Světla v novém Audi A8 vidí chodce a řídí je navigace

Radek Pecák Radek Pecák
22. 8. 2013 5:41
Dálková světla tvoří 25 samostatných elektroluminiscenčních diod
Kromě světel se změnila i maska, kapota a nárazník.
Kromě světel se změnila i maska, kapota a nárazník. | Foto: Audi

Světla v nových automobilech jsou čím dál chytřejší. Vrcholné verze Audi A8, jehož faceliftované provedení se představí během zářijového autosalonu ve Frankfurtu, dostanou světlomety s názvem Matrix LED.

Ty jednak umí ušetřit palivo díky nižší potřebě elektrické energie a hlavně usnadní řidiči jízdu v noci a za složitých dopravních situací.

Dálková světla jsou u těchto světlometů tvořena 25 samostatnými elektroluminiscenčními diodami na každé straně, které lze individuálně zapínat a vypínat nebo ztlumovat v závislosti na situaci.

Mezi další prvky výbavy nových světlometů patří inteligentní světla pro odbočování, světlomety pro denní svícení v novém designu.

Celkem se každý ze dvou předních světlometů v novém Audi A8 bude skládat ze 76 diod.

Zatáčku uvidíte včas

Kromě toho umí elektronika řídící světlomety v modelu využívat data o průběhu trasy z navigačního systému. Díky nim pak mění rozložení světla v reakci na aktuální jízdní situaci. Například předem nasvítí zatáčku a jinak svítí na okresních silnicích a jinak na dálnici.

Pokud kamera v novém Audi A8 zaznamená protijedoucí vozidlo, umí jednotlivé diody, z nichž by světelný paprsek oslňoval protijedoucí nebo vpředu jedoucí řidiče, buď ztlumit nebo zcela zhasnout.

Zatímco jiné prémiové automobilky využívají ke stejnému účelu mechanické clonky, u Audi vše zařizuje elektronika. Kamera také umí "najít" například na temné krajnici chodce a elektronika zařídí, že některá z diod pošle intenzivní světlo přímo na něj. Díky tomu ho pak řidič nepřehlédne.

Efektním prvkem ve světlometech je ukazatel směru tvořený světelnými prvky, které se rozsvěcují postupně ve směru zamýšleného odbočení. Pro ostatní řidiče bude změna směru vozidla díky tomu snadněji předvídatelná.

V těchto světlometech je na každé straně 18 elektroluminiscenčních diod v řadě rozdělené do sedmi bloků. V zadních světlometech je dynamický ukazatel směru tvořen 24 diodami LED v osmi segmentech.

Při blikání jsou jednotlivé bloky aktivovány postupně v taktu 20 milisekund, a to směrem od vnitřního k vnějšímu okraji podle požadovaného směru. Po 150 milisekundách svítí všechny segmenty a po dalších 250 milisekund září maximální intenzitou. Poté ukazatel směru zhasne a celý proces začíná úplně od začátku.

V motorech se snížilo tření 

Oproti dosavadnímu provedení Audi A8 se po faceliftu změní kromě světlometů i tvar kapoty, přední masky a nárazníků.

Audi také přepracovalo motory, které budou v novém A8 k dispozici. Jsou to dva zážehové a dva vznětové motory.

Konkrétně se jedná o jednotku 3.0 TFSI přeplňovanou kompresorem s výkonem 228 kW (310 k), vidlicový osmiválec 4.0 TFSI přeplňovaný dvěma turbodmychadly s výkonem 320 kW (435 k), vznětový šestiválec 3.0 TDI clean diesel s výkonem 190 kW (258 k) a osmiválec 4.2 TDI clean diesel s extrémně vysokým točivým momentem, který poskytuje nejvyšší výkon 283 kW (385 k) a maximální točivý moment 850 N.m.

Všechny motory splňují limity emisní normy Euro 6. Opatření omezující tření snížila spotřebu paliva až o deset procent.

Klasické varianty jsou doplněny třemi dalšími modely. Vrcholným modelem je luxusně vybavené Audi A8 L W12 quattro.

Jeho zážehový motor ze zdvihového objemu 6,3 litru poskytuje nejvyšší výkon 368 kW (500 k). Akustický komfort zaručuje aktivní protihlukový systém ANC (Active Noise Cancellation).

Velkým sportovním sedanem značky Audi je model S8 s výkonem 380 kW (520 k). Ve spojení s pohonem všech kol quattro zrychlí model S8 poháněný motorem 4.0 TFSI z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy.

Průměrná spotřeba paliva modelu S8 je 10,1 litru na 100 kilometrů, což odpovídá hodnotě emisí CO2 235 gramů na kilometr. 

Audi A8 hybrid kombinuje zážehový motor 2.0 TFSI a elektromotor. Výsledkem je celkový systémový výkon 180 kW (245 k) a točivý moment 480 N.m. Hnací síla je přenášena na přední kola prostřednictvím upravené převodovky tiptronic.

Lithium-iontový akumulátor uložený v zádi umožňuje jízdu s čistě elektrickým pohonem do rychlosti až 100 km/h s dojezdem přibližně tři kilometry. A8 hybrid spotřebuje v průměru 6,3 litru paliva na 100 kilometrů (emise CO2: 147 g/km).

Vzadu mohou být na přání samostatná zadní sedadla. V nabídce je rovněž relaxační sedadlo s elektricky ovládanou opěrkou pro nohy. Výbava zahrnuje celou řadu dalších prvků, od čtyřzónové automatické klimatizace přes elektrické dovírání dveří až po chladničku.

Vrcholem multimediální výbavy je audiosystém Bang & Olufsen Advanced Sound System. Zábavní systém pro cestující na zadních sedadlech zahrnuje dva displeje, sluchátka Bluetooth a přehrávač DVD.

 

Právě se děje

Další zprávy