Testovali jsme všech pět modelů bojujících o titul Auto roku 2016. Známe jejich trumfy i mouchy

Ondřej Běhal
19. 1. 2016 20:36
Ford Mustang, Opel Astra, Subaru Levorg, Škoda Superb a Volvo XC90 - to jsou finalisté letošní ankety o nejlepší auto roku 2016. Titul se bude vyhlašovat 16 února. Všemi pěti novinkami jsme se svezli, a známe tak jejich trumfy i slabší stránky.
Zleva Opel Astra, Volvo XC90, Ford Mustang, Škoda Superb a Subaru Levorg - to je pětice finalistů o auto roku 2016 v ČR.
Zleva Opel Astra, Volvo XC90, Ford Mustang, Škoda Superb a Subaru Levorg - to je pětice finalistů o auto roku 2016 v ČR. | Foto: Ondřej Běhal

Je to dost nesourodá pětice aut, která se velmi těžko porovnávají mezi sebou, protože si navzájem nekonkurují. Svalnatý americký sporťák Ford Mustang, masový rodinný kompakt Opel Astra, svižný kombík s pohonem všech Subaru Levorg, manažerský bestseller Škoda Superb a obří bezpečné SUV Volvo XC90 soupeří ve finále ankety o auto roku 2016 v České republice.

Foto: Ondřej Běhal

Vyzkoušeli jsme všech pět vozů během jediného dne a zjistili například to, že čtyři finalisté z pěti se velmi lehce vodí do zatáček a užijí si s nimi i řidiči, kteří hledají za volantem radost. Pouze Volvo XC90 je už ze své mastodontní podstaty těžkopádnějším vozem, který k průletům zatáčkami neláká.

Všechny vozy jsme testovali s benzinovými motory, většinou hodně výkonnými, často nejsilnějšími v nabídce. Uchvátilo zrychlení u větších aut, tedy mustanga, superba a XC90, levorg a astra s motorem 1.4 Turbo/110 kW hlavně v nižších otáčkách působí línějším dojmem.

Nový Opel Astra se zatím prodává jako pětidveřový hatchback, letos dorazí i kombík.
Nový Opel Astra se zatím prodává jako pětidveřový hatchback, letos dorazí i kombík. | Foto: Ondřej Běhal

Čtyři z pěti finalistů disponovali při závěrečném testu automatickým řazením, pouze astru jsme zkoušeli s manuální převodovkou. Všechny automaty řadily v kombinaci s benzinovými motory hladce a logicky ve většině jízdních režimů.

Čtyři z pěti finalistů lákají na komfort jízdy, mají velmi pohodlně naladěný podvozek a výborně odhlučněnou kabinu. Výjimku představuje Ford Mustang, který dovnitř záměrně pouští hlasitý rachot motoru (v našem případě pětilitrového osmiválce) a jeho tlumiče jsou výrazně tužší než u zbývajícího kvarteta.

Ford Mustang Fastback
Ford Mustang Fastback | Foto: Ondřej Běhal

Čtyři z pěti finalistů lze označit při porovnání s přímou konkurencí za cenově výhodná auta. Neplatí to pouze o Volvu XC90, jednom z nejdražších SUV na trhu.

Tři z pěti finalistů se nabízejí s pohonem všech kol. U Subaru Levorg jde o výhradní typ pohonu, u Volva XC90 převažující, u superbu dostupný v několika motorických verzích. Astra je výhradní "předokolka", divokého mustanga žene vpřed náprava zadní.

Podrobné testy finalistů

Všechny finalisty jsme několikrát testovali. Jejich podrobné recenze si můžete přečíst zde.

Tři z pěti finalistů se zúčastnili bezpečnostních zkoušek u Euro NCAP v roce 2015 a všichni si odnesli nejvyšší možné hodnocení pěti hvězd. Volvo XC90 navíc nezávislá organizace vyhlásila nejbezpečnějším autem třídy. Uspěly ale i Opel Astra a Škoda Superb.

Škoda Superb Combi.
Škoda Superb Combi. | Foto: Ondřej Běhal

Žádný z uchazečů o letošní titul auta roku nenabízí nějaká převratná, revoluční řešení. Všichni však představují špičku ve svém segmentu. Z prodejního hlediska je na tom podle počtu registrací v prosinci 2015 nejlépe superb (643 ks), následuje astra (215 ks), kde se ale výsledky sčítají i s předchozí generací, XC90 (53), levorg (15) a dlouho dopředu vyprodaný mustang (12).

Ford Mustang cílí na zážitkové řidiče, pro které je radost z jízdy nade vše. Sporťák nabízející se v karoseriích kupé a kabriolet s brutálním zrychlením umožňující řiditelné smyky zadních kol uchvátí designem a v případě osmiválcového motoru i jeho rachotem. Poměr ceny a výkonu navíc nemá mezi sportovními vozy konkurenci. Zvlášť po městě bychom ho ale nechtěli živit a víc než dva cestující se uvnitř pohodlně neusadí.

Nový Opel Astra proti svému předchůdci výrazně shodil desítky kil, v zatáčkách působí lehce a svižně, jde navíc o auto velmi pohodlné a většinou úsporné. Nabízí prvky výbavy (třeba adaptivní LED světlomety) běžně dostupné jen u aut vyšších tříd, patří ke špičce v oblasti propojení s vnějším světem. Brzy přijede i kombík a další karosářské verze. Většina motorů ale působí líně, úplně špičkové není řízení.

Subaru Levorg.
Subaru Levorg. | Foto: Ondřej Běhal

Subaru Levorg je rodinný a manažerský kombík s geniálně naladěným řízením a podvozkem umožňujícím prvoligové jízdní vlastnosti jak z hlediska užívání si v zatáčkách, tak pohodlí. Nabízí se výhradně s pohonem všech kol, benzinovým motorem a automatickou převodovkou CVT, což považujeme za největší nevýhodu.

Nová Škoda Superb boduje mezi vozy střední třídy prostorností, úsporností, celkovou vyvážeností, širokou nabídkou verzí a absencí výraznějších záporů. Její největší nevýhodou tak asi bude fakt, že přišla rok po technicky velmi podobném VW Passat, který ovládl evropskou anketu o auto roku a v Česku skončil druhý. Proti Passatu chybí Superbu některé technologie, ale nabízí lepší cenu, vzdušnější interiér a výraznější design.

Volvo XC90.
Volvo XC90. | Foto: Ondřej Běhal

Volvo XC90 překonává většinu konkurentů mezi velkými vozy poloterénní kategorie SUV bezpečností, prostorností a úsporností motorů, líbí se i odvážný design. Jako největší problém vidíme výhradní orientaci na čtyřválcové motory. Zvlášť ten naftový působí proti šestiválcům u konkurence ukřičeně a nepatřičně u tak velkého auta.

Jakému modelu z představené pětice byste udělili titul auta roku 2016 v České republice? Které z nich anketu podle vás vyhraje? Pište tipy a argumenty do diskuse.

 

Právě se děje

Další zprávy