Ledvinky, které budí vášně. První kilometry s novým sportovním kupé BMW řady 4

Nové BMW řady 4.
Foto: BMW
Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 11. 2020 6:04
Pamatujete ještě na doby, kdy jednotný designový jazyk smazal rozdíly mezi jednotlivými modely BMW na drobné detaily, které poznaly jen oči znalce? Tak s tím je nyní konec. Podle šéfa designu značky BMW Domagoje Dukece budou určujícími detaily modelových řad ikonické ledvinky. U nového kupé řady 4 slouží k odlišení od výchozího sedanu řady 3.
Oproti technicky spřízněnému sedanu řady 3 je čtyřka o plných 57 mm nižší, to se projevuje i na nižším těžišti.
Oproti technicky spřízněnému sedanu řady 3 je čtyřka o plných 57 mm nižší, to se projevuje i na nižším těžišti. | Foto: BMW

Vysoké ledvinky, které přesahují z masky chladiče až hluboko do nárazníku a na fotografiích připomínají nozdry nebo bobří zuby, se hned po představení staly terčem posměchu a kritiky na sociálních sítích. Na internetu se dokonce objevily počítačové rendery auta s menšími decentnějšími ledvinkami.

BMW si pochopitelně za tvarem mřížky chladiče stojí. "Ledvinky jsou propojeny s naší tradicí, jsou naší tváří a představují možnost, jak se odlišit od konkurence a jak odlišit i jednotlivé modely," řekl v březnu v rozhovoru pro Aktuálně.cz šéf designu Domagoj Dukec.

V případě řady čtyři byla tedy mise jednoznačně splněna, díky novému grilu si čtyřku už s trojkou nespletete. Jejich svislá orientace navíc připomíná tradiční sportovní modely značky, třeba slavné předválečné kupé/kabriolet 328.

Než však podlehnete ledvinkovým soudům z fotografií, měli byste si auto prohlédnout naživo. Ve skutečnosti totiž ledvinky nepůsobí nikterak dominantně, na nízké přídi čtyřky naopak fungují velice dobře a nepůsobí nabubřele jako obří gril u velkých sedanů a SUV mnichovské značky. Příčinou je perspektiva - při focení se auta často zabírají z podhledu a to mřížku chladiče opticky zvýrazňuje.

Další věc je, že jakmile do čtyřky sednete, vlastně na ty poslední možná přežívající pochyby o designu rychle zapomenete. Palubní desku známe již z řady tři, jen stěží najdete v dané třídě lepší mix kvalitního zpracování a vyladěné ergonomie a technické vyspělosti. Navigace s on-line zpravodajstvím o dopravě je intuitivní a funkční, ovládání pomocí dotykového displeje nebo kolečka mezi sedadly špičkové.

Pojetí palubní desky v duchu dalších moderních BMW. Ergonomii ani zpracování nelze nic moc vytknout.
Pojetí palubní desky v duchu dalších moderních BMW. Ergonomii ani zpracování nelze nic moc vytknout. | Foto: BMW

Příjemně nás překvapilo i místo na dvojici zadních sedadel, dospělý si tam sedne o poznání pohodlněji než do větší řady osm. U čtyřky oceňujeme i podavače pásů, které ochotně přispěchají s pásem, jakmile se uvelebíte v pohodlném sportovním "M" sedadle a natáhnete se pro něj přes rameno. Pak už zbývá jen zacvaknout sponu, zavřít dveře a nastartovat.

Přesvědčit dokáže čtyřka i svými jízdními vlastnostmi. Oproti trojce má tužší karoserii, širší rozchod kol a níže položené těžiště. To se podepisuje na skvělém sladění tlumení nerovností a obratnosti. Zejména to platí v případě testovaného kousku s adaptivním sportovním zavěšením. Kompaktní čtyřka nemusí svoji hbitost dohánět natáčením zadních kol, místo toho působí přirozeně a také akorát naposilovaným řízením se hezky vodí zatáčkami.

Testovaný základní dvoulitrový diesel s mildhybridní pomocí, dvojitým přeplňováním a výkonem 140 kW pochopitelně auto nepropůjčuje výslovně sportovní jízdní projev. Je to spíše příjemný společník, který se plynule sbírá z nízkých otáček a má silné střední pásmo.

Nápis TwinPower Turbo je konečně u 140kW naftového dvoulitru oprávněný. Má totiž dvě turbodmychadla.
Nápis TwinPower Turbo je konečně u 140kW naftového dvoulitru oprávněný. Má totiž dvě turbodmychadla. | Foto: BMW

Styl jízdy brzda-plyn mezi zatáčkami mu však úplně nevyhovuje, zejména protože mu "chybí koně" a také proto, že auto s ním nelze dovybavit sportovním diferenciálem, o distribuci síly se stará jen příplatkový pohon všech kol.

Místo toho je autu bližší plynulá jízda, proplétání se zatáčkami bez brzdění, kdy člověk využije hbitost auta a přilnavost podvozku. Pak motor jezdí za šest litrů a po zahřátí je naprosto nevtíravý parťák na dlouhé cesty, na nichž čtyřka boduje i výtečným odhlučněním interiéru.

Pokud vám jde o sportovní vyžití, doporučujeme benzinový šestiválec M440i xDrive, případně silnější z benzinových dvoulitrů 430i s pohonem zadních kol. Ten navíc vyjde o něco levněji než testovaný naftový čtyřválec se čtyřkolkou. Jeho cena startuje na 1 271 400 korunách. Pokud se ale u konfigurátoru rozmáchnete, snadno se jako v případě našeho kousku dostanete nad 1,8 milionu.

BMW 420d xDrive Coupé

Motor: naftový 4válec, 1995 cm3, 2x turbo
Výkon: 140 kW při 4000 ot./min + 8 kW e-motor
Točivý moment: 400 Nm při 1750-2500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 238 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,4 s
Kombinovaná spotřeba: 4,3-4,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 440 l 
Cena: 1 271 400 Kč, test. vůz 1 849 406 Kč

Ptáte se na konkurenci? Kupé Mercedes C 220 d 4Matic začíná na 1 224 620 korunách, Audi A5 40 TDI quattro na 1 275 900 Kč. BMW navzdory vyšší ceně v porovnání s Mercedesem působí jako o poznání dotaženější auto. 

 

Právě se děje

Další zprávy