Toyota Yaris už podruhé vyhrála Evropské auto roku. Jak jezdí, když to není hybrid?

Toyota Yaris už podruhé vyhrála Evropské auto roku. Jak jezdí, když to není hybrid?
Dynamické tvary s vystouplými blatníky jsou mezi účelově pojatými auty dnešní doby milým zpestřením.
Palubní deska má čisté linie a potěší odkládacími přihrádkami.
Velmi šikovný je prostor na telefon přímo pod tabletem informačního systému, kde je na očích i po ruce.
Komunikační systém s dotykovou obrazovkou mají všechny verze bez ohledu na výbavu.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
6. 3. 2021 7:03
Možná vás to nenapadlo, ale Yaris je rodu ženského. První generace v roce 2000 vyhrála evropskou novinářskou anketu za svou infantilní okatou roztomilost. Letos stojí na bedně jako dvacetiletá, dynamická a přitažlivá slečna. Po neurčitě krabicovité minulé generaci ukazuje, že design prodává. A Yaris má co prodávat, jak potvrzuje svezení v rychlé verzi s patnáctistovkou a manuálním řazením.

Tohle auto už na první pohled vyvrací zažité představy, že na malém hatchbacku není co vymýšlet. Aerodynamicky kapkovitá kabina posazená na široce vytažené blatníky, oble vypjaté povrchy i agresivní maska - dobře sladěné nápady spojují funkčnost s lehkou dávkou úletu snad až do světa komiksu. Kdo by to byl čekal od seriózní Toyoty?

Foto: Martin Frei

Také kabina působí i v základní výbavě útulně. Palubní deska potěší akurátní povrchovou úpravou, čistými tvary a vynalézavostí v umisťování odkládacích poliček, na které už tolik dnešních aut úplně rezignovalo. Prostor a komfortní sedadla vpředu vyhoví i urostlejším dospělým, vzadu se už karoserie v zájmu aerodynamiky citelně zužuje i snižuje. Kráse a gramům emisí CO2 tedy padla za oběť část praktického talentu předchůdkyně, ale tak už to dnes chodí.

Novou generaci jsme poprvé testovali v listopadu jako hybrid. Tříválec 1,5 litru v něm spolupracuje s elektromotorem a při klidném tempu odkládá přebytky výkonu do baterie. Když potřebujete zrychlit, elektřina přidá ruku k dílu, aniž by rostla spotřeba. Řešení chytré a spolehlivé, ale za cenu od 470 000 Kč ne úplně lidové.

Toyota proto nabízí ještě dva motory bez hybridu: tříválce 1,0 a 1,5 litru, které se ve výbavě Comfort cenově liší o 20 000 Kč. Patnáctistovku dostanete za 380 000 Kč s klimatizací, koženým multifunkčním volantem a parkovací kamerou. Za 30 000 Kč v paketu Style přibudou 16" hliníková kola, diodové světlomety s mlhovkami a decentní spoiler nad zadním oknem. Právě tak je vybavený náš vůz. Navíc ho zpestřuje metalíza v neobvyklém bronzově nazelenalém odstínu šedi, s nímž obzvlášť vynikají tvarová kouzla karoserie.

V kubatuře 1,5 litru se tříválce prosazují stále častěji. Po přeplňovaných benziňácích BMW a Fordu je Opel zkouší dokonce na naftu. Toyota se drží benzinu a atmosférického plnění bez turba, takže k 92 kW výkonu se musí roztočit na 6600 otáček. Také točivý moment vrcholí 153 Newtonmetry až při 4800 otáčkách.

O to mdlejší je logicky nástup zespoda, navíc doprovázený poněkud odbytou kalibrací plynu při rozjezdu. I když tedy velký objem s lehkým vozem hezky cvičí už v nízkých otáčkách, jízda po městě žádá soustředění. A také řazení. První tři stupně jsou nasázené až závodnicky na krátko a motor rychle ženou do otáček, jichž se v zájmu spotřeby musíte vyvarovat. Pak můžete po Praze jezdit jako my za 5,5 litru.

Manuální patnáctistovka je tedy protipól hybridu, který po městě manévruje téměř bezpracně díky masitému tahu elektromotoru a samočinné převodovce, přičemž žere skoro o litr méně.

Vynahradí si to na točité okresce, kde ji můžete držet rošťácky roztočenou, vytáhnout z ní maximum a na výjezdu ze zatáčky přesněji dávkovat plyn. Lehké auto s koly v rozích a přesným řízením pak nabídne řidičskou radost ze staré školy. A takových příležitostí dnes není moc.

Svůj podíl na tom má i poddajný a harmonicky naladěný podvozek. Při ostřejším stylu projevuje akurátní tuhost, aniž by při klidné jízdě působil prkenně. Nerovnosti tlumí houževnatě a do kabiny nepouští žádné tvrdé rázy.

Na dálnici motor potěší tichým chodem, při 130 km/h točí 3200 otáček a místo dunivého hukotu starších čtyřválců jen spokojeně vrní. Spotřeba 6,8 l je jen o deci vyšší než u hybridní verze, jejíž princip odkládání energie na jindy tu velký efekt nepřinese.

Je ovšem třeba dodat, že přeplňované motory evropských značek jezdí po dálnici i o litr levněji a zatím těžko hádat, jestli je Japonci tentokrát trumfnou ve spolehlivosti. Moderní benzinové strojovny totiž nejvíc ohrožuje hromadění karbonových úsad z takzvaného přímého vstřikování, a právě to používá motor nového Yarisu.

Po funkční stránce patnáctistovku nevidíme jako zlatý střed nabídky. Povahově je mírně excentrická a její přednosti vyniknou spíš při sportovní než při klidné jízdě. Nestojí ovšem uprostřed ani cenově. Proti základnímu "litru" je dražší jen o dvacet tisíc, zatímco za všestrannější hybrid zaplatíte dalších devadesát.

 

Právě se děje

před 20 minutami

V nominaci osmnáctky jsou Jiříček a Svozil, do USA poletí i dva náhradníci

Celkem 27 hokejistů je v nominaci reprezentační osmnáctky na mistrovství světa, které uspořádají od 26. dubna do 6. května americká města Frisco a Plano. Ve výběru kouče Jakuba Petra jsou tři brankáři, osm obránců a 16 útočníků, nechybí zadáci David Jiříček se Stanislavem Svozilem či kvarteto krajánků z Finska a Švýcarska. Trenéři berou do zámoří i s ohledem na zdravotní rizika dva hráče navíc jako náhradníky.

Širší nominace českých hokejistů na MS hráčů do 18 let v USA:

Brankáři: Patrik Hamrla (Karlovy Vary), Tomáš Suchánek (Třinec), Oliver Šatný (Mladá Boleslav),

obránci: David Jiříček (Plzeň), David Moravec (Mladá Boleslav), Matěj Pinkas (Hradec Králové), Stanislav Svozil (Brno), Jakub Šedivý (Liberec), David Špaček (Litoměřice), Jiří Ticháček (Kladno), Tomáš Hamara (Tappara Tampere/Fin.),

útočníci: Petr Moravec, Lukáš Pajer, David Skuhrovec, Matyáš Šapovaliv (všichni Litoměřice), Jiří Kulich, Dominik Rymon (oba Karlovy Vary), Jakub Altrichter (Šumperk), Jakub Brabenec (Brno), Marcel Marcel (Plzeň), Matouš Menšík (Jihlava), Martin Ryšavý (Vítkovice), Šimon Slavíček (Slavia Praha), Gabriel Szturc (Mladá Boleslav), Jaroslav Chmelař (Jokerit Helsinky/Fin.), Jakub Kos (Ilves Tampere/Fin.), Šimon Marha (Ambri-Piotta/Švýc.).

před 25 minutami

Koncert Stinga ve Slavkově byl potřetí odložen

Pořadatelé museli už potřetí odložit koncert britského hudebníka Stinga ve Slavkově u Brna, znovu o rok. Nový termín je 31. července 2022, dosud se počítalo s letošním 25. červencem. Důvodem pro odklad je stejně jako loni pandemie koronaviru. Vstupenky zůstávají v platnosti, oznámila agentura Live Nation.

Mnohonásobný držitel ceny Grammy měl v zámecké zahradě zahrát už předloni. Na poslední chvíli koncert zrušil ze zdravotních důvodů. Kvůli pandemii nového typu koronaviru pak nevyšlo ani loňské vystoupení a fanoušci Stinga budou zklamaní také letos.

Slavkovská zámecká zahrada měla být jednou ze zastávek prodlouženého turné s programem My Songs. Jako předkapela měli vystoupit Vojtěch Dyk s B-Side Bandem a Lenka Nová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy