Test letních gum pro Škody Karoq a Fabia. Barumky skončily v problémech na mokru

Martin Přibyl Martin Přibyl
2. 3. 2022 0:56
Odborníci německého autoklubu ADAC a rakouského ÖAMTC otestovali celkem 34 pneumatik rozměrů 215/60 R16 pro Škodu Karoq a 185/65 R15 pro Škodu Fabia nebo VW Polo. Žádná guma nedostala nedostatečnou známku, české Barumky skončily uprostřed výsledkové listiny spíše s podprůměrným hodnocením.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: ÖAMTC

"Žádná pneumatika vysloveně nepropadla," shrnují výsledky autokluby. Jedině polský Kormoran Road Performance v rozměru 215/60 R16 si z hodnocení odnesl pomyslnou čtyřku, "dostatečnou". "Výsledek nás velice těší a ukazuje výsledek naší takřka padesátileté testovací praxe. Výrobci se při vývoji podle našich testů orientují a pneumatiky jsou díky tomu bezpečnější a bezpečnější," líčí spokojeně Reinhard Kolke, vedoucí testovacího a technického centra ADAC.

Letní pneumatiky pro malé vozy se testovaly na VW Polo, rozměr 185/65 R15 padne ale i nové Škodě Fabia nebo Hyundai i20.
Letní pneumatiky pro malé vozy se testovaly na VW Polo, rozměr 185/65 R15 padne ale i nové Škodě Fabia nebo Hyundai i20. | Foto: ÖAMTC

Autokluby přitom ve svých testech hodnotí brzdné dráhy a chování na suché i mokré vozovce. Měří se hlučnost, valivý odpor, který je klíčový pro spotřebu paliva, a také opotřebení, které určuje výdrž pneumatik. V jednotlivých kritériích se udělují známky jako ve škole. K té výsledné se dochází váženým průměrem dílčích výsledků. Hlavní roli má chování na mokru (40 %), následuje sucho a opotřebení (20 %) a nejmenší význam má spotřeba paliva a hlučnost (po deseti procentech).

Mezi gumami pro Fabii nezklamala žádná

V případě rozměru 185/65 R15, jejž obouvají malé vozy, prošlo testem celkem šestnáct pneumatik a žádná z nich si neodnesla horší hodnocení než uspokojivá, tedy za tři. Šest typů bylo dobrých, velice dobrá známka nepadla žádná, těmi však ADAC s ÖAMTC velice šetří.

Steffan Kerbl z ÖAMTC vyzdvihuje výkon prvních absolutně nejlepších Goodyear Efficient Grip Performance 2. "Získaly dobré známky na suchu a mokru a zároveň jsou nejlepší v rámci opotřebení," vysvětluje. Dosud přitom podle něj platilo, že pro dosažení podobných známek na suchu i mokru musela být použitá směs poměrně měkká, což se naopak nepříjemně projevilo na výdrži. S tvrdou odolnou směsí výrobce dosáhl opačného výsledku.

V testu se to potvrdilo v případě Continentalů EcoContact 6 a pneumatik Fulda EcoControl HP2. Obě gumy mají velice nízké opotřebení, ale jízdní výkony na vodě je odsunuly do středu pole. Continental přitom dokáže zaujmout i nejlepší známkou za spotřebu paliva.

Kritérium opotřebení je důležité nejen s ohledem na řidičovu peněženku (pneu, které déle vydrží, stojí ve výsledku méně peněz), ale i kvůli životnímu prostředí. Gumy s vysokým opotřebením produkují při otěru větší množství škodlivých prachových částic.

Foto: Štefan Novák, ADAC

Hodnocení dobrá a to nejlepší doporučení si od autoklubů logicky odnesly ty nejvyváženější pneumatiky. Kromě zmíněných Goodyearů mezi ně patří i druhé v pořadí Bridgestone Turanza T005 (hlučnější, ale s výbornými jízdními vlastnostmi a nízkou spotřebou paliva), Michelin Primacy 4, Pirelli Cinturato P1 Verde a těsně podmínky pro udělení známky dobrá splnily ještě Dunlop Sport BluResponse a GitiSynergy H2.

Pneu pro Karoq: Kdo chce nejlepší, nesmí šetřit

I mezi pneumatikami rozměru 215/60 R16, které jsou určeny například pro kompaktní SUV, jako je Škoda Karoq, se potvrdilo, že na vítězství v testu ADAC a ÖAMTC má právo jen ta nejvyváženější pneumatika.

Rozměr 215/60 R16 padne kromě Škody Karoq i VW T-Roc. Výsledky se dají ale zobecnit i na rozměr 205/55 R16 pro Octavii a spol.
Rozměr 215/60 R16 padne kromě Škody Karoq i VW T-Roc. Výsledky se dají ale zobecnit i na rozměr 205/55 R16 pro Octavii a spol. | Foto: ÖAMTC

O první místo se zde dělí dva modely nejslovutnějších značek. Continental PremiumContact 6 a Michelin Primacy 4 získaly stejnou celkovou známku 2,1. Continental je o něco lepší na mokru a tišší, Michelin zase lépe funguje na suchu a nabízí nižší spotřebu paliva a menší opotřebení.

V těsném závěsu za vítěznou dvojicí jsou Bridgestone Turanza T005 s celkovou známkou 2,2, jejichž hodnocení do velké míry odpovídá Michelinům. Oproti nim jsou o něco horší na suchu, o něco lepší na mokru, hlučnější a mají větší valivý odpor a vyšší opotřebení.

Hodnocení "dobrá" si odnesly ještě Dunlop Sport BluResponse a Toyo Proxes Comfort. Jejich hodnocení je již o něco horší, oba typy ale pořídíte za lepší peníze. Toya v žádném parametru nevybočují, ve všech dílčích kritériích si odnesla známku 2,4 nebo 2,5.

Další pneumatiky v pořadí již nedokážou správně zkombinovat požadavek na jízdní výkony na mokru a nízké opotřebení. Nokiany Wetproof vsadily právě na chování na mokru, které odpovídá nejlepším, ale ztrácí, byť těsně, v opotřebení. Ostatní výrobci se nepředvedli v hlavním bezpečnostním kritériu, tedy chování na mokrém asfaltu. Platí to i o Barum Bravuris 5HM. Ty svůj výsledek neobhájí ani nízkou cenou, levnější jihokorejské Kumho Ecowing ES31 vyšly v testu lépe.

Foto: Štefan Novák, ADAC

Absolutně nejhorší výsledek si ale připsaly nejlevnější pneumatiky, polské Kormorany Road Performance. Mají sice velice nízký valivý odpor, který znamená nejlepší hodnocení za spotřebu paliva, a dosahují také velice malého opotřebení, propadly ale v testech jízdních vlastností na suchu a obzvlášť mokru. Jako jediné tak získaly známku "dostatečné".

 

Právě se děje

Další zprávy