Sníte o Ferrari, ale musíte vozit rodinu? Odpovědí je supersportovní Mercedes

Mercedes-AMG GT 4 Door je nejsilnějším modelem v nabídce značky. Jeho osmiválec je silnější než u čistokrevných sporťáků i u odcházející V12 ve vrcholné třídě S.
Zepředu vypadá čtyřdveřové kupé stejně vyzývavě jako jeho dvoudveřový sourozenec. Typické jsou svislé linky v mřížce chladiče i tvar světel.
Na kompaktnějšího sourozence odkazují i nízká zadní světla a svalnaté zadní blatníky. Rozvor je ale výrazně delší a technický základ pochází z třídy E.
Uvnitř je rovněž typický výrazný středový tunel s tlačítky k přepínání jízdních módů. Palubní desce dominuje dvojice propojených displejů. Jeden je místo budíků, druhý slouží navigaci.
Výrobu každého motoru má u AMG na svědomí jeden konkrétní člověk. Jeho jméno se dá tradičně najít na plaketě na kryt osmiválce.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
13. 4. 2019 6:42
Porsche Panamera Turbo má nového konkurenta. Mercedes u svého nového CLS, tedy auta, které vynalezlo celou třídu čtyřdveřových kupé, záměrně opomíná nejostřejší verze AMG. Místo toho tovární sportovní divize přichystala zcela nové auto. Jmenuje se AMG GT 4 Door a má se prý jednat o čtyřdveřovou variantu dvoumístného sporťáku AMG GT. Vyzkoušeli jsme vrcholný osmiválec, který s brutálním výkonem 470 kW popírá zákony fyziky.
Za svůj vnitřní prostor vděčí čtyřdveřové AMG téměř na tři metry nataženému rozvoru.
Za svůj vnitřní prostor vděčí čtyřdveřové AMG téměř na tři metry nataženému rozvoru. | Foto: Martin Přibyl

Pokud se v nabídce Mercedesu neorientujete, nesmutněte, rozumí jí pravděpodobně jen marketéři německé značky. Model AMG GT 4 Door má být na každý pád alternativou k vrcholným verzím Porsche Panamera, ale i chystanému Audi RS7 nebo BMW M8. Aby ale Mercedes zdůraznil význam divize AMG, nejedná se navíc jen o naostřenou verzi čtyřdveřového kupé CLS, ale o svébytný model.

A také o pořádný kus auta, AMG GT 4 Door měří na délku přes pět metrů a ve vrcholné verzi váží přes 2,1 tuny i s řidičem. To prosím navzdory tomu, že kapota a přední blatníky jsou z hliníku, zadní stěna a dno kufru pak z ještě lehčího karbonu. 

Díky nemalým vnějším rozměrům se ale dovnitř v pohodě posadí čtyřčlenná posádka a dvojice vzadu si rozhodně nebude stěžovat na nedostatek místa - ani pro kolena, ani pro hlavu. A pokud byste měli obavu, že trocha té nadváhy v pase omezí dynamiku, stačí krátký pohled na technické údaje a strach je pryč.

Vrcholné AMG má dvojitě přeplňovaný osmiválec o výkonu 470 kW, to je více než nabídne dvoudveřový vrchol značky AMG GT R (430 kW), i nabroušená verze klasické třídy E (E 63 S má "jen" 450 kW) nebo dvanáctiválcová třída S (463 kW). Kromě toho je tu i 900 Nm točivého momentu.

Čísla ale nejsou vším a až když vyzkoušíte zrychlení modrého Mercedesu, pochopíte, jak může být dvoutunová hmotnost relativní. Motor je totiž jedním slovem brutální. V ostřejších režimech verva s jakou vyrazí kupředu mění význam opěrek sedadel. Pokud by totiž v autě nebyly, seděli byste pravděpodobně v kufru. 

Kufr sice není malý, ale přístup je kvůli vysokému prahu poměrně obtížný.
Kufr sice není malý, ale přístup je kvůli vysokému prahu poměrně obtížný. | Foto: Martin Přibyl

Ostrý start z místem se systémem launch control (tedy plný plyn, pustit brzdu a pevně se chytnout volantu) znamená jen krátké hvízdnutí od všech čtyř pneumatik a doslovnou katapultaci vpřed. Bonusem dostanete trénink krčního svalstva zdarma. Z nuly na sto Mercedes zrychlí za 3,2 vteřiny. Předjíždění s vrcholnou verzí AMG GT 4 Door je dílem okamžiku, snad jen pod dvěma tisíci otáček, musíte chvilku čekat, než se turba roztočí. Naštěstí je tu rychlá devítistupňová převodovka.

Samozřejmostí je dostatečně hlučná výfuková soustava, jejíž chraplavě-bublavý soundtrack doplní v ostřejších režimech rovněž ono démonické a zvláštně uspokojivé střílení od výfuků.

Karbonem obložená palubní deska by zasloužila lepší zpracování.
Karbonem obložená palubní deska by zasloužila lepší zpracování. | Foto: Martin Přibyl

Se spotřebou už to tak slavné není, klidnější jízdní styl znamená 12,5 litru, jakmile ale začnete řádit, zjistíte, že pro palubní počítač je maximem spotřeby třicet litrů na sto, víc ukázat prostě neumí. Reálný apetit motoru je rozhodně vyšší. 

Sportovní skořepinová sedadla jsou za příplatek. V zatáčkách řidiče i posádku obejmou jako zápasníku sumó.
Sportovní skořepinová sedadla jsou za příplatek. V zatáčkách řidiče i posádku obejmou jako zápasníku sumó. | Foto: Martin Přibyl

AMG minulosti byly často splašená auta s našlapaným motorem, který zbytek auta nestíhal. Modré čtyřdveřové kupé ale je standardně vybaveno pohonem všech kol, který na suchu dokáže sílu motoru na asfalt přenést bez zaváhání. Jakmile však naprší a silnice začne klouzat, AMG sice trochu zdivočí, nestane se z něj ale zabijácké monstrum.

A to ani v zatáčkách. Dlouhé čtyřdveřové kupé působí vyváženě a překvapivě hbitě, má spoustu přilnavosti a v obloucích zvládne rychlosti, které, s ohledem na rozměry a váhu auta, jakoby popíraly fyzikální zákony. Mercedes-AMG GT 4 Door po okreskách doslova létá, zabrzdit, zatočit a na výjezdu plný knedlík. Adrenalin vám bude doslova stříkat až z uší. 

Může za to vyspělá technika, která funguje jako magie: řízení s proměnným převodem, adaptivní vzduchový podvozek a natáčení zadních kol (do rychlosti 100 km/h se zadní natáčejí opačným směrem jako ta přední a zvyšují tak obratnost auta, nad touto hranicí mění směr stejně a zlepšují stabilitu). A pochopitelně i široké a velice lepivé pneumatiky - testované auto mělo vzadu dokonce 315mm gumy.

Jízdní módy se přepínají tlačítky s integrovanými displeji. Bohužel se poměrně lesknou.
Jízdní módy se přepínají tlačítky s integrovanými displeji. Bohužel se poměrně lesknou. | Foto: Martin Přibyl

Za schopnosti AMG GT v zatáčkách ale musíte zaplatit jízdním komfortem. Podvozek je navzdory vzduchovým měchům tvrdý. Důsledně kopíruje asfalt a neodpustí si ani nějakou tu ránu na nerovnostech. A nezlepší se to ani v komfortním režimu.

Á propos jízdní režimy: těch je tolik, že u Mercedesu museli doplnit klasická ovládací tlačítka na středovém tunelu o displeje. Kromě nastavení podvozku, motoru, převodovky nebo výfuků můžete měnit tzv. AMG Dynamics. To je systém, který upravuje chování pohonu všech kol, nastavení ESP atd. Auto podle jeho režimu může být spíše bezpečně nedotáčivé nebo hravě přetáčivé.

Pro zkušené piloty je tu dokonce i režim Drift, který odpojí pohon předních kol a nechá všechnu práci s přenosem hnacích sil jen na zadních gumových válcích. Až tehdy ostré AMG vyžaduje plnou pozornost a řidič s ním bude mít plné ruce práce.

Byť má široké spektrum jízdních režimů pravděpodobně maskovat pravou povahu ostrého Mercedesu, luxusní limuzína z něj nikdy nebude. Chybí ji nenucenost plavného podvozku a zlobil nás svistot vzduchu okolo oken a také vrzající interiér.

Částečně je to dáno právě až příliš tuhým podvozkem, který je na českých silnicích ke slícování jednotlivých panelů nemilosrdný, částečně prostě nedotaženým zpracováním. Třeba rychlý přepínač vybraných nastavení na volantu je šikovný a působí efektně jako ve Ferrari, ale zadní krycí plast se hýbe a vrže. Vrzavé zvuky vydává i středová lišta na palubní desce. Autu, které stojí hodně přes čtyři miliony korun, to člověk odpustí jen těžko.

Mercedes-AMG GT 4Door 63 S 4Matic+

Motor: benzinový 8válec, 3982 cm3, 2x turbo
Výkon: 470 kW v 5500 ot./min.
Točivý moment: 900 Nm při 2500 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 315 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 3,2 s
Kombinovaná spotřeba: 11,2 l/100 km
Provozní hmotnost: 2120 kg
Objem zavazadlového prostoru: 395 l
Cena od: 4 356 000 Kč

Nevylepší to ani zvláštní ergonomie. Touchpad na středové konzoli vyžaduje zvyk a stejně jsou na tom i dotykové plošky na volantu. Samotný systém je ale funkčně na výši, oceňujeme spolehlivé informace o hustotě dopravy i šikovný head-up displej.

Mercedes-AMG GT 4 Door je auto dvou tváří. Jakmile s ním pojedete pomalu, bude vás zlobit: nedotaženým zpracováním, komplikovaným ovládáním i tvrdým podvozkem. Jakmile ale šlápnete na plyn, začne vás bavit svou do velké míry nesmyslnou rychlostí na okreskách nebo na okruhu. Což ostatně dokresluje rekordní čas sedmi minut a 25,41 vteřin, díky němuž se jedná o nejrychlejší auto na slavné Severní smyčce Nürburgringu (na to se můžete podívat na videu níže).

Video: Mercedes-AMG

Paradoxně tak čtyřdveřové GT není ani tak konkurentem pro Porsche Panamera, ale pro supersporty jako dvoumístné kupé AMG GT R z vlastní stáje. To ve vrcholné verzi pořídíte se slabším motorem a horším zrychlením z nuly na sto o něco málo dráž. Čtyřdveřová verze se najednou jeví jako zajímavá nabídka. Navíc v ní na okruh vyvezete i děti. Jen nezapomeňte na dostatečnou zásobu pytlíků. Však vy víte na co…

 

Právě se děje

Další zprávy