Kupte si nové auto, nebo plaťte. Londýn se promění v obří nízkoemisní zónu

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
30. 11. 2022 12:52
Dopravu v hlavním městě Spojeného království čekají příští léto převratné změny. Starosta Sadiq Khan chce již dříve zavedenou zónu s nízkými emisemi rozšířit z centrální oblasti na celý Londýn. Auta, která nesplní přísné ekologické normy, budou sice do metropole vpuštěna, jejich majitelé však za vjezd zaplatí.
Foto: iStock

Nové nařízení o rozšíření zóny se nejvíce dotkne majitelů dieselů. Aby mohli po Londýně jezdit bez sankcí, musí jejich vůz plnit alespoň normu Euro 6, která vstupovala v platnost v letech 2014 až 2015. Pro benzinová auta bude platit méně přísné Euro 4, platné do roku 2011. Motocykly, u nichž je postup zavádění norem odlišný, musejí splnit předpis Euro 3 platný do roku 2016.

Nová hranice zóny bude vyplňovat území přibližně ohraničené vnějším dálničním okruhem M25 zvaným také London Orbital. Opatření se má dotknout statisíců motoristů, kteří v nově přičleněných oblastech bydlí a vlastní auta nesplňující požadovaná kritéria.

"Londýn za posledních šest let výrazně pokročil ve zlepšování kvality ovzduší. Toxický vzduch způsobený dopravou však stále vede k tomu, že ročně tisíce lidí umírají předčasně - přičemž největší počet úmrtí lze připsat znečištění ovzduší ve vnějších městských částech Londýna, které ULEZ (Ultra Low Emission Zone - pozn. red.) v současnosti nepokrývá," stojí na internetových stránkách londýnské radnice.

"Znečištění ovzduší nás trápí od kolébky do hrobu," řekl Khan v příspěvku na svém twitterovém účtu. Rozšíření zóny podle něj znamená, že dalších pět milionů lidí bude moci dýchat lepší vzduch a žít zdravěji. V zónách, kde už pravidla platí, se podle něj kvalita ovzduší výrazně zlepšila. "Nemáme čas ztrácet čas, když jsou v sázce životy a čelíme klimatické krizi," uvedl starosta.

Úřady sice lidem nemohou nařídit, aby se svých starších aut zbavili, denní poplatek 12,50 libry (zhruba 350 korun) za jejich provoz však bude pro většinu z nich neakceptovatelný. Už proto, že v okrajových částech města bydlí méně majetné vrstvy obyvatel.

Radnice si od nového opatření slibuje snížení emisí oxidů uhlíku, neboť podle jejích výpočtů dojde k omezení individuální dopravy o 146 tisíc jízd denně. Sadiq Khan zároveň slíbil posílit autobusovou dopravu a chystá "šrotovné" ve výši 110 milionů liber (přes tři miliardy korun) na výměnu starého auta za nové. Radnice připojila informaci, že polovina obyvatel žijících v Londýně nevlastní v současnosti vůbec žádné auto.

Motoristé z Česka, kteří se chystají do Londýna, se musí před cestou zaregistrovat na stránkách správního orgánu. Jinak hrozí pokuta bez ohledu na to, zda vůz požadovanou normu plní, či nikoliv. Při registraci je vyžadována kopie "velkého" technického průkazu s vyznačením emisní normy, případně potvrzení od výrobce vozidla nebo osvědčení o shodě.

Případný poplatek za ULEZ nenahrazuje mýtné ve výši 15 liber, které se platí při vjezdu do centrální části Londýna. Mýtné je vybíráno v denních hodinách, jiná pravidla platí pro pracovní dny a víkendy. Mezi Štědrým dnem a Novým rokem je vjezd do města volný.

 

Právě se děje

Další zprávy