Historie Tatry, jedné z nejstarších automobilek v Evropě. Jako první uvedla aerodynamický vůz

Tatra a proudnicová karoserie - to je spojení, které se vybaví asi každému.
Historie kopřivnické automobilky se začala psát v roce 1897, kdy vznikl automobil NW Präsident. Ten byl prvním v celém Rakousku-Uhersku a o mnoho let předběhl Laurin & Klement. V muzeu je však k vidění jen replika ze 70. let, originál je v Národním technickém muzeu v Praze.
V roce 1901 přišel na svět typ Neuer Vierer, později přejmenovaný na typ B. Šlo o vůz s místem pro čtyři, později až šest cestujících.
Zelený vůz je NW typ S, u nějž byl poprvé použit motor vlastní konstrukce. Žlutý model v pozadí je NW typ T (později Tatra 20). Oba vozy byly ve své době považovány za luxusnější.
Novinkou, kterou začaly vozy z Kopřivnice dostávat ve dvacátých letech, byla originální koncepce Hanse Ledwinky s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami vzadu. Poprvé jej dostala Tatra 11, která rovněž poprvé vyjela se vzduchem chlazeným motorem.
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 8. 2018 6:07
Třetí nejstarší automobilka střední Evropy, která vyrábí auta bez přestávky. To je vizitka kopřivnické Tatry, která v minulém roce oslavila již 120. narozeniny. Ignác Šustala přitom předchůdce automobilky, který vyráběl kočáry, založil již v roce 1850. První auto v Kopřivnici vzniklo o 47 let později pod značkou NW (zkratka pro Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks - v překladu Kopřivnická vozovka). Jméno Tatra se používá od roku 1921 a objevilo se u celé řady kultovních automobilů, které ve své době udávaly trend po celém světě. Některé z nich si prostřednictvím návštěvy muzea v Kopřivnici můžete připomenout v naší galerii.
 

Právě se děje

Další zprávy