Toyota zásadně změnila model Yaris. I jeho nyní zdobí "X"

Radek Pecák Radek Pecák
25. 7. 2014 6:46
Každý pátý prodaný yaris bude mít podle předpokladů japonské automobilky pod kapotou hybridní ústrojí.
Malé toyoty nyní dostávají nezaměnitelný vzhled přídě.
Malé toyoty nyní dostávají nezaměnitelný vzhled přídě. | Foto: Radek Pecák

Toyota se letos zaměřila na své malé modely. Na jaře uvedla na trh novou generaci minivozu Aygo, nyní začíná nabízet zásadním způsobem zmodernizovaný model Yaris.

Yaris je auto, které se ze všech malých japonských automobilů na evropském trhu zabydlelo nejlépe.

První generace dokonce získala titul Evropské auto roku (Car of the year) a jen v loňském roce si současnou třetí generaci vozu koupilo přes 170 000 lidí na starém kontinentu, což tento vůz v žebříčku nejprodávanějších řadí na 11. místo.

Také na českém a slovenském trhu si yaris vede velice dobře. V průměru se zde každý rok prodá tři tisíce exemplářů.

Při modernizaci se dbalo i na vylepšení jízdních vlastností.
Při modernizaci se dbalo i na vylepšení jízdních vlastností. | Foto: Toyota

Zatímco v minulých letech byl jednou z mála slabin největší světové automobilky poněkud nudně působící design jejích automobilů, nyní se to začíná měnit.

Konec šedi

"Automobilový segment, do něhož yaris spadá, je dnes v Evropě vystaven zřejmě největšímu konkurenčnímu tlaku. Museli jsme udělat něco, čím bychom opravdu vystoupili z davu," uvedl Elvio D´Aprile, zodpovědný za design vozu v provedení roku 2014.

Podobně jako u ayga má tedy i yaris na přídi linie, které tvoří jakési písmeno X, v jehož středu je logo značky.

Úpravami samozřejmě prošly oba nárazníky a také světlomety vpředu i vzadu.

V zadním nárazníku je nyní zabudovaný difuzor.
V zadním nárazníku je nyní zabudovaný difuzor. | Foto: Radek Pecák

Interiér je nyní pro budoucí uživatele hodnotnější. Zvětšila se totiž plocha s měkčenými plasty, téměř o celý palec (na sedm) se také zvětšil dotykový displej, na který se promítá mimo jiné i obraz z parkovací kamery.

Systém, který nese označení Toyota Touch 2, nyní podporuje dvacet jazyků, včetně češtiny.

Zasahovalo se i do techniky

Přesvědčovat zákazníky o tom, že právě její model je ten pravý, chce Toyota i díky vylepšení jízdních vlastností yarisu. Při modernizaci yaris získal například 36 nových svárů na karosérii, dále větší tloušťku přepážky mezi motorovým prostorem a kabinou, novou torzní příčku zavěšení zadních kol a také jiné pružiny. Výsledkem má mimo jiné být zmenšení nedotáčivosti.

V interiéru je nyní mimo jiné zvětšený dotykový displej.
V interiéru je nyní mimo jiné zvětšený dotykový displej. | Foto: Toyota

Kvůli snížení hluku pronikajícího do kabiny pak konstruktéři rozhodli o podstatném navýšení množství použitých tlumicích materiálů na různých místech.

Přesto, jak jsme si vyzkoušeli při prvních novinářských seznamovacích jízdách v okolí německého Düsseldorfu, se zcela nepodařilo odfiltrovat zvuk motoru 1,33, s nímž jsme absolvovali nejdelší testovací trasu. Naopak aerodynamický hluk či zvuky přicházející od podvozku se podařilo snížit velmi dobře.

Benzinový čtyřválcový motor 1,33 s výkonem 99 koní je nejsilnějším v nabídce. Je spojený s manuální šestistupňovou velmi dobře řadící převodovkou. Základním motorem je pak přepracovaný litrový tříválec. Spotřeba má být pouhých 4,3 litru (oproti 4,9 l u motoru 1,33). Daní za to ale je horší dynamika. Například maximální rychlost je 155 kilometrů v hodině, zatímco s motorem 1,33 lze dosáhnout i rychlosti 175 kilometrů v hodině. 

Toyota i nadále bude nabízet v yarisu dieselový motor 1,4 (90 koní), ale nepředpokládá, že by o něj byl mimořádně velký zájem. Naopak 20 procent z celkových prodejů má činit verze hybrid. Jak jsme si ověřili, jízdní vlastnosti i dynamika tohoto vozu se velice podobají verzi s motorem 1,33, řidič je ale odměněn minimálně o litr nižší spotřebou. Během testu jsme dosáhli průměr pod pět litrů a při troše snahy by to šlo ještě lépe. (S benzinovým agregátem ukazoval palubní počítač v průměru šest litrů.)

Toyota již oznámila ceny modernizovaného yarisu. Základní cena vozu s třídveřovou karosérií a s motorem 1,0 l je 259 900 Kč. Výbava zahrnuje například elektrické ovládání zrcátek a předních oken, palubní počítač, rádio s ovládáním na volantu, palubní počítač, sedm airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání a výškově stavitelné sedadlo řidiče. Za pár bočních dveří navíc se připlácí deset tisíc korun a dalších deset za výbavu active. Ta kromě koženého volantu obsahuje již také dotykový displej Toyota Touch 2.

Speciální ceny připravilo tuzemské zastoupení Toyoty pro verzi hybrid. Lze ji získat již od 364 900 Kč, což je mimochodem o pět tisíc korun méně, než za kolik se nabízí vůz s dieselovým motorem.

 

Právě se děje

před 49 minutami

Ruští lékaři vyzvali Navalného, aby ukončil hladovku, než bude pozdě

Ruští lékaři, kteří poskytovali péči opozičnímu představiteli Alexeji Navalnému, když byl na svobodě, politického aktivistu nyní vyzvali, aby v zájmu zachování svého zdraví ukončil protestní hladovku. Vyjádřili obavy o jeho život a úřady vyzvali, aby umožnily jeho převoz z vězeňské do civilní nemocnice v Moskvě.

Ruská ombudsmanka Taťjana Moskalkovová dnes naopak uvedla, že lékařská péče, které se Navalnému ve vězeňském zařízení ve Vladimirské oblasti dostává, odpovídá mezinárodním standardům, napsala agentura Interfax.

Vězněný Navalnyj drží hladovku již 23 dní. Chce její pomocí docílit, aby k němu byli puštěni kromě vězeňských zdravotníků také lékaři zvenčí.

"Pokud bude hladovka pokračovat, dokonce i po velmi krátkou dobu, bohužel brzy jednoduše nebudeme mít koho léčit. Naším hlavním úkolem je ochránit život a zdraví našeho pacienta," napsali lékaři. Jejich výzvu zveřejnil ruský opoziční zpravodajský portál Mediazona.

K otevřenému dopisu se připojila šéfka ruských lékařských odborů a Navalného lékařka Anastasija Vasiljevová. "Opravdu doufáme, že Alexej zítra (v pátek) hladovku ukončí," sdělila Vasiljevová agentuře Reuters.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Krejčíková do čtvrtfinále v Istanbulu nepostoupila, Siniakovou čeká jednička Mertensová

Tenistka Barbora Krejčíková do čtvrtfinále turnaje v Istanbulu nepostoupila. Ve druhém kole nasazená pětka podlehla na antuce v chladném podvečeru 3:6, 3:6 Rumunce Aně Bogdanové.

Dvaačtyřicátá hráčka světa Krejčíková v Istanbulu v prvním kole musela otáčet duel s domácí Caglou Büyükakcayovou, dnes už se jí ale obrat nepodařil. O šedesát míst hůře postavené Bogdanové podlehla finalistka březnového turnaje v Dubaji i ve druhém vzájemném utkání, tentokrát za 82 minut.

Jedinou Češkou ve čtvrtfinále je Kateřina Siniaková, jejíž soupeřkou bude nasazená jednička Elise Mertensová. Belgická hráčka dnes potvrdila roli favoritky v utkání 2. kola s Viktorijí Golubicovou až ve třech setech, Švýcarku porazila 6:4, 4:6, 6:1.

Siniaková postoupila do svého prvního čtvrtfinále od loňského září už ve středu. S Mertensovou, která je momentálně ve světovém žebříčku na 17. místě, se utká počtvrté. V předchozích třech zápasech v roce 2019 s ní uhrála dohromady jeden set. Česká tenistka bude usilovat o své první semifinále od předloňského srpna, kdy byla mezi nejlepší čtveřicí na turnaji v Bronxu.

Nadal bojoval opět ve třech setech

Jedenáctinásobný vítěz turnaje v Barceloně Rafael Nadal postoupil po druhé třísetové výhře za sebou do čtvrtfinále. Favorizovaný španělský tenista dnes na antuce v katalánské metropoli porazil 6:0, 2:6, 6:2 dvojnásobného šampiona turnaje Keie Nišikoriho z Japonska.

Antukový fenomén Nadal se letos na svém nejoblíbenějším povrchu rozjíždí pomaleji. Minulý týden vypadl ve čtvrtfinále v Monte Carlu, kde také v minulosti získal 11 titulů, a v Barceloně bojoval ve středu tři sety s běloruským outsiderem Iljou Ivaškou.

Ve čtvrtfinále Nadala čeká Brit Cameron Norrie, jemuž ve 3. kole vzdal ve druhém setu Belgičan David Goffin. Pokud čtyřiatřicetiletý Španěl v Barceloně dokráčí k titulu, povede se mu to poprvé po ztrátě minimálně dvou setů. Devětkrát Nadal turnaj vyhrál bez prohrané sady a na cestě za zbývajícími dvěma triumfy ztratil jen set.

Ve čtvrtfinále turnaje jsou také mimo jiné oba finalisté z Monte Carla - Řek Stefanos Tsitsipas a Nadalův přemožitel Andrej Rubljov z Ruska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy