Toyota Yaris Hybrid. Mnohem lepší dojem a spotřeba ještě nižší než minule

Toyota Yaris Hybrid. Mnohem lepší dojem a spotřeba ještě nižší než minule
Důrazná maska působí téměř agresivně a kontrastuje s hladce plynoucími tvary celého vozu.
Vytažené blatníky podtrhují aerodynamické zúžení horní části karoserie.
Podobně lezou kola ven z úzkého čumáku. Diodové světlomety šetří energii, ale výkonem ani šířkou osvíceného pole nepotěší.
Moderně tvarovaná palubní deska i kvalitní povrchové úpravy dávají kabině útulný ráz.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
16. 11. 2020 13:35
Po čtvrt století průkopnického prosazování hybridního pohonu asi nikoho nepřekvapí, že nová Toyota Yaris kombinuje benzin a elektřinu. Co by čekal málokdo, je emotivní, uhlazený design a jemně zpracovaný interiér. Yaris vypadá k světu, příjemně se řídí a hybridní pohon jako vždy spojuje jednoduché ovládání s nízkou spotřebou.

Japonské značky mají zvláštní dar přešlapovat v designu tam a zpátky. Toyota není výjimkou, když po dlouhých letech šedé nenápadnosti vypálila ke zmuchlaným divočinám typu C-HR. Také první dvě generace Yarisu se jaksi inženýrsky snažily o dětinskou hravost a moc jim to nešlo. Minulá řada působila dospěleji, ale trochu krabicovitě.

Zdá se, že si značka odbyla období designérského vzdoru a po loňské Corolle uvádí druhé opravdu hezké auto v tomto století. Ano, čelní masku má důraznou na samé hranici agresivity. Tím ale vyvažuje uhlazenost zbytku karoserie a doplňuje silácky vytažené blatníky.

Foto: Martin Frei

Apropos kde se vlastně nafouklé boky vzaly na tak malém autě? Copak Yaris potřebuje široký rozchod, aby mohl řezat zatáčky na okruhu? Ne, je to přesně naopak. Na nápravy standardní šířky Japončíci posadili přísně aerodynamickou kapsli, vzdáleně inspirovanou Cimrmanovým kapotovaným bicyklem "Holubí prsa". Nejširší je v úrovni předních sedadel a dopředu i dozadu se zužuje tak výrazně, že z ní kola lezou ven. Takhle důsledně to v téhle třídě nepojal ještě nikdo. A že to ještě k tomu dobře vypadá, je až nepochopitelné. Kuželový klobouk dolů, pane Nakadžimo!

Stejně milé překvapení vás čeká po nastoupení dovnitř. Žádné ostré rohy, žádné digitálky z osmdesátých let. Ladně štíhlá palubní deska s moderním tabletem uprostřed a šikovnými odkládacími plochami. Přední sedadla jsou královsky pohodlná, alespoň ve vyšších výbavách. Vzadu je už místa méně. Počínaje úzkými dveřmi a konče tím, že vám snižující a zužující se karoserie obepíná hlavu jako skafandr.

Myšlenka hybridního pohonu je už dekády stejná. Moderní benzinový motor sice dosahuje až 40% účinnosti, ale jen v jediném bodě dlouhé křivky. Pokud jeho výkon přenášíme na kola pomocí elektřiny, můžeme ho v tomto ideálním bodě držet skoro pořád. Při jízdě s lehkou nohou běží na střední hladině a přebytky ukládá do baterie. Do kopce není třeba z něj mačkat maximum, pomůže nám elektřina. A při nejklidnějším piánku spalovací proces co chvíli úplně ztichne.

Foto: Martin Frei

S novým Yarisem přijíždí odvážná novinka - patnáctistovka přišla o jeden válec. To si v této kubatuře zatím troufli jen u BMW a Fordu. Ale nebojte, lehké písty i precizní vyvážení s pomocnou hřídelí dokážou vzorně vyluxovat jakékoli vibrace. Lichý rytmus poznáte jen podle zvuku pod plným plynem.

Spolu s designem se jakéhosi evropského zjemnění dočkalo i naladění podvozku a řízení, takže svezení jednoduše nemá chybu. Díky silnému a plynulému zátahu elektromotoru je po městě radost se rozjíždět, táhlé kopce Yaris vybíhá jen za klidného brumlání, ochotně se protahuje zatáčkami a nic si nedělá ani z hrbolů a kanálů.

Přechod na tři válce, snížení hmotnosti o 60 kg - mimo jiné díky lithiové baterii místo niklové - i zlepšení aerodynamiky by se mělo podepsat na spotřebě. Průměr za celý týden skutečně dosáhl 4,5 litru, což je o půllitr méně než s minulou generací. To stojí za potlesk, protože u malého auta se efektivita zvyšuje nejobtížněji. Příměstské courání Yaris zvládne i za čtyři litry. Z rovnováhy ho vyvede až dálnice, kde spotřeba stoupá k 6,5 litru.

To se u minulé generace dalo považovat za hendikep, jelikož bojovala s konkurencí dieselů. Dnes už v této třídě skoro všichni přešli na benzinové turbo, které na dálnici nežere méně. Pro dlouhodobé vlastnictví vozu je naopak výhodou Yarisu motor se vstřikováním MPI, méně servisně náročný a s menšími sklony k tvorbě karbonových úsad.

Za dobré věci se ovšem platí. Už s litrovým tříválcem, manuální převodovkou a na plechových kolech startuje Yaris na 350 000 Kč, hybrid začíná o bolestivých sto deset tisíc výš. Testovaný vrchol Premiere Edition vybavený libůstkami jako vyhřívaný volant nebo průhledový displej vyjde na 555 000 Kč.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 hodinami

Izraelské nálety v Gaze budou pokračovat, dokud to bude nutné, uvedl Netanjahu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v sobotu řekl, že Izrael bude pokračovat v náletech v Pásmu Gazy, dokud to bude nutné, a bude se přitom snažit co nejvíce chránit civilisty. Vinu za současné boje premiér připsal islamistickému hnutí Hamás, které v palestinské enklávě vládne. Informovala o tom agentura Reuters.

"Strana, která nese vinu za tuto konfrontaci, nejsme my. Jsou to ti, kdo na nás útočí," řekl Netanjahu v televizním projevu. "Jsme stále uprostřed této operace, stále ještě není u konce. Tato operace bude pokračovat tak dlouho, jak to bude nutné," dodal.

Násilnosti mezi Izraelem a Hamásem nyní eskalovaly nejvíce od poslední války v roce 2014. Hamásem vedené ministerstvo zdravotnictví hlásí zatím 145 mrtvých, Izrael na své straně registruje deset mrtvých.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásil Islámský stát

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásila teroristická organizace Islámský stát (IS). Informovala o tom agentura Reuters. Exploze v mešitě ve čtvrti Šakar Dara si vyžádala nejméně 12 obětí na životech. Stala se při pátečních modlitbách u příležitosti muslimského svátku íd al-fitr, kterým končí postní měsíc ramadán.

Islamistické hnutí Tálibán a afghánská vláda, které spolu vedou boje, vyhlásily od čtvrtka u příležitosti svátku třídenní příměří. Útok na mešitu Tálibán odsoudil již v pátek, jeho mluvčí ho ale podle agentury AP tehdy připsal afghánské tajné službě.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení Jana Nepomuckého

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení nejznámějšího českého světce a patrona lidí od vody Jana Nepomuckého. Třináctý ročník Svatojánských slavností Navalis se kvůli epidemii i nesouhlasu pražského magistrátu s některými částmi programu konal v zúžené podobě. Byla mše, průvod a koncert, neuskutečnil se například plánovaný přelet letounů nad Karlovým mostem. 

Slavnost začala v podvečer v katedrále svatého Víta na Pražském hradě mší, kterou sloužil kardinál Dominik Duka. Zdůraznil statečnost Jana Nepomuckého, tato vlastnost je podle Duky potřeba i na cestě ze současné koronavirové krize. Po mši se vydal průvod na Karlův most směrem ke kostelu křižovníků na Starém Městě. Cestou mu přihlížely stovky lidí a turistů, kteří byli často bez roušek.

Ve stejné době se na půl hodiny rozezněly zvony z kostelů zasvěcených svatému Janu Nepomuckému. K akci se podle pořadatelů připojily zvony po celém světě. Mělo jich být nejméně 300, tedy počet připomínající letošní výročí světce.

Program zakončil tradičně koncert na hladině Vltavy, který ještě jednou připomenul roli zvonů při letošních slavnostech symfonií s názvem Svatojánské zvony. Pro letošní ročník ji složil skladatel, dirigent a držitel Českého lva Kryštof Marek. Koncert nebyl ozvučen, a to podle pořadatelů i kvůli zvýšené hladině Vltavy, kvůli které magistrát vyhlásil první stupeň povodňové aktivity.

Další zprávy