Berlín - Po německých silnicích stále jezdí více než 32 000 legendárních východoněmeckých automobilů Trabant. Vyplývá to podle agentury DPA z údajů spolkového úřadu pro registraci vozidel.
Za poslední dvě desetiletí se nicméně počet registrovaných trabantů prudce snížil z více než 920 000 vozů v roce 1993.
Většina trabantů je stále registrována ve východním Německu. Jedničkou v počtu trabantů je spolková země Sasko s více než 8600 vozidly.
Trabanty se vyráběly v saském městě Cvikov (Zwickau) od listopadu 1957 do jara 1991. Jejich celková produkce překročila tři miliony vozů.´
Trabant si postupem času získal kultovní status a dnes je z něj oblíbený předmět sběratelské vášně. Během své běžné kariéry si přitom automobil Trabant vysloužil od ostatních motoristů spíše posměch.
Jak šel čas s Trabantem
Trabant je také jistým symbolem politického a společenského vývoje v Německu. Před válkou patřila továrna automobilce Horsch a vyráběly se v ní luxusní vozy.
Po válce spadal saský Cvikov do Sověty kontrolovaného východního Německa (NDR). V továrně sídlila automobilka Sachsenring. Nejprve se specializovala na luxusní vozy pro prominenty východoněmeckého režimu. Pak začala vyvíjet lidový vůz pro masy. A vznikl z toho automobil Trabant.
Ten byl ve svém době "zjevem", šlo o první auto vyráběné v masovém měřítku z plastu.
Po pádu komunistického režimu a sjednocení Německa v roce 1990 přestával být o lidové vozidlo s archaickým vzhledem zájem. Jeho výroba byla proto o rok později ukončena.