Toyota za traktor. Jezdil jí Husák i kardinál Tomášek

Radek Pecák Radek Pecák
29. 7. 2010 12:45
Japonské vozy stát vyměnil za traktory Zetor. Dovezlo se jich čtyři sta
Foto: Radek Pecák

Dříve než v Německu měli možnost lidé v normalizací zasaženém Československu jezdit s vozem značky Toyota. Letos je to čtyřicet let, co tehdejší podnik zahraničního obchodu dovezl do Československa 400 kusů japonského vozu Toyota Corona 1500.

Obchod to byl pozoruhodný, neboť šlo vlastně o směnu. Do Japonska výměnou putovaly traktory Zetor. O obchodu se rozhodovalo již v roce 1969 a tehdejší mocipání se rozhodovali mezi čtyřmi modely: Datsun 1000, Datsun 1600 (Datsun je dnešní Nissan), Toyota Corolla 1100 a Toyota Corona 1500. Nakonec byl tedy vybrán poslední z nich.

Přestože se v nabídce Mototechny vůz nabízel s přívlastkem Luxus, ve skutečnosti šlo o základní verzi. (V nabídce už tehdy byly i vozy s klimatizací) Zákazníci si mohli vybírat ze čtyř barev - červené, bleděmodré, šedé a bílé. Interiér byl ve dvou barvách - buď červené nebo černé.

Jiří Grossman jel s Coronou na své poslední představení

Přestože na naše poměry šlo o skutečně moderní a technicky zajímavé vozidlo, ve skutečnosti k nám Japonci dodali výběhový typ. Corona (typ RT40) se totiž poprvé představila v roce 1964 a již v roce 1970, tedy ve stejnou dobu, v jakou k nám byly Corony dodány, se představil následovník Corona RT 80.

V Mototechně stála Corona nejprve 110 000 Kčs, což bylo stejně jako například Fiat 125 Polski, později byla zlevněna na 79 000 Kčs. Všechny vozy byly s karosérií sedan, přestože Toyota v té době vyráběla i zajímavé kombi a také pickup.

Přemysl Slezák z Toyota Clubu Czechoslovakia, který má dokonale zmapovanou historii tohoto vozu v Československu má i seznam významných majitelů tohoto vozu. "Vlastnil ji tehdejší generální tajemník Gustáv Husák a vlastně i jeho soused z Hradčanského náměstí, biskup a pozdější kardinál František Tomášek," napsal ve svém článku pro časopis Motor Journal.

Dalším známým majitelem byl tehdejší člen divadla Semafor komik a hudebník Jiří Grossman. Podle jeho přátel prý v posledních dnech svého života odmítl jet na představení taxíkem a raději sám usedl za volant své Toyoty Corony.

Jeli jsme s ní 

V současné době je v Česku již jen necelá desítka Toyot Corona 1500 v provozuschopném stavu. Některé z nich vlastní členové Toyota Clubu Czechoslovakia, jedna je trvale vystavena v budově českého zastoupení značky Toyota.

Právě s ní se mohl redaktor Aktuálně.cz krátce svézt. "Koupili jsme ji, abychom upozornili na minulost značky," uvedl mluvčí Toyoty Tomáš Vaněk. Podle něho k ní byla i velká část originálních náhradních dílů, včetně prakticky všech plechů. To vůbec byla typická vlastnost tehdejších kupců nových vozů. Rovnou si přikoupili i řadu důležitých náhradních dílů, protože na dodávky Mototechny se v případě akutní potřeby vůbec spolehnout nedalo. jenže Toyota Corona byl velmi spolehlivý vůz, takže náhradní díly lidem nakonec desítky let zbytečně zabíraly místo v garáži.

"Obyčejně tady stojí nepohnutě řadu měsíců, ale kdykoli potřebujeme vyjet, stačí jen čtyřikrát prošlápnout plyn, otočit klíčkem a motor bez problémů naskočí," říká Vaněk. Motor vozu, který má za sebou 152 000 kilometrů provozu přitom prošel pouze malou opravou.

Technické údaje

  • Toyota Corona RT40
  • Obsah válců: 1490 cm3
  • Výkon: 82 koní v 5200 otáčkách
  • Délka: 4065 mm
  • max. rychlost: 145 km/hod
  • Spotřeba: 9,6 l/100 km
  • Pohon zadních kol 

Skutečně, jak jsme se mohli přesvědčit, motor má velmi hladký a poměrně tichý chod. Ještě předtím nás však čekalo ne úplně jednoduché nasednutí. Japonci zřejmě evidentně nepočítali s většími evropskými postavami. Dveřní otvor není moc velký a hlavně velký volant je nízko a blízko sedačky. Volant pochopitelně nelze posouvat, sedačku ale ano.

Výtluky zvládá s grácií

Na řízení lze poznat, že už má hodně za sebou, má velkou vůli. Řízení pochopitelně nemá posilovač, takže při zajíždění na parkovací místo u supermarketu by padesátikilogramová slečna mohla mít potíže. Také brzdit je třeba o hodně dříve než u moderních automobilů. Není proto moc radno rozjíždět se na větší rychlost než je sedmdesát či osmdesát kilometrů v hodině.

Vůbec vás ale nemusí v rozletu omezovat výtluky, zpomalovací retardéry a další nástrahy na silnicích. Pérování corony vás přes ně ladně přenese.

Naopak řazení čtyřstupňové manuální převodovky ( s výjimkou zpátečky, kterou je nutno vždy pár sekund trošku hledat) je velmi dobré. Dokonalý je výhled do všech stran, dokonce i šikmo vzad. Zrcátka tedy moc nepotřebujete, což je dobře, protože ta vnější se nachází až vpředu na voze na blatnících a pokud si je chcete seřídit musíte vystoupit, znovu nastoupit, podívat se, opět vystoupit a doopravit. Případně musíte požádat spolujezdce.  

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 minutou

Stát by mohl mít větší přehled o práci a odpočinku strojvedoucích, novelu schválili poslanci

Stát by mohl mít větší přehled o pracovní době a odpočinku strojvedoucích. Úřady budou moci pomocí monitoringu jejich licencí jednoznačně zjistit, jestli konkrétní strojvedoucí neřídí v rozporu s předpisy nad rámec směny u jednoho dopravce v době odpočinku například pro jiného dopravce. Počítá s tím vládní novela drážního zákona, kterou v pátek schválila Sněmovna. Nyní ji projedná Senát. Pokud by novelu z nějakého důvodu vrátil do Sněmovny, poslanci už by se jí kvůli volbám nestihli zabývat.

Podle dřívějšího vyjádření náměstka ministra dopravy Jakuba Kopřivy neví úřady doopravdy, zda jsou strojvedoucí přetěžováni, či nikoli. Navrhované opatření má pomoci státu zjistit, jestli tomu tak je. Vláda pak bude moci případně přijmout příslušná opatření.

Nehody na železnici byly velkým tématem loni v létě. Vyžádaly si i několik obětí a zraněných. Situací se zabývalo ministerstvo dopravy, které sestavilo bezpečnostní komisi pro řešení situace na železnici. Letos v létě vyvolala pozornost tragická nehoda u Domažlic, kde se srazil rychlík s regionálním vlakem. Nehoda si vyžádala tři životy a desítky zraněných.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 10 minutami

Klause propustili z vojenské nemocnice. Cítím se dobře, řekl

Bývalého prezidenta Václava Klause propustili z Ústřední vojenské nemocnice, kde byl od úterý kvůli vysokému tlaku. Klaus byl o víkendu v nemocnici kvůli problémům s tlakem a znovu se do ní vrátil v úterý. Ve stejném zdravotnickém zařízení se léčí i současná hlava státu Miloš Zeman.

Lékaři bývalému prezidentovi předepsali léky, nyní se podle svých slov cítí dobře. Na novinářský dotaz Klaus poznamenal, že se u něj nedá očekávat dodržování klidového režimu a z nemocnice zamířil do svého institutu.

Osmdesátiletý exprezident neměl v minulosti zdravotní problémy často. V roce 2008 podstoupil operaci kyčelního kloubu, o čtyři roky později se podrobil operaci šedého zákalu. Na konci letošního února onemocněl covidem-19. Po vyšetření v nemocnici se odjel léčit domů.

Zdroj: Domácí
před 33 minutami

Slovenský žalobce navrhl 13 let vězení bývalému elitnímu prokurátorovi

Prokurátor navrhl soudu, aby potrestal nejméně třináctiletým vězením a propadnutím majetku bývalého šéfa elitní složky slovenské prokuratury Dušana Kováčika, který je obžalován z korupce, zneužití pravomocí a z dalších trestných činů. Žalobce to uvedl v pátek ve své závěrečné řeči, po které ještě vystoupí obhajoba a sám obžalovaný, který vinu od začátku odmítá. Následně by soud mohl vynést verdikt.

Kováčik je zatím nejvýše postaveným někdejším představitelem slovenské justice, který se jako obžalovaný ocitl před soudem po několika vlnách zatýkání vysokých úředníků, podnikatelů či soudců. Tato zatýkání Slovensko zažilo po loňských parlametních volbách, které skončily porážkou do té doby vládních sociálních demokratů (Směr-SD) premiéra Roberta Fica.

Kováčik podle obžaloby mimo jiné za úplatek 50 tisíc eur (1,27 milionu korun) pomohl údajnému šéfovi jednoho zločineckého gangu Ľubomírovi Kudličkovi zůstat na svobodě. Prokuratura tehdy nepodala stížnost proti rozhodnutí soudu, který Kudličku propustil z vazby na svobodu. Stíhán je také pro podezření, že z vyšetřovacího spisu vynášel informace.

Zdroj: ČTK
Další zprávy