Třetina autosedaček je nebezpečná, zjistil nový test

Radek Pecák Radek Pecák
22. 10. 2013 15:40
Příští rok se povinně budou dětské sedačky testovat při bočním nárazu, změní se i kategorie.
Sedačka Osann Baby Ride zcela propadla při bočním nárazovém testu.
Sedačka Osann Baby Ride zcela propadla při bočním nárazovém testu. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Třetina dětských autosedaček neuspěla v novém testu spotřebitelského časopisu dTest.

V nárazových testech propadly autosedačky Osann Babyride a Britax Römer Xtensafix. Další z deseti kontrolovaných modelů určených pro různé váhové kategorie zase obsahovaly nebezpečné chemické látky.

"Sedačka Osann Babyride zcela propadla v bočním nárazovém testu, při kterém hlavička figuríny narazila do dveří automobilu," říká Ondřej Jánoška, redaktor časopisu dTest.

U sedačky Britax Römer Xtensafix se při čelním nárazu nebezpečně posunul pás.
U sedačky Britax Römer Xtensafix se při čelním nárazu nebezpečně posunul pás. | Foto: Aktuálně.cz

U sedačky Britax Römer Xtensafix došlo při čelním nárazu k nebezpečnému posunutí pásu vozidla kvůli nevhodné konstrukci. Při čelním nárazu s figurínou tříletého dítěte se pás posunul směrem ke krku, při zkoušce s figurínou desetiletého dítěte došlo k posunu v oblasti pánve. Obě sedačky tedy v testu bezpečnosti získaly nedostatečné hodnocení.

Některé sedačky obsahovaly také rizikové chemikálie. Nejhůře v tomto ohledu dopadla sedačka Britax Römer Max-Fix.

Popruhy sedačky Britax Römer Max-Fix obsahují zdraví nebezpečné látky.
Popruhy sedačky Britax Römer Max-Fix obsahují zdraví nebezpečné látky. | Foto: Aktuálně.cz

"V popruzích sedačky, které může dítě žvýkat, testy odhalily polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU), tedy látky s rakovinotvornými účinky," varuje Ondřej Jánoška.

Nebezpečné látky byly odhaleny také v sedačkách Cybex Aton 3 0+ Isofix Base a Nania Drive SP 0/1.

Dosud výrobci sedaček nemusí své výrobky testovat na následky bočního nárazu. To se však má změnit příští rok, kdy již sedačky budou muset vyhovovat novému předpisu známému pod označením i-Size. Ten crashtesty bočního nárazu pro homologaci vyžaduje.

Předpis má rovněž omezit možnost chyby při montáži sedaček do vozu. Také se budou nově dělit do jednotlivých kategorií nikoliv podle hmotnosti, ale podle výšky dítěte.

 

Právě se děje

Další zprávy