Suzuki Vitara Hybrid jako Ferda mravenec. Stíhá práci všeho druhu i zelené normy

Suzuki Vitara Hybrid jako Ferda mravenec. Stíhá práci všeho druhu i zelené normy
Jednoduché a robustní tvary prozrazují gruntovní náturu každého Suzuki.
I když je ozvláštňují decentně zvolené kontrastní detaily.
Světlá výška i zdvih kol je delší než u civilěnjíšho modelu S-Cross.
Jednoduše a účelově je střižená i palubní deska včetně povrchových úprav.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
6. 7. 2021 6:26
Na terénního nebojsu si dnes hraje kdekdo, ale poctivých pracantů do zhoršených podmínek je málo. Hlavně těch menších. Suzuki Vitara patří k zasloužilým klasikům žánru a své přednosti si zachovává i pod tlakem dnešních regulací. Mildhybridní techniku a pohon všech kol nově spojuje i s automatem, což je v dané třídě neobvyklá kombinace.

Suzuki je značka, která nikdy nevyměkla. Čím víc se západní část světa oddává zbytečným hračkám na palubě, tím zřetelnější je usilovné soustředění japonských samurajů na podstatu věci. Důkazem toho je Vitara. Před šesti lety sice přešla z ortodoxní rámové konstrukce na lehoučkou stavbu příbuznou se silničními auty, motor má uložený napříč a pohon zadních kol připojuje elektromagnetická spojka, ale lidé na Šumavě nebo v Krkonoších ji kupují dál.

Krátký rozvor i převisy jí totiž dávají obratnost v podmínkách, jaké obyvatel velkoměsta nezná. Do akurátně zvýšené kabiny se dobře nastupuje, perfektní je přehled o všech rozích vozidla. A elektronika obstarávající čtyřkolku je tak chytrá, že si jejich zásahů ani nevšimnete.

Na skromný půdorys je přijatelně prostorná i kabina. Čtyři dospělé pojme s jako nic a nabídne jim pohodlně tvarovaná sedadla. Kufr s 375 litry neláme rekordy, ale na každodenní provoz určitě stačí. Smířit se musíte jen s asijsky účelovým zpracováním. Dveře lehké jako z papíru, místy odbyté materiály v kabině ani sporé odhlučnění kol nebudí nadšení. Ale což, na plasty auta nejezdí.

V roce 2015 takto lehoučkou karoserii stačilo osadit benzinovou šestnáctistovkou bez turba a limity CO2 byly splněny. Mezitím předpisy přitvrdily, a tak musel nastoupit nejprve přeplňovaný motor 1.4 Boosterjet, který posléze doplnila mild-hybridní asistence s 10kW elektromotorem. S tím vším emise CO2 klesly podle verze o 12 až 22 procent.

Když jsme loni testovali verzi s ručním řazením, líbilo se nám, že pomoc elektromotoru byla opravdu cítit. I v nižších otáčkách stačilo přidat plyn a okamžitý nášup energie překryl prodlevu turbodmychadla. Jízda získala na plynulosti i temperamentu, přestože to jsou u přeplňování protikladné požadavky.

Letos se hybridní Vitara začala prodávat i s automatem. V dané třídě je to ojedinělá nabídka, navíc provedená velmi příjemně. Planetová převodovka s hydraulickým měničem se stará o hladké rozjezdy i snadné manévrování, podřazuje rychle a bez rázů.

Jen na pomoc elektromotoru jako by se jí nechtělo čekat. Při přidání plynu ihned podřazuje, takže jakákoli vnímatelná výhoda hybridu zaniká. Technickou logiku jsme zatím neodhalili, ale mezi auty různých značek i velikostí je to už několikátý mildhybrid s automatem, kde je cítit jen rekuperace při brzdění, zatímco práce při zrychlení nikoli.

Z funkčního hlediska jde ovšem o zanedbatelný detail. Motor je silný, převodovka pohotová a spotřeba kolem sedmi litrů vzhledem k pohonu všech kol přiměřená. Ba co víc - konkurence téměř neexistuje. Všichni se totiž válejí po plážích a poctivou práci nechávají na dobráckém Suzuki.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid 6AT AWD

Motor: benzinový 4válec, 1373 cm3 + e-motor
Výkon: 95 kW při 5500 ot./min + 10 kW
Točivý moment: 235 Nm při 2000-3000 ot./min + 53 Nm
Nejvyšší rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Kombinovaná spotřeba (WLTP): 6,2 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 375 l 
Cena: 607 900 Kč

Vitaru 1.4 Boosterjet Hybrid 4×4 pořídíte za 563 900 Kč ve výbavě Premium, jež vás bude přímo roz mazlovat - samočinnou klimatizací, koženým volantem, vyhřívanými sedadly a parkovací kamerou. Chválíme také dva opravdu praktické asistenty - hlídají mrtvé úhly zrcátek a auta přijíždějící z boku, když couváte z parkovacího místa. Za automat se připlácí 44 000 Kč, což dělá celkem 607 900 Kč. Testovaný kus už přidává jen parádičky jako semišová sedadla, prosklenou střechu a směrovky v zrcátkách.

Pokud vám to připadá jako hodně peněz, vězte, že za benzinovou Dacii Duster s pohonem 4×4 dáte nejméně 501 900 Kč a na automat musíte zapomenout. Fiat 500X ani Toyota C-HR už čtyřkolku nenabízí, Škoda Karoq jen s nejsilnějším dieselem a automatem za 803 900 Kč. Druhově nejbližší, na poctivou práci zaměřené rivaly tak najdeme jen v Asii: Mitsubishi ASX a Hyundai Kona, oba za za 579 000 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy