Výrobci autobusů hlásí rekordy a chystají ekologické pohony

Radek Pecák Radek Pecák
19. 11. 2014 13:25
Oba největší výrobci autobusů v tuzemsku - Iveco Vysoké Mýto a SOR Libchavy - letos očekávají rekordní produkci.
Nový typ elektrobusu SOR EBN 11 má v pražských Holešovicích tuzemskou premiéru.
Nový typ elektrobusu SOR EBN 11 má v pražských Holešovicích tuzemskou premiéru. | Foto: Radek Pecák

Praha - Vyšší emisní normy, než je současná Euro 6, podle názoru tuzemských výrobců autobusů prakticky znemožní setrvání u klasických naftových motorů pro jejich pohon. Přísnější norma Euro 7 má začít platit od roku 2017 nebo 2018.

"Už jsme proto začali jednat i s hlavním městem Prahou o zřízení infrastruktury, abychom v blízké budoucnosti mohli na některé linky nasadit jak klasické dvanáctimetrové, tak i kloubové osmnáctimetrové elektrobusy," uvedl na tiskové konferenci na výstavě Czechbus generální ředitel SOR Libchavy Jaroslav Trnka.

Firma letos začala vyrábět nový elektrický autobus SOR EBN 11. Má zcela odlišný design než ostatní vozidla, které tento druhý největší tuzemský výrobce nabízí. Autobusů s elektrickým pohonem podle Trnky dodá SOR letos zákazníkům šest, což je přesně jedno procento z celkového objemu letošní výroby. "Příští rok ovšem očekáváme další navýšení zájmu," dodal Trnka.

Firma letos čeká obrat blížící se třem miliardám korun, loni měla výnosy přes 2,6 miliardy. Výroba autobusů se zvýší z loňských 475 na zhruba 600 vozidel. SOR, který má sídlo v blízkosti Ústí nad Orlicí, se vývojem autobusů začal zabývat v roce 1991. Na začátku roku 2014 v závodě pracovalo přes 600 zaměstnanců. Letos ve třetím čtvrtletí společnost přijala 120 lidí.

Rekordní rok očekává také největší výrobce Iveco Vysoké Mýto. "Nechci to zakřiknout, ale směřujeme k překonání loňské výroby, která byla 3165 autobusů," uvedl generální ředitel firmy Jiří Vaněk. Podle něho zaměstnanci již řadu měsíců vyrábí denně maximální možný počet šestnácti autobusů.

V posledních měsících v Ivecu začali zavádět do výroby nový typ s označením Urbanway. Nahrazuje řadu Citelis. Ve Vysokém Mýtě se budou vyrábět varianty s délkou 10,7 a 12 metrů a kromě klasického dieselového pohonu se bude nabízet i verze pro spalování stlačeného zemního plynu (CNG). Koncern CNH Industrial, do něhož závod Iveco Vysoké Mýto spadá, ovšem v dalším závodě ve Francii vyrábí také verzi s diesel-elektrickým pohonem. Takový autobus je schopen bez hluku a emisí vjíždět do zastávky a stejným způsobem z ní vyjet.

Firma letos v září uzavřela dosud největší kontrakt na dodávku 400 autobusů Crossway pro německé dráhy DB s opcí na dalších 310 vozidel. Dodávky začaly letos a všechna vozidla firma dodá do tří let. Kvůli rostoucímu zájmu o její produkty také závod Vysoké Mýto jedná s mateřským koncernem o poskytnutí financí nutných pro budoucí rozšíření výroby.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 21 minutami

Provoz na dálnici D1 přerušila na 169. kilometru nehoda kamionu, tvoří se dlouhé kolony

Provoz na 169. kilometru dálnice D1 je kvůli nehodě kamionu z pondělního večera stále přerušen a v obou směrech se tvoří dlouhé kolony. Vyplývá to z informací Ředitelství silnic a dálnic a policie. Doprava je z dálnice odkláněna mezi exity 168 a 178. I objízdná trasa je ale podle policie přetížená. Policie původně v noci na dnešek na twitteru informovala o obnovení provozu na D1, ale zprávu pak smazala a vydala nové informace.

Bulharský kamion se převrátil v pondělí okolo 19:15 v zúženém úseku. Zcela tak zablokoval oba směry D1. Při nehodě nikdo neutrpěl vážnější zranění, řekl mluvčí jihomoravských policistů Bohumil Malášek. V kamionu byly krabice s pivem, které bylo potřeba přeložit do jiného vozu. "V průběhu noci se podařilo vyprostit havarovaný kamion. Nyní probíhá úklid vozovky. Objízdná trasa je přetížená, v ranní špičce je na ní velké riziko tvorby kolon," sdělila policie v úterý ráno na twitteru.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Söder to nebude. Německá CDU chce jako nástupce Merkelové Armina Lascheta

Celostátní vedení Křesťanskodemokratické unie (CDU) se jasně vyslovilo pro předsedu strany Armina Lascheta jako kandidáta unie CDU/CSU na německého kancléře v zářijových volbách. Oznámil to podle agentury DPA mluvčí strany po šestihodinovém jednání špiček křesťanských demokratů v Berlíně. Pro Lascheta podle něj hlasovalo 31 členů vedení, devět pro jeho soupeře, předsedu sesterské Křesťansko-sociální unie (CSU) a bavorského premiéra Markuse Södera a šest členů se zdrželo.

Agentura AFP poznamenala, že populární bavorský vůdce Söder v předstihu přislíbil, že se podřídí rozhodnutí CDU. Laschet je současně premiérem Severního Porýní-Vestfálska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy