Tesla znovu odkládá Cybetruck, kvůli čipům. Nepřijde ani konkurent Volkswagenu ID.3

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 1. 2022 8:53
Tesla má za sebou další rekordní rok. Americký výrobce elektromobilů dokázal zvýšit své celosvětové prodeje o 87 procent a atakoval hranici milionu automobilů. Spolu s tím ale Elon Musk oznámil další odložení očekávaného pick-upu Cybertruck, jehož prototyp se představil už před více než dvěma lety. A v nejbližší době se do prodeje nedostane ani základní kompaktní elektromobil.
Cybertrucku od Tesly se ani letos zákazníci nedočkají.
Cybertrucku od Tesly se ani letos zákazníci nedočkají. | Foto: Tesla

Tesla loni dodala celosvětově zákazníkům 936 222 nových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 87 procent. Jen v Evropě to bylo podle dat analytické společnosti Jato Dynamics rekordních skoro 168 tisíc vozidel, což představuje meziroční nárůst o skoro 71 procent. Model 3 se dokonce dostal mezi dvacet nejprodávanějších nových aut v Evropě a předstihl třeba i BMW řady 3.

Naprostá většina, přes 911 tisíc kusů, ze všech dodaných automobilů připadá na dvojici levnějších elektromobilů Model 3 a Model Y. Luxusnější Model S a Model X se na celkových prodejích podílely jen necelými 25 tisíci kusy. Letošní rok by přitom podle šéfa automobilka Elona Muska měl být ještě lepší a prodeje by měly růst o dalších 50 procent.

Obejít se to ale bude muset bez jakékoliv zásadní novinky, což Musk podle agentury Reuters oznámil během prezentace finančních výsledků Tesly. Problémem je nedostatek čipů. Spíše než na nové produkty, které by nakonec snížily počet dodaných automobilů, se tak Musk chce soustředit na výrobu stávajícího modelového portfolia, kam chce také směřovat omezené množství polovodičů.

Znamená to, že očekávaný elektrický pick-up Cybetruck se opět odkládá. Tentokrát je start jeho výroby naplánován na rok 2023. Už jednou byl přitom start produkce odložen, z konce roku 2021 na konec roku 2022. To vše v době, kdy konkurenční automobilky Ford a GMC už začaly prodávat své elektrické pick-upy F-150 Lightning, respektive Hummer EV, a Chevrolet svůj příspěvek do kategorie velkých pick-upů s elektrickým motorem, Silverado EV, nedávno představil. Vedle tradičních značek se proti Cybertrucku chystá i zatím poměrně neznámá značka Rivian s modelem R1T.

Musk je podle Reuters ale i tak optimistický a počítá s tím, že ročně vyrobí až čtvrt milionu Cybertrucků. Nebude to podle něj ale hned, především z důvodu řady nových technologií (mimo jiné by auto mělo dostat také až čtyři elektrické motory). Ty Tesla uvádí i jako reakci na rostoucí konkurenci, přičemž i ony stojí za odložením startu výroby. "Dělám si starosti s tím, jak uděláme Cybertruck, i přes množství nových technologií, dostupným," přiznal šéf Tesly. Připomeňme, že premiéru měl prototyp už na konci roku 2019.

Příští rok se pak vedle Cybertrucku objeví v prodeji i druhá generace sportovního modelu Roadster, tahač Semi a mimo automobily i humanoidní robot Optimus, na němž Tesla pracuje.

Naopak na základním elektromobilu s cenou kolem 25 tisíc dolarů, který měl konkurovat třeba Volkswgenu ID.3, americký výrobce momentálně nepracuje. O voze, kterému zahraniční média říkají Model 2, přitom Musk poprvé mluvil už v roce 2018 a o dva roky později spekulace o jeho příchodu kolem roku 2023 zesílily. "Někdy ho vyrobíme (auto s cenou kolem 25 tisíc dolarů - pozn. red.). Ale máme toho teď na svých bedrech hodně, možná až příliš, abych byl upřímný," cituje Muska oborový magazín Automotive News

Letošní rok tak bude v případě Tesly především ve znamení navyšovaní výrobní kapacity ve stávajících továrnách v Šanghaji a Kalifornii, respektive odstartování produkce v nových závodech v Texasu, kde se bude vyrábět Model Y a také Cybertruck, a Berlíně. Tam bude pro evropské trhy produkovat SUV Model Y. V Německu zatím americký výrobce čeká na všechna potřebná povolení, aby mohl odstartovat výrobu.

Kromě toho je dalším z letošních Muskových cílů dosáhnutí schopnosti plně autonomního řízení. Ostatně cestou k levnější dopravě by podle něj mohla být robotická taxi. Zatím se po Spojených státech prohání v rámci beta testování asi 60 tisíc automobilů, které však stále vyžadují přítomnost člověka za volantem. Vybavené jsou vylepšenou verzí softwaru pro samořízení, podle Automotive News ale doposud nejsou testovací vozidla plně autonomní.

Vedle plánů pro letošní rok zveřejnila Tesla i finanční výsledky. Čistý zisk americké firmy loni dosáhl rekordních 5,5 miliardy dolarů, což je v přepočtu zhruba 120 miliard korun. Celkové tržby stouply o 71 procent na 53,8 miliardy dolarů, tržby automobilové části pak vzrostly o 73 procent na 47,2 miliardy dolarů.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

První odhady australských voleb ukazují, že opozice zřejmě odstaví od moci vládnoucí kabinet

Opoziční Labouristická strana v Austrálii patrně odstaví od moci kabinet současného konzervativního premiéra Scotta Morrisona. Ukazují to projekce australských televizních stanic. Výsledek dnešních parlamentních voleb je zatím nejistý a zřejmě bude velmi těsný, Morrison ale s největší pravděpodobností nebude mít dost křesel na to, aby mohl sestavit vládu i pro čtvrté volební období. Dosavadní sčítání hlasů naznačuje, že lidé tentokrát více volili i menší politické strany.

Poslední volební místnosti se na západě země uzavřely v 18:00 místního času (poledne SELČ). Dnešní průzkum společnosti Newspoll přisuzoval labouristům podporu 53 procent hlasů.

Morrisonova koalice nyní ve 151členné Sněmovně reprezentantů drží nejtěsnější většinu 76 křesel. Labouristická strana slibuje větší výdaje na péči o děti i seniory, stávající koalice pak lepší řízení ekonomiky v době, kdy se v Austrálii kvůli pandemii covidu-19 prohloubil rozpočtový deficit. Morrison slíbil, že pokud bude znovuzvolen, jeho vláda sníží daně a zmírní tlak na růst životních nákladů.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Na pochod Praha-Prčice se dnes po dvouleté pauze vydalo přes 17 500 turistů

Na trasy pochodu Praha-Prčice se dnes po dvouleté covidové pauze vydalo 17 508 turistů. První z nich vyrazili na trať už před 05:00. Po poledni se začali vracet účastníci kratších tratí a cyklisté. Před 13:00 zatím do cíle nedorazil žádný z účastníků nejdelší sedmdesátikilometrové trasy. Všichni se musí vrátit do dnešních 20:00.

Pořadatelé museli počet účastníků omezit kvůli výluce železničního provozu mezi Olbramovicemi a Chotovinami. Na trasy se tak vydali jen ti, kteří se dopředu elektronicky zaregistrovali, informovala za pořadatele Dana Horáková.

Letos se tak zájemci nemohli registrovat až na startu, jak byli zvyklí, pouze ukazovali QR kódy. "Potřebovali jsme zastropovat trasy, proto jsme registraci uzavřeli dva dny před pochodem. Kvůli rekonstrukcím železniční trati jsou trasy kyvadlové dopravy delší, posílili jsme i dopravu na jih," uvedla Horáková. Pořadatelé ocenili, že jim letos ubyla práce s penězi.

Trasy pro pěší měří od 23 do 70 kilometrů, přičemž nejdelší začíná v Praze. Část z 21 tras je vyhrazena pro cyklisty. "Cyklisti mají samostatné trasy od roku 2006, chtěli jsme zabránit nebezpečí, protože se míchali do tras pro pěší," doplnila Horáková.

Nejoblíbenější je dětská trasa z Votic dlouhá 23 kilometrů. "Využívají ji i senioři, kterým už to tolik nechodí. Vozíčkářská trasa začínala v Miličíně, vyrazilo na ni 98 vozíčkářů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy