Technika stejná, záruka delší. Ojetý Seat Tarraco je zajímavější volba než Kodiaq

Technika stejná, záruka delší. Ojetý Seat Tarraco je zajímavější volba než Kodiaq
Proporce a silueta se shoduje s Tiguanem a Kodiaqem, povrchová kouzla přesto potvrzují příslušnost k rodině Seatu.
Povrchvé úpravy představují lepší průměr, kvalita zpracování však odpovídá laťce montáže ve Wolfsburku, nikde nic nevrže.
Dveřní výplně jsou ukázkou spojením jednoduše pojatých plastů s pečlivým čalouněním těch oblastí, kde nejčastěji spočine lidská ruka.
Většina výbav má digitální přístrojový štít, jehož uspořádání lze měnit.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
28. 1. 2023 6:07
Španělští sourozenci v českých bazarech vždy stáli ve stínu škodovek. Technicky k tomu nebyl nikdy důvod. Spíše to ukazuje schématické uvažování zákazníků, kteří přisuzují značce větší roli než hmotě. Je to i případ Tarraca, přestože mu proti Kodiaqu nic nechybí a vyrábí se v Německu. Jedinou nevýhodou je menší výběr, na ideální kus si nejspíš chvíli počkáte.

Je s podivem, jak dlouhý náskok nechaly evropské značky asijským v segmentu SUV. Toyota a Honda už dávno válcovaly trh a Volkswagen pořád nic. V roce 2007 přišel s prvním Tiguanem a až o další cyklus později dorazily modely ostatních značek. Na Seat došlo až v září 2018.

Zatímco Tiguan se vyrábí v kratší a delší verzi, Tarraco je vždy dlouhé a volitelně sedmimístné. Třetí řada posouží opravdu jen k tomu, abyste svezli z kroužků a tréninků i sousedovy děti. Na dleší cesty zapomeňte, i krátké se ale počítají.

Málo vídanou poctivostí je, že i sedmimístná verze může být vybavena rezervním kolem. Mnoho jiných vozů vás na dovolené nechá na holičkách s téměř nepoužitelnou opravou sadou.

Technika i většina výbavy se shoduje s Tiguanem. Tedy velmi prostorná karoserie s dobrým výhledem řidiče, kvalitní protikorozní ochrana a bytelný podvozek. Co se týče elektroniky přišlo Tarraco ve šťastnou chvíli. Už umí moderní triky jako hlasové ovládání v češtině, ale ještě ho nepostihla dnešní přemíra nedoladěných a kolabujících funkcí.

Složitější je to u motorů. První dva ročníky se dodávaly se starší a prověřenou dvojicí 2.0 TDI 110 a 140 kilowattů, z nichž slabší diplomaticky řečeno není žádná raketa. Podstatnější jsou však přesné výrobní kódy DFG a DFH, které najdete vylepené na krytu rozvodů a na datovém štítku v servisní knížce. Tyto motory přišly na trh už v roce 2013, měly vyléčená všechna slabší místa a dnes je na ně spoleh. Pozor je třeba dát jen na netěsná vodní čerpadla, což opraváři dobře vědí.

Na jaře 2020 nastoupily stejně vypadající, stejně označené a stejně výkonné motory, u kterých je ale všechno jiné a složitější. Poznáte je podle kódů DTS a DTU a k jejich spolehlivosti do budoucna zatím nelze říct nic. Hledáte-li jistotu, nebojte se sáhnout po starším kusu, i kdyby měl najeto 150 tisíc kilometrů.

Většina vozů je vybavena dvouspojkovým automatem DQ 381, který už stihl přijít do řečí. A to nejen kvůli pomalým a uskákaným reakcím při rozjezdu a manévrování. Přibývá totiž případů, kdy po ujetí sto tisíc kilometrů selže ovládací hydraulika.

Výrobce ani dodavatelé neprodávají jednotlivé díly ani opravné sady, vyměňuje se celá jednotka za 35 tisíc korun - totéž samozřejmě platí i pro Volkswagen a Škodu. Nenechte se zmást videonávody na internetu, podle nichž stačí vyměnit dvě tlaková čidla. Nezávislí opravci potvrzují, že vnitřní části jednotky působí nápadně křehce a po jednom zásahu snadno dojde k dalšímu kiksu.

Kupující zánovního vozu jistě ocení pětiletou záruku, kterou měly v Česku prodané Seaty ve standardu. U Škody i Volkswagenu se za tuto službu připlácelo, což firmy nedělaly a soukromí majitelé vůz během záruky neprodali. Co se týče krytí možných závad je tedy právě Tarraco ideální volbou. Záruka je ovšem limitována ujetím sto tisíc kilometrů a zrovna na převodovkou může dojít později.

Nejvíc jistoty by tedy nabídlo Tarraco s ručním řazením, těch je ale jako šafránu. Stejně jako spolehlivých a dostatečně výkonných benzinových dvoulitrů TSI. Častější patnáctistovce chybí koně. V příměstském provozu stačí, ale na dálnici jí stoupá spotřeba k devíti litrům.

Že je jinak diesel s automatem ideální volba, jsme si vyzkoušeli na exempláři vypůjčeném ze značkové sítě Das Weltauto, v níž auta z druhé ruky nabízejí prodejci Volkswagenu, Seatu a Audi. Vzhledem k teprve dvouletému stáří a nájezdu 33 tisíc kilometrů stojí bolestivý milion korun, je ale dostupný hned a se zárukou jasné historie.

Ojetý Seat Tarraco

Na trhu: od 2018
Ceny ojetin: 600 000 Kč až 1 000 000 Kč
Vnější rozměry: 4735 x 1839 x 1658 mm
Rozvor: 2790 mm
Kufr: 760, resp. 700 l  (pěti- a sedmimístná verze)
Motory benzin: 1.5 TSI (110 kW), 2.0 TSI (140 kW)
Motory diesel: 2.0 TDI (110 a 140 kW)

Při dnešním nedostatku, čekacích lhůtách a klesající nabídce dieselů těžko hledat něco šikovnějšího pro rodinu. Přestože i silnější diesel se 140 kilowatty stačí na dálniční tempo jen tak tak a ve slabším se 110 kilowatty si musíte často nechat zajít chuť na předjíždění. Na druhou stranu Tarraco potěší výborně naladěným sportovnějším podvozkem a pocitově ostrým řízením, jaký mu Škoda Kodiaq může jen závidět.  

 

Právě se děje

Další zprávy