Tuzexové sny na čtyřech kolech. Západní auta chtěl za socialismu každý, málokdo na ně měl

Fiat Uno byl populární nejen ve světě, ale také v Československu.
Austin Allegro příliš krásy nepobral, v 70. letech byl ale dostupný i československým zákazníkům. Ani ne čtyřmetrový hatchback stojí na snímku vedle bílého Chrysleru 180.
Přes Tuzex bylo prodáno i několik málo kusů Citroënu GS. Evropské auto roku 1971 bylo ve své době designovou i technickou špičkou - nabídlo hydropneumatické odpružení a uvažovalo se i o užití rotačního motoru.
Prvním jihokorejském vozem u nás, dávno před úspěchem Hyundai a Kie, bylo krátce před pádem komunismu Daewoo Racer. To bylo technicky příbuzné s Opelem Kadett, na nějž odkazoval i design hatchbacku nebo sedanu. Auto se navíc objevilo i v Mototechně.
Jedním z prvních aut ze západní Evropy, které se prodávalo přes Tuzex, byl v Československu Fiat 500. Slabost pro roztomilý design a obratnost ve městě zkrátka neměli jen Italové.
Foto: Fiat
Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 2. 2018 7:27
Většina Čechoslováků si mezi automobily mohla vybírat nanejvýš z výrobků východního bloku. Kdo nechtěl Škodu, mohl zvolit Dacii, Ladu, Moskvič, Trabant nebo Wartburg. Přesto se na silnicích dala potkat i vozidla ze západní Evropy či dokonce z Asie. Nabízel je Tuzex, kde se dalo koupit zboží v běžné obchodní síti jinak nedostupné. Platilo se většinou bony, které se směňovaly za zahraniční valuty. Několik modelů západních značek se však objevilo i v Mototechně. V následující galerii najdete výběr nejznámějších automobilů ze zemí mimo východní blok, o nichž nejeden motorista v Československu snil.
 

Právě se děje

Další zprávy