplatit. Model Air Dream Edition, kterého vznikne omezený počet kusů, tak přijde na 169 tisíc dolarů, v přepočtu asi 3,787 milionu korun. 7500 dolarů z ceny by měly srazit americké vládní pobídky. Právě nejdražší verze ale bude také první, kterou chce automobilka doručovat zákazníkům. Stát se tak má na jaře příštího roku, krátce před tím by měla odstartovat i samotná výroba v nové továrně v Arizoně.

O automobilce Lucid Motors

Jako startup Atieva vznikla pozdější automobilka už v roce 2007 v Kalifornii, kde má sídlo dodnes. Na počátku se Atieva zaměřovala na výrobu baterií a elektrických pohonných ústrojí pro další výrobce. Až na podzim roku 2016, kdy se společnost přejmenovala na Lucid, oficiálně vyjádřila úmysl začít produkovat i vlastní elektrická auta. Na konci téhož roku už Lucid ukázal koncept luxusní limuzíny Air, jejíž sériová výroby by tedy měla odstartovat na začátku příštího roku. Stane se tak v nově vybudované továrně v Arizoně, která přišla na 700 milionů dolarů. Od dubna 2019 je největším podílníkem v automobilce saúdskoarabský vládní investiční fond, který pomohl vyřešit finanční trable značky.

Vedle nejvýkonnější verze ale Lucid nabídne postupně (tedy po vzoru Tesly) i slabší, pomalejší a levnější modely. Od poloviny příštího roku bude k dispozici verze Air Grand Touring s výkonem 597 kW, zrychlením na 97 km/h za tři vteřiny a dojezdem až 832 km (půjde tedy v otázce dojezdu o nejlepší verzi nového sedanu). Její cena bude začínat na 139 tisících dolarech, v přepočtu to znamená asi 3,115 milionu korun.

Na konci roku 2021 přijede verze Air Touring s výkonem 462 kW, zrychlení na 97 km/h za 3,2 vteřiny a dojezdem 653 km. Cena začíná na 95 tisících dolarech, v přepočtu asi 2,129 milionech korun. Základní verze pojmenovaná prostě jen Air, jejíž cena klesne pod 80 tisíc dolarů, a tedy 1,793 milionu korun, přijede až v roce 2022. Její parametry ale zatím nejsou známé, na rozdíl od ostatních modelů by ale tento měl mít jen jeden elektromotor a pohon zadních kol.

Na všechny varianty by mělo být v USA, kde je bude postupně nabízet 20 showroomů, možné uplatnit již zmíněnou pobídku 7500 dolarů (alespoň s ní operuje Lucid ve svých tiskových materiálech). Vyjma špičkové verze Dream Edition pak lze ostatní varianty zarezervovat i na vybraných evropských trzích, Česko ani Slovensko ale mezi nimi není. Vratná záloha třeba v Německu činí na všechny dostupné verze 900 eur, podrobnosti o době doručení vozu či prodejních kanálech ale budou teprve následovat.

Vedle špičkových výkonů spoléhá Lucid u modelu Air ještě na jeden trumf. A tím je velkorysý vnitřní prostor, který těží z toho, že se technikům povedlo výrazně zmenšit celé pohonné ústrojí. To znamená, že elektrický motor, převodovka i měnič výkonu tvoří jedinou a výrazně menší jednotku. Velikostní optimalizace se dočkaly i baterie. Automobilka celou velikostně úspornou architekturu označuje jako Lucid Electric Advanced Platform a vedle sedanu Air bude vlastní i dalším chystaným modelům.

Vnitřní prostor by tedy měl být vůbec nejlepší ve své třídě, což se automobilka snaží podtrhnout i největším předním zavazadlovým prostorem ze všech produkčních elektrických aut. K dispozici je 280 litrů, dohromady pak nabízí sedan Air až 739 litrů k uložení zavazadel.

Vnější design se řídí především aerodynamikou, koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,21 by tak měl být opět mezi luxusními automobily tím vůbec nejlepším. Dalším charakteristickým prvkem vozu je prodloužené čelní sklo, které zasahuje až do prostoru nad přední pasažéry.

Hlavní světla jsou zakomponována do chromované lišty, která se táhne po celé šířce přední části. Důležitou součástí designu jsou i kola, která u limitované série Dream Edition budou standardně 21palcová. Nejmenší v nabídce jakéhokoliv modelu mají 19 palců.

Kabina se chlubí především 34palcovým zakřiveným displejem, který tvoří nejen digitální přístrojovou desku, ale i rozhraní multimediálního systému. Rozlišení obrazovky je 5K. Další obrazovka je ve spodní části středového panelu, přes kterou se ovládá řada funkcí a systémů vozidla. Tuto obrazovku, či spíše tablet, lze navíc zasunout do palubní desky a odkrýt tak odkládací prostor.

Ačkoliv se většina funkcí ovládá přes dotykové displeje, přesto má Lucid Air i několik fyzických tlačítek - například na ovládání hlasitosti či klimatizace. K dispozici bude i hlasový asistent Amazon Alexa.

Samozřejmostí je řada asistenčních prvků. Automobilka označuje celý systém spojením Lucid DreamDrive, přičemž jeho součástí je 32 senzorů (spadají sem i kamery či radar). Premiéru mezi standardními prvky u elektrických aut pak slaví lidar s vysokým rozlišením. Vše vede k tomu, že auto umí využívat prvky autonomní jízdy na úrovni 2 i 3 - teoreticky by se tak auto mělo umět řídit i samo. Standardně má limuzína panoramatický kamerový systém, sledování slepého úhlu, asistent pro samostatnou jízdu na dálnici nebo samočinné parkování.

Na papíře tedy Lucid Air skutečně vypadá jako jeden z budoucích lídrů trhu. A i zástupci automobilky o něm tak přemýšlí. "Postavili jsme nejlepší auto na světě, čísla zkrátka mluví sama za sebe. A co více, dokázali jsme to, aniž bychom museli obětovat vzhled Lucidu Air. Ten slouží i jako příklad auta, navrženého na čistém papíře s absolutní designérskou svobodou, kterou přináší elektrický pohon," říká sebevědomě viceprezident značky pro design Derek Jenkins. Ten je známý ze svého působení v Audi, severoamerickém Volkswagenu či severoamerické pobočce Mazdy, kde byl hlavním návrhářem poslední generace roadsteru MX-5.

Limuzína Air ale nebude v portfoliu automobilky Lucid osamocená. Po ní přijede SUV Gravity se stejným technickým základem, jehož částečně zatmavené snímky automobilka již pustila do světa. Podle Automotive News Europe pak v desetiletém plánu automobilky figuruje i prodávání úložišť energie pro domácnosti nebo prodej technologií elektrického pohonu dalším výrobcům.

 

Právě se děje

Další zprávy