Trh s auty na plyn ožívá. Prodá se jich sto měsíčně

Radek Pecák Radek Pecák
31. 3. 2013 15:00
Prodejci věří, že vozy s pohonem na zemní plyn přicházejí do módy
Foto: Radek Pecák

Během loňského listopadu a prosince se v Česku prodala téměř stovka aut měsíčně, které zvládají jezdit vedle benzinu rovněž na stlačený zemní plyn (CNG).

Prodeje těchto aut jsou podle statistik Svazu dovozců automobilů na podobné úrovni jako u hybridních aut, která mají kromě spalovacích motorů také elektromotory. Naproti tomu klasických elektromobilů se v Česku prodají pouze jednotky kusů měsíčně.  

"Dá se říci, že se trh s auty CNG  konečně rozhýbal," říká Petr Holeček, který je u oficiálního dovozce automobilů Volkswagen do České republiky zodpovědný právě za vozy s alternativními pohony. A potvrzuje to i Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV.

V Česku se nyní prodává ročně několik set vozů s pohonem na stlačený zemní plyn, zatímco ještě před několika lety to byly pouze desítky. Celkem je v tuzemsku registrováno už přes 5000 CNG automobilů.

Růst je celosvětovým trendem včetně USA. Analytici společnosti TechNavio zveřejnili globální zprávu o trhu NGV (Natural Gas Vehicles) v období 2011 - 2015. Ta předpovídá, že světový trh s vozy na zemní plyn dosáhne do roku 2015 počtu 19,8 milionu kusů.

Cena je příznivá a navíc spotřeba výrazně nižší než u aut s klasickým motorem.
Cena je příznivá a navíc spotřeba výrazně nižší než u aut s klasickým motorem. | Foto: Radek Pecák

Již nyní se výrobou aut na stlačený zemní plyn zabývá řada světových automobilek. Hlavními hráči jsou Fiat, Ford, Suzuki, Honda, Toyota, BMW, GM a Volkswagen. V Česku je k mání celkem 40 typů sériově vyráběných vozů s pohonem na stlačený zemní plyn.

V Česku teď vede Volkswagen 

Jedničkou na českém trhu v tomto segmentu je aktuálně Volkswagen. Z každých pěti prodaných aut, tankujících převážně stlačený zemní plyn, vozí  logo VW na kapotě zhruba čtyři.

Řada firemních zákazníků, zvláště těch, kteří jsou do obchodování s plynem nějakým způsobem zapojeni, si již podle Holečka uvědomila, že provozování takového auta je pro ně ekonomicky výhodné. Velkým odběratelem vozů na CNG je mimo jiné i Česká pošta. Ta jich má v současnosti ve svém vozovém parku téměř 500 a tento počet hodlá v blízké budoucnosti zpětinásobit.

Volkswagen Eco Up startuje i jezdí primárně na plyn. Benzinová nádrž je malá a pouze rezervní.
Volkswagen Eco Up startuje i jezdí primárně na plyn. Benzinová nádrž je malá a pouze rezervní. | Foto: Radek Pecák

"Máme spočítáno, že například s modelem EcoUp! mohou náklady na jeden ujetý kilometr klesnout až na zhruba sedmdesát haléřů," sděluje Holeček. U větších aut se obvykle jezdí v porovnání s benzinovými palivy zhruba o polovinu levněji. Ceny jsou sice zhruba o padesát tisíc korun vyšší než za klasické "benzinové" auto, ale je vlastně na úrovni toho, kolik je třeba zaplatit za vozy se vznětovými motory. Proto je pořízení  CNG vozu dobrá alternativa i pro ty, kteří dosud dávali přednost autům s turbodieselovými motory.

Kromě modelu Up, který je absolutní novinkou, Volkswagen již od poloviny minulého desetiletí prodává CNG modely Caddy a Passat. Postupně přibyl i velkoprostorový rodinný vůz Touran, letos se začne nabízet s tímto typem pohonu i Golf. Jeho celkový dojezd bude rekordní, protože k 420 kilometrům, na které vystačí obsah nádrží se zemním plynem, se přidává ještě energie obsažená v benzinu v nádrži běžné velikosti. Díky tomu lze pak jet ještě dalších více než 900 kilometrů.

Lidé začínají ztrácet obavy

Lidé už podle Holečka začínají ztrácet obavy, které u nich dosud "plynová" auta vzbuzovala. "Nádrže jsou testovány na havárie, nevyžadují žádný zvláštní servis, na roční prohlídky se s autem jezdí do klasických servisů," vypočítává Holeček. Navíc už lze takový vůz zaparkovat i v řadě podzemních garáží.

Zvenčí se toto provedení od klasického prakticky neliší.
Zvenčí se toto provedení od klasického prakticky neliší. | Foto: Radek Pecák

Odborníci očekávají, že další vlna zájmu o auta s pohonem na stlačený zemní plyn se zvedne poté, co Škoda začne nabízet nejprodávanější auto na českém trhu - octavii - také ve verzi CNG. Stane se tak nejpozději příští rok.

Zájmu o vozy, které jsou již z továrny připraveny na spalování zemního plynu (ale mají i dojezdovou nádrž s benzinem), nahrává již relativně slušná síť plnících stanic.

"Například Praha je pokryta bez problémů, také Brno a Ostrava. Natankovat lze i podél hlavních tahů v rámci celé České republiky. Cesty se ovšem musí dopředu plánovat," přiznává Holeček. Čerpacích stanic je totiž v současné době necelá padesátka.

Podle plánů distributorů plynu by se tento počet měl v příštích dvou až třech letech zvětšit ještě o dalších zhruba třicet.

Přípojka pro tankování plynu je těsně vedle hrdla benzinové nádrže.
Přípojka pro tankování plynu je těsně vedle hrdla benzinové nádrže. | Foto: Radek Pecák
   

 

Právě se děje

před 24 minutami

Skokani Polášek a Sakala postoupili na SP ve Wisle z kvalifikace

Pouze dvojice českých reprezentantů Viktor Polášek a Filip Sakala uspěla v kvalifikaci na nedělní závod Světového poháru ve skocích na lyžích ve Wisle. Roman Koudelka a Vojtěch Štursa na postup do úvodní individuální soutěže sezony nedosáhli.

Polášek skočil v kvalifikaci 114 metrů a obsadil 38. místo, Sakala zapsal o metr a půl méně a postoupil z 42. příčky. Koudelka, který vstupuje do 14. sezony v SP, doletěl po snížení nájezdu na 101 metrů. Dlouholetou českou jedničku dělily od postupové padesátky na 54. místě necelé dva body. Štursa obsadil s výkonem 104 metrů 61. příčku.

Nejdelší skok kvalifikace 133 metrů předvedl ze sníženého nájezdu Němec Karl Geiger. Obhájce velkého křišťálového glóbu za prvenství v SP Japonec Rjoju Kobajaši postoupil jako čtvrtý.

Sezonu v Polsku zahájí sobotní závod družstev.

Zdroj: ČTK
Další zprávy