Titul Auto roku nebudou pro rok 2017 poprvé udělovat pouze novináři. Pořadí můžete ovlivnit i vy

Ondřej Běhal
2. 11. 2016 13:35
Tradiční anketa o nejlepší automobilovou novinku v České republice se v nejbližším ročníku pro rok 2017 zásadně změní. Absolutního vítěze nebude premiérově volit pouze odborná novinářská porota, ale vliv na pořadí bude mít prostřednictvím takzvaných virtuálních porotců i veřejnost.
Finalisté ankety o Auto roku 2016 v České republice.
Finalisté ankety o Auto roku 2016 v České republice. | Foto: Ondřej Běhal

Nelíbilo se vám, že novináři zvolili autem roku 2016 v České republice Škodu Superb? Dosud jste na to mohli maximálně nadávat v diskuzích a sociálních sítích. V příštím ročníku ale můžete výsledky tradiční ankety přímo ovlivnit. Organizátoři totiž doplnili porotu tvořenou 25 odbornými novináři o pět virtuálních porotců, kteří budou hlasovat tak, jak je "naprogramuje" veřejnost (všech pět identicky).

Dosud hlasovala veřejnost zcela odděleně od odborné poroty a její hlasování nemělo zdaleka takovou medializaci a váhu. Vybírala navíc auta v několika různých kategoriích.

Auto roku 2017 se bude opět volit dvoukolovým systémem. V prvním kole se bude rozhodovat o minimálně pěti (v případě rovnosti počtu hlasů i více) finalistech. Pět totožných virtuálních hlasů veřejnosti tak bude mít i přes převahu 25 novinářských "mandátů" velkou sílu, protože ty žurnalistické se budou různit. Ze zkušeností z minulých ročníků vyplývá, že pět bodů v prvním kole dává každému autu velmi slušnou naději na postup do finále.

Ve druhém kole budou skuteční i virtuální porotci zastupující veřejnost, jejichž pět hlasů opět bude totožných, rozdávat finalistům body. Rozhodne se tak o vítězi ankety i pořadí na dalších místech. Auto roku lze volit prostřednictvím internetu – podrobnosti na www.autoroku.cz. Vítěz bude vyhlášen na galavečeru v průběhu března 2017.

Do soutěže je nominováno 27 aut, které na rozdíl od let minulých nevybírali novináři, ale pořadatel – Svaz dovozců aut sdružující většinu importérů nových vozů do Česka. Ten podmínil účast v soutěži poplatkem ve výši 30 tisíc korun na nominované auto plus padesát tisíc za případného finalistu.

To některé automobilky od účasti odradilo. Chybí například vozy Mercedes-Benz. "Účast v podobných anketách za poplatek je v rozporu s interními směrnicemi koncernu Daimler AG," vysvětlil mluvčí firmy Jan Kuhn. Nelze tak hlasovat například pro novou generaci Mercedesu třídy E s řadou pokrokových technologií (jeho test čtěte zde).

Mezi přihlášenými auty naopak nechybí tři auta vyráběná v Česku – nová Škoda Kodiaq, nová generace modelu Hyundai i30 z Nošovic nebo první SUV firmy Seat pojmenované Ateca produkované v Kvasinách. Nejvíce novinek, tři, přihlásily značky Kia (modly Niro, Optima, Sportage) a Renault (Mégane, Scénic a Talisman).

Vydavatelství Economia má v porotě tři motoristické novináře.

 

Právě se děje

Další zprávy