Tři měsíce s naftovým rodinným kombíkem od Opelu: otravný hluk motoru vyvážila příznivá spotřeba

Ondřej Běhal
8. 2. 2017 8:21
Pět tisíc kilometrů a tři měsíce jsme strávili v Opelu Astra Sports Tourer, kombi verzi evropského Auta roku 2016. Otestovali jsme naftový motor 1.6 CDTI a zkoumali auto v ceně přesahující půl milionu korun zvenčí i zevnitř.
Opel Astra Sports Tourer jsme testovali jak ve městě tak na dlouhých trasách.
Opel Astra Sports Tourer jsme testovali jak ve městě tak na dlouhých trasách. | Foto: Ondřej Běhal

Zatímco u předchozí generace Opelu Astra Sports Tourer způsoboval "sport" v označení auta při pohledu na oteklou karoserii hurónský smích, novinka po odtučňovací kůře už z tohoto pohledu nepůsobí tak nemístně. Pořád jde ale o pořádný kus kombíku, s délkou přes 4,7 m trumfuje všechny ostatní konkurenty včetně Škody Octavia Combi.

S vnitřní prostorností to podle našeho měření zase taková sláva není. Opel převyšuje většinu konkurentů pouze z hlediska místa nad hlavou na zadních sedadlech. Jinak jde o průměrně prostorné kombi jak z hlediska místa pro posádku tak zavazadla. Námi naměřené údaje i míry od výrobce si s ostatními kompaktními kombíky porovnejte v přehledné tabulce zde.

Geometrické tvary kufru a trojdílná zadní sedadla patří k výhodám opelu.
Geometrické tvary kufru a trojdílná zadní sedadla patří k výhodám opelu. | Foto: Ondřej Běhal

Při každodenním používání auta jsme ale ocenili některé vychytávky, které nejsou v této kategorii zcela běžné. Rozhodně bychom si připlatili šest tisíc za takzvanou funkční sadu, která zahrnuje dělení zadních sedadel na tři díly v poměru 40:20:40, jejich sklápění tlačítkem z kufru nebo zadní loketní opěrku.

Dělení sedadel na tři díly se zvlášť hodí v zimě, když chcete převážet víc lyží uvnitř auta. Po sklopení prostředního místa totiž zůstávají čtyři plnohodnotná místa k sezení, kdežto u klasického dělení 60:40 pouze tři. Potěší také geometrické tvary zavazadlového prostoru Astry Sports Tourer, díky kterým je tak beze zbytku využitelný při převážení většího množství bagáže.

Pod kapotou testovaného auta vrčela naftová šestnáctistovka. Šlo o druhou nejsilnější verzi tohoto motoru ze čtyř nabízených, s maximálním výkonem až 100 kW. Slovo "vrčela" nejlépe vystihuje děj, který se spustí po otočení klíčku. Opel sice přezdívá motoru 1.6 CDTI šeptající diesel, uvnitř kabiny Astry ST šlo ale zvlášť v nižších rychlostech o šeptání traktoru.

Porovnání Astry ST s konkurenty

Porovnali jsme Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI/100 kW s modernizovanými verzemi oblíbených kombíků Škoda Octavia Combi a VW Golf Variant. Podívejte se zde.

Zdroj: Ondřej Běhal

Zvukový projev motoru naštěstí vůbec nekorespondoval s jeho chodem, který byl měkký, plynulý a veskrze příjemný. S autem se dobře rozjíždí, potěší jeho kultivovaná dynamika a nebrání se úsporné jízdě v nízkých otáčkách vibracemi. 

Mile nás překvapila hlavně spotřeba na dálkových trasách. Například cestu z Prahy do chorvatského Primoštenu jsme se zpola zaplněným autem zvládli s průměrnou konzumací pod pět litrů nafty na každých 100 km.

Testovaná Astra ST ve Slovinsku.
Testovaná Astra ST ve Slovinsku. | Foto: Ondřej Běhal

Naopak lidem, kteří jezdí hlavně po městě, tento motor nedoporučujeme. Po dvou týdnech nepřetržitého městského provozu nás začal zlobit nevypálený filtr pevných částic a museli jsme udělat neplánovaný výlet ven z Prahy.

Celková spotřeba po třech měsících testování na podzim a v zimě se ustálila na 5,6 l, výrobce udává 3,8 l. Měli jsme ale o tři centimetry širší pneumatiky než jsou v základní verzi. Podrobnou recenzi modelu Opel Astra Sports Tourer zkoušeného i s dalšími pohonnými jednotkami čtěte zde.

 

Právě se děje

Další zprávy