Tři měsíce s VW Golf Variant: uchvátil vyladěný podvozek, občas nás trápila automatická převodovka

Ondřej Běhal
14. 12. 2017 17:30
Tři měsíce jsme na více než pěti tisícovkách kilometrů testovali Volkswagen Golf Variant s novým benzinovým motorem 1.5 TSI a sedmistupňovou automatickou převodovkou.
Foto: Ondřej Běhal

Volkswagen Golf dlouhé roky neohroženě kraluje evropským prodejním statistikám nových aut. Mezi nejoblíbenější vozy patří i v Česku. Po příčinách jeho úspěchu jsme pátrali tři měsíce při testu provedení kombi označovaného Variant. Testovaný automobil poháněl nový benzinový motor 1.5 TSI spojený se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Stačí sednout za volant Golfu a řidiči, který neustále přesedá z auta do auta, začnou v hlavě naskakovat první plusové body pro volkswagen. I když dnes u většiny vozů platí, že šoférům velmi rychle "sednou", u golfu je tenhle pocit zkrátka intenzivnější. Všechny ovládací prvky se nacházejí tam, kde je očekáváme, člověk by se za volantem bez nadsázky rychle zorientoval i poslepu.

Sedadla s označením ergoActive nemají chybu.
Sedadla s označením ergoActive nemají chybu. | Foto: Ondřej Běhal

Testovaná verze navíc potěšila nejvyšší řadou sedadel ergoActive s možností nastavení délky sedáku, perfektní bederní opěrou, vyhříváním, částečným elektrickým ovládáním, a dokonce i masážními programy. Jde o jedna z nejlepších sedadel na trhu, i když bereme v úvahu luxusní auta. Ani na těch nejdelších cestách se nám nestalo, že by v nich bolela záda. Příjemné je, že aktuálně patří ke standardu akční výbavy Maraton Edition.

Za příjemně se držícím volantem s o něco méně příjemnými ovládacími tlačítky na něm se ve zkoušeném autě nenacházely klasické přístroje, ale veliký displej. Jde o novinku v nabídce Golfu od letošního roku, která je k dispozici za příplatek. Každý řidič si díky ní může nakonfigurovat na přístrojích takové informace, které preferuje. Je to praktické, moderní a sexy.

To samé se dá napsat o nejvyšší řadě multimediálního systému s velkým dotekovým displejem na středovém panelu. Jeho jedinou nevýhodu představuje fakt, že se obrazovka snadno zapatlá potem z bříšek prstů.

Nejvyšší řada multimediálního a navigačního systému dostupná pro VW Golf.
Nejvyšší řada multimediálního a navigačního systému dostupná pro VW Golf. | Foto: Ondřej Běhal

Testované auto obsahovalo řadu bezpečnostních asistentů. Ten nejužitečnější, takzvaný Front Assist, patří ke standardní výbavě. Hlídá prostor před vozem, upozorňuje řidiče, když se nebezpečně lepí na auto před sebou, nebo když hrozí srážka s nějakou překážkou. V krajním případě umí i samočinně brzdit, což jsme ale za celé tři měsíce naštěstí nezažili.

Velmi spokojeni jsme byli i s funkcí adaptivního tempomatu v kombinaci s automatickým udržováním jízdního pruhu. Tito dva pomocníci umožňují zejména na dálnici prakticky automatickou jízdu, když udržují odstup od auta vpředu i pozici vozu v pruhu. Zejména na dlouhých cestách se hodí.

Naopak signalizace auta v mrtvém úhlu pomocí slabě viditelné diodky ve zpětném zrcátku nám připadala nedostatečná.

Na zadních sedadlech se sedí skoro tak pohodlně jako na těch předních, ale platí to pouze pro krajní pozice. Prostřední místo je pouze nouzové. Opěrka na něm nepodepře hlavu dospělému člověku a sedí se tu nepohodlně. Golf Variant je spíše čtyřmístné auto než pětimístné.

Výrobce udává u VW Golf Variant gigantický objem kufru 605 l. Jeho nemalá část se však nachází pod mezipodlahou.
Výrobce udává u VW Golf Variant gigantický objem kufru 605 l. Jeho nemalá část se však nachází pod mezipodlahou. | Foto: Ondřej Běhal

Zavazadlový prostor se standardně nabízí s mezipodlahou. Ta má výhody i nevýhody. Při krátkodobém testu jsme měli pocit, že převažují negativa, ale dlouhodobější zkouška tento pohled změnila. Při každodenním nakupování se falešná podlaha hodí, protože se dá částečně skládat a tím zabraňuje menším předmětům v nechtěném cestování po kufru.

Její nevýhodou je, že dělá kufr mělčím a všechny její segmenty nelze z auta zcela vyjmout, takže papírově gigantický objem kufru je zčásti nepoužitelný při potřebě naložit auto co největším počtem věcí. S takovou situací jsme se ale v průběhu testu setkali jen výjimečně.

Nový benzinový turbomotor 1.5 TSI s maximálním výkonem 110 kW nabízí dostatek dynamiky a neruší posádku téměř žádným hlukem. Hodnotit ho samostatně, těžko bychom hledali negativa, ale nelíbila se nám jeho spolupráce se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Nejhorší bylo popojíždění ve stísněných prostorách, třeba na parkovištích. I po malém šlápnutí na plynový pedál auto jankovitě poskočilo směrem vpřed či vzad, plynule zaparkovat do malé mezery bylo hodně složité. Při běžné jízdě převodovka funguje podstatně lépe, téměř bez chyb.

Výrobce udává u tohoto vozu laboratorní spotřebu 5,1 l benzinu na každých 100 kilometrů. Takových, dokonce ještě o něco nižších hodnot, jsme ale dosahovali pouze při ustálené rychlosti na sedmý rychlostní stupeň. Při 90 km/h jsme naměřili 4,8 l i v zimě a na širších než sériových pneumatikách. Na dálnici při 130 km/h ale konzumace vyskakuje na sedm litrů a po městě při trochu svižnějším stylu jsme jezdili za osm.

Motor umí vypínat dva válce a tím šetřit a řidič to pozná jen podle nápisu na přístrojích. V běžném provozu lze ale této vychytávky využít jen minimálně. Potřeba je totiž právě plynulé tempo a motýlí tlak na plynový pedál.

Foto: Ondřej Běhal

Zlatým hřebem testovaného vozu byly jeho jízdní vlastnosti. Golf patří obecně mezi auta, která umí skloubit často protichůdné požadavky na pohodlí a jízdní potěšení. Zkoušená varianta ale byla v tomto ohledu geniální. Nutno však dodat, že jsme zkoušeli variantu s víceprvkovou zadní nápravou, kterou u základních provedení nahrazuje jednodušší torzní příčka. Vůz navíc disponoval funkcí, která řidiči umožňuje nastavit si tuhost tlumičů.

Volkswagen Golf patří mezi nejdražší rodinné kombíky na trhu, i když vysokou cenu částečně ospravedlňuje bohatá výbava. Prodává se od 442 900 korun. Spoustu konkurentů lze sehnat za mnohem nižší ceny, jak se můžete přesvědčit v přehledu všech kombi nižší střední třídy do 400 tisíc korun.

Testovaná kombinace motoru a převodovky je dostupná pouze se stupněm výbavy Highline od 667 900 korun. Námi zkoušené konkrétní auto bylo navíc napěchované příplatkovou výbavou za více než 250 tisíc korun. Výsledná cena před 900 tisíc korun by stačila k pořízení bohatě vybaveného manažerského kombíku s naftovým motorem a mezi rodinnými vozy je trochu úletem. Těžko bychom však hledali lépe jezdící a k řidiči přátelštější kombi.

Podrobnou recenzi Volkswagenu Golf Variant čtěte zde.

 

Právě se děje

Další zprávy