Test letních gum pro Škody Karoq a Fabia. Barumky skončily v problémech na mokru

Martin Přibyl Martin Přibyl
2. 3. 2022 0:56
Odborníci německého autoklubu ADAC a rakouského ÖAMTC otestovali celkem 34 pneumatik rozměrů 215/60 R16 pro Škodu Karoq a 185/65 R15 pro Škodu Fabia nebo VW Polo. Žádná guma nedostala nedostatečnou známku, české Barumky skončily uprostřed výsledkové listiny spíše s podprůměrným hodnocením.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: ÖAMTC

"Žádná pneumatika vysloveně nepropadla," shrnují výsledky autokluby. Jedině polský Kormoran Road Performance v rozměru 215/60 R16 si z hodnocení odnesl pomyslnou čtyřku, "dostatečnou". "Výsledek nás velice těší a ukazuje výsledek naší takřka padesátileté testovací praxe. Výrobci se při vývoji podle našich testů orientují a pneumatiky jsou díky tomu bezpečnější a bezpečnější," líčí spokojeně Reinhard Kolke, vedoucí testovacího a technického centra ADAC.

Letní pneumatiky pro malé vozy se testovaly na VW Polo, rozměr 185/65 R15 padne ale i nové Škodě Fabia nebo Hyundai i20.
Letní pneumatiky pro malé vozy se testovaly na VW Polo, rozměr 185/65 R15 padne ale i nové Škodě Fabia nebo Hyundai i20. | Foto: ÖAMTC

Autokluby přitom ve svých testech hodnotí brzdné dráhy a chování na suché i mokré vozovce. Měří se hlučnost, valivý odpor, který je klíčový pro spotřebu paliva, a také opotřebení, které určuje výdrž pneumatik. V jednotlivých kritériích se udělují známky jako ve škole. K té výsledné se dochází váženým průměrem dílčích výsledků. Hlavní roli má chování na mokru (40 %), následuje sucho a opotřebení (20 %) a nejmenší význam má spotřeba paliva a hlučnost (po deseti procentech).

Mezi gumami pro Fabii nezklamala žádná

V případě rozměru 185/65 R15, jejž obouvají malé vozy, prošlo testem celkem šestnáct pneumatik a žádná z nich si neodnesla horší hodnocení než uspokojivá, tedy za tři. Šest typů bylo dobrých, velice dobrá známka nepadla žádná, těmi však ADAC s ÖAMTC velice šetří.

Steffan Kerbl z ÖAMTC vyzdvihuje výkon prvních absolutně nejlepších Goodyear Efficient Grip Performance 2. "Získaly dobré známky na suchu a mokru a zároveň jsou nejlepší v rámci opotřebení," vysvětluje. Dosud přitom podle něj platilo, že pro dosažení podobných známek na suchu i mokru musela být použitá směs poměrně měkká, což se naopak nepříjemně projevilo na výdrži. S tvrdou odolnou směsí výrobce dosáhl opačného výsledku.

V testu se to potvrdilo v případě Continentalů EcoContact 6 a pneumatik Fulda EcoControl HP2. Obě gumy mají velice nízké opotřebení, ale jízdní výkony na vodě je odsunuly do středu pole. Continental přitom dokáže zaujmout i nejlepší známkou za spotřebu paliva.

Kritérium opotřebení je důležité nejen s ohledem na řidičovu peněženku (pneu, které déle vydrží, stojí ve výsledku méně peněz), ale i kvůli životnímu prostředí. Gumy s vysokým opotřebením produkují při otěru větší množství škodlivých prachových částic.

Foto: Štefan Novák, ADAC

Hodnocení dobrá a to nejlepší doporučení si od autoklubů logicky odnesly ty nejvyváženější pneumatiky. Kromě zmíněných Goodyearů mezi ně patří i druhé v pořadí Bridgestone Turanza T005 (hlučnější, ale s výbornými jízdními vlastnostmi a nízkou spotřebou paliva), Michelin Primacy 4, Pirelli Cinturato P1 Verde a těsně podmínky pro udělení známky dobrá splnily ještě Dunlop Sport BluResponse a GitiSynergy H2.

Pneu pro Karoq: Kdo chce nejlepší, nesmí šetřit

I mezi pneumatikami rozměru 215/60 R16, které jsou určeny například pro kompaktní SUV, jako je Škoda Karoq, se potvrdilo, že na vítězství v testu ADAC a ÖAMTC má právo jen ta nejvyváženější pneumatika.

Rozměr 215/60 R16 padne kromě Škody Karoq i VW T-Roc. Výsledky se dají ale zobecnit i na rozměr 205/55 R16 pro Octavii a spol.
Rozměr 215/60 R16 padne kromě Škody Karoq i VW T-Roc. Výsledky se dají ale zobecnit i na rozměr 205/55 R16 pro Octavii a spol. | Foto: ÖAMTC

O první místo se zde dělí dva modely nejslovutnějších značek. Continental PremiumContact 6 a Michelin Primacy 4 získaly stejnou celkovou známku 2,1. Continental je o něco lepší na mokru a tišší, Michelin zase lépe funguje na suchu a nabízí nižší spotřebu paliva a menší opotřebení.

V těsném závěsu za vítěznou dvojicí jsou Bridgestone Turanza T005 s celkovou známkou 2,2, jejichž hodnocení do velké míry odpovídá Michelinům. Oproti nim jsou o něco horší na suchu, o něco lepší na mokru, hlučnější a mají větší valivý odpor a vyšší opotřebení.

Hodnocení "dobrá" si odnesly ještě Dunlop Sport BluResponse a Toyo Proxes Comfort. Jejich hodnocení je již o něco horší, oba typy ale pořídíte za lepší peníze. Toya v žádném parametru nevybočují, ve všech dílčích kritériích si odnesla známku 2,4 nebo 2,5.

Další pneumatiky v pořadí již nedokážou správně zkombinovat požadavek na jízdní výkony na mokru a nízké opotřebení. Nokiany Wetproof vsadily právě na chování na mokru, které odpovídá nejlepším, ale ztrácí, byť těsně, v opotřebení. Ostatní výrobci se nepředvedli v hlavním bezpečnostním kritériu, tedy chování na mokrém asfaltu. Platí to i o Barum Bravuris 5HM. Ty svůj výsledek neobhájí ani nízkou cenou, levnější jihokorejské Kumho Ecowing ES31 vyšly v testu lépe.

Foto: Štefan Novák, ADAC

Absolutně nejhorší výsledek si ale připsaly nejlevnější pneumatiky, polské Kormorany Road Performance. Mají sice velice nízký valivý odpor, který znamená nejlepší hodnocení za spotřebu paliva, a dosahují také velice malého opotřebení, propadly ale v testech jízdních vlastností na suchu a obzvlášť mokru. Jako jediné tak získaly známku "dostatečné".

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 20 minutami

Web Ředitelství silnic a dálnic obnovil po úterním kybernetickém útoku částečně provoz

Web státní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je opět částečně funkční. V úterý ho ochromil kybernetický útok a server byl od té doby nedostupný, nebo na něm nebyl žádný obsah. Nadále však mimo provoz zůstává server, na kterém organizace zveřejňuje dopravní informace. Počítačové systémy ŘSD počátkem tohoto týdne napadl software, který zašifroval data. Podle Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) byl kybernetický útok na profesionální úrovni.

Ještě v sobotu kolem poledne bylo na webu ŘSD pouze logo organizace a nápis "Omlouváme se, probíhá nahrávání obsahu." V neděli odpoledne už má úvodní stránka původní podobu z doby před útokem. Nefungují ale sekce webu týkající se veřejných zakázek a technických předpisů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zvýšit potravinové zásoby státu na 15 dní by stálo až 12 miliard, řekl šéf Správy státních hmotných rezerv

Stát má pro případ nouze uloženo ve skladech 13 milionů denních dávek potravin, které by pokryly spotřebu na zhruba 1,3 dne. Navýšení zásob potravin na 15 dní by stálo až 12 miliard korun. V České televizi v pořadu Otázky Václava Moravce to v neděli řekl předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Ministerstvo zemědělství v současnosti navrhuje navýšit rozpočet organizaci spravující státní zásoby o půl miliardy korun.

O navýšení zásob potravin ze tří na 15 dní rozhodla předchozí vláda koncem loňského roku, uvedl Švagr. "Těch 15 dnů ale není záležitost příštího roku. Vloni byla dohoda, že bychom měli jít na těch 15 dnů v příštích 15 letech," upozornil. Vláda to ale může změnit, dodal. Naplnění skladů na více než dva týdny by vyšlo stát při současných cenách na 11 až 12 miliard korun, odhadl Švagr.

Zdroj: ČTK
Další zprávy