Švédsko zrušilo část podpor pro elektromobily. Trh se rozjel, tvrdí tamní vláda

Martin Frei Martin Frei
16. 11. 2022 15:47
Ze dne na den zrušila švédská vláda dotaci pro nízkoemisní osobní auta. Kdo nestihl podepsat objednávku do 8. listopadu, bonus dosahující až 70 tisíc švédských korun nedostane. Dotovaná vozidla tvořila v posledních měsících polovinu prodejů a letošní rozpočet byl vyčerpán už v srpnu. Ukončení je důsledkem politických změn po zářijových volbách, další podpory ale zůstávají v platnosti.
Nabíjení elektromobilu s využitím sluneční energie v Malmö
Nabíjení elektromobilu s využitím sluneční energie v Malmö | Foto: Shutterstock

Klimatický bonus byl součástí podpory čistší dopravy od června 2018. Využilo ho 270 tisíc vozidel a vládu stál přes deset miliard švédských korun. U elektromobilů dosahoval 70 tisíc švédských korun (tedy necelých 160 tisíc korun českých), u plug-in hybridů se snižoval podle vykazovaných emisí CO2.

V příštím roce měl být bonus snížen na 50 tisíc švédských korun. Místo toho vláda 7. listopadu prohlásila, že dalším dnem nabídku ukončuje. V platnosti zůstává druhá noha systému, tedy klimatický malus pro konvenční spalovací auta. Uživatelé ho platí formou roční daně.  

Náhlý krok vlády vyvolal překvapení. Nepředcházela mu žádná diskuse a ze stran, které se v zářijových volbách dostaly do parlamentu, zrušení bonusu otevřeně navrhovali pouze pravicoví Švédští demokraté.

Při jednání však zřejmě sehrálo roli, že rozpočet určený na letošní bonusy byl vyčerpán už v srpnu. Dosluhující vláda program jen provizorně pokryla z rezerv.

Skandinávští politici si také nejspíše dobře pamatují konec roku 2015, kdy dánská vláda ohlásila zrušení daňových prázdnin s měsíčním předstihem. Zájemci vzali autosalony útokem a za prosinec nakoupili tolik nezdaněných elektromobilů jako za šest měsíců předtím. Část z těchto obchodů se následně ukázala jako spekulativní.

Za prvních deset měsíců letošního roku tvořily elektromobily ve Švédsku 28,9 procenta prodejů a jejich podíl trvale stoupal. Dalších 23,6 procent tvořily plug-in hybridy. Podle vlády to je důkaz, že se náklady na pořízení přibližují vozidlům s konvenčním pohonem a další podpory není třeba.

O úplné vyrovnání cen ovšem nešlo, proto ani zrušení bonusu nemusí nutně vést k propadu zájmu o elektromobily.  Dotace 70 tisíc švédských korun tvořila u Škody Enyaq asi 10 procent pořizovací ceny, u malého Renaultu Zoe 16 procent. 

Elektromobily využívají další významné podpory na lokální úrovni. Například ve Stockholmu rezidenti nabíjejí zdarma, stačí platit parkovné. V Malmö elektromobily parkují zadarmo a za kilowatthodinu platí tři švédské koruny.

Poměr cen vozidel je ve Švédsku podobný jako v Česku. Škoda Enyaq 4×4 s baterií na 80 kilowatthodin vyjde na 665 800 korun, dieselová Škoda Kodiaq 4×4 stojí 430 tisíc korun. Každoročně ovšem platí ekologickou daň 13 tisíc švédských korun a tankuje naftu po 27 korunách.

Benzin je ve Švédsku skoro o třetinu levnější a plug-in hybridy ekologickou daň neplatí, což z dosavadním bonusem přispívalo k jejich oblibě.

 

Právě se děje

Další zprávy