Hezčí bratr octavie. Otestovali jsme Seat Leon kombi

Radek Pecák Radek Pecák
30. 3. 2014 12:45
Především díky svým elegantním tvarům může nové kombi od Seatu přilákat řadu lidí, kteří by jinak dali přednost sourozencům z koncernu Volkswagen.
Design nejnovějšího modelu značky Seat je podařený
Design nejnovějšího modelu značky Seat je podařený | Foto: Radek Pecák

Od vozu Seat Leon ST si ztrátová španělská automobilka hodně slibuje. Patří do kategorie „rodinných kombíků“, která se v poslední době dosti rozrostla - například i o Hondu Civic, která má dokonce ještě větší zavazadlový prostor než dosavadní rekordmanka Škoda Octavia.

Především díky svým elegantním tvarům může nové kombi od Seatu přilákat řadu lidí, kteří by jinak dali přednost sourozencům z koncernu Volkswagen - Škodě Octavii nebo Volkswagenu Golf Variant.

Právě kombi je v Česku nejprodávanější verzí karosérie, tvoří i značnou část automobilů prodávaných do vozového parku firem.

Středový panel působí možná příliš  stroze
Středový panel působí možná příliš stroze | Foto: Radek Pecák

Automatická převodovka spotřebu nezvýší

Pro redakční test španělské novinky jsme měli k dispozici variantu s turbodieselovým motorem 1,6 (105 koní) a automatickou převodovkou DSG. Tedy právě verzi, která by mohla zaujmout mnoho správců firemních flotil. Řadí hladce a ani z hlediska spotřeby jsme k ní neměli výtku.

Délka automobilu o 3,5 centimetru přesahuje hranici 4,5 metru. Je to tedy typický zástupce této kategorie. Oproti hatchbacku je delší o 27,2 centimetru a z toho profituje především objem zavazadlového prostoru. Ten nabízí 587 litrů (i s dojezdovou rezervou pod dnem kufru), takže se prakticky vyrovná dřívějšímu rekordmanovi octavii.

Záď ukrývá zavazadlový prostor téměř stejné velikosti jako má Škoda Octavia
Záď ukrývá zavazadlový prostor téměř stejné velikosti jako má Škoda Octavia | Foto: Radek Pecák

Octavia třetí generace ale leon výrazně překonává v objemu, který je využitelný po sklopení zadních sedaček. Tam leon, vzhledem k podstatně sportovněji střižené zádi, ztrácí citelných 270 litrů.

Pokud se sedačky sklopí, což lze udělat i zatažením za páčky přímo  v kufru, vznikne na přechodu kufru a kabiny schůdek. Ten můžete vyrovnat díky dodávané mezipodlážce. Manipulace s ní je jednoduchá, a pokud ji nepotřebujete, může v klidu odpočívat na dně zavazadlového prostoru.

Pod něj lze umístit i roletku a příčníky ze střešního nosiče. Ty ovšem musí být z originálního příslušenství, protože na střeše leonu ST jsou speciálně tvarované podélné ližiny.

Nudnější interiér

Na rozdíl od vnějšku, který zaujme dynamickými liniemi, je interiér poněkud nudný. Zejména středový panel, na němž byl v testovaném voze i barevný multifunkční displej, vypadá spíše jako ve voze minulé generace. Také kvalita použitých plastů není z té nejvyšší kategorie.

Interiér vozu je prost výstřelků
Interiér vozu je prost výstřelků | Foto: Radek Pecák

Skvělé jsou sedačky, na nichž si dokážeme představit i absolvování cesty přes půl Evropy. 

Řidič si na vůz velmi rychle zvykne - všechno potřebné je na správném místě a snadno dosažitelné. Potěší i natočení středového panelu k řidiči.

Vnější zpětná zrcátka sice působí velmi sportovně, ale zrcadla v nich jsou kvůli jejich tvaru menší, než je optimální pro dobrý výhled směrem vzad.

Zvuk turbodieselového motoru je skvěle utlumen
Zvuk turbodieselového motoru je skvěle utlumen | Foto: Radek Pecák

Vzadu není nadbytek místa pro dospělé. Ohledně prostoru pro kolena je na tom například octavia o dost lépe. Nicméně, dva dospělí se sem docela dobře vejdou a vyšší jedinci nebudou mít ani problém s místem nad hlavou.

Skvěle ovladatelný a jistý

Přestože papírové výkony vozu (105 koní, maximální rychlost 191 kilometrů v hodině a zrychlení 0-100 km/hod za 10,7 s) nejsou pro řidiče, kteří mají rádi sportovní jízdu, nic moc, ve skutečnosti automobil dokáže zaujmout i z tohoto hlediska.

Hlavním důvodem je skvělý podvozek. Na některých silnicích a při přejezdu určitého typu nerovností působí poněkud tvrdě, ale drtivou většinu děr a dalších pastí zvládá s krátkým zhoupnutím bez nepatřičného zvukového doprovodu. A to je vzadu namontovaná pouze levnější verze nápravy.

Seat se jako první vůz své kategorie může pochlubit hlavními světlomety, které jsou složené pouze z LED diod
Seat se jako první vůz své kategorie může pochlubit hlavními světlomety, které jsou složené pouze z LED diod | Foto: Radek Pecák

V zatáčkách se auto naklání jen minimálně a také díky tomu působí vůz skvěle ovladatelně a jistě.

Motor je výborně utlumen. Jízdy na delší vzdálenost lze absolvovat se spotřebou lehce nad pět litrů, ve městě i na dálnici budete mít na palubním počítači nejčastěji průměrnou spotřebu kolem šesti litrů na sto kilometrů. Je ovšem pravda, že jsme drtivou většinu z pěti set testovacích kilometrů absolvovali s vozem obsazeným pouze řidičem. Při větším zatížení musíte počítat se spotřebou o pár desetin litru vyšší.

Testovaný vůz byl ve výbavě Style, která obsahuje například dvouzónovou klimatizaci, tempomat či elektricky ovládaná okna vzadu.

Prodejní cena začíná na 528 900 korunách, cenu našeho vozu ale navyšovaly například panoramatické střešní okno (20 200 korun) či světlomety z LED diod (30 000 korun).

Lidé, kteří nepodlehli kultu SUV a žijí aktivním způsobem života, by Leon ST neměli opomenout zařadit do seznamu zvažovaných vozů. Už proto, že pohled na něj nenudí a z hlediska jízdních vlastností se mu vyrovná jen málokterý konkurent.

 

Právě se děje

Další zprávy