Suzuki přišlo na to, jak vyzrát na emise. Minioff-road Jimny se vrátí jako dodávka

Suzuki přišlo na to, jak vyzrát na emise. Minioff-road Jimny se vrátí jako dodávka
Foto: Suzuki
Martin Přibyl Martin Přibyl
9. 9. 2020 14:34
Suzuki během letošního léta stáhlo z evropského trhu malý off-road Jimny. O terénní autíčko byl sice mimo jiné díky jeho roztomilému designu velký zájem, auto ale narazilo na přísné limity emisí CO2. Suzuki teď však našlo cestu, jak Jimnyho do Evropy vrátit.

Z malého off-roadu se stane lehká dodávka, z kabiny zmizí zadní sedadla, která nahradí rovná ložná plocha. Za přední dvojici míst k sezení se pak nastěhuje drátěná přepážka, jež oddělí nově vzniklý nákladový prostor. Ten pojme 863 litrů, o 33 litrů více než v případě osobní varianty se sklopenými sedadly.

Interiér užitkové verze Suzuki Jimny, auto bude mít nákladový prostor o objemu 863 litrů.
Interiér užitkové verze Suzuki Jimny, auto bude mít nákladový prostor o objemu 863 litrů. | Foto: Suzuki

Ve své podstatě to není žádná zásadní změna, zadní sedadla u Jimnyho stejně byla jen těžko využitelná a kufr za nimi miniaturní. Autu zůstane pevně připojitelný pohon všech kol, asistent rozjezdu do kopce nebo nouzové brzdění DSBS, nově bude Jimny nabízet dokonce nouzové volání eCall. Zachován zůstane i spalovací motor, atmosférická jednapětka o výkonu 75 kW a pětistupňový manuál s terénní redukcí.

Návrat miniaturního terénního Suzuki umožnil právě jeho legislativní přerod na dodávku. Lehký off-road komplikoval Suzuki situaci s ohledem na plnění limitů emisí CO2. U osobních aut musí výrobci od letošního roku obecně dodržet 95gramovou hranici. Ta se však upravuje i podle hmotnosti vozu, což byl pro Jimnyho, který v osobní verzi vážil muších 1135 kilogramů a jehož motor vypustil 154 až 170 gramů na kilometr, velký problém.

U dodávek sice limit rovněž existuje, je ale o poznání vyšší. Průměrná dodávka smí vypustit 147 gramů oxidu uhličitého na kilometr. I zde se však počítá s hmotnostním parametrem, a tak se dá odhadnout, že ani 138 gramů u užitkového Jimnyho (váha jen 1090 kilo) nebude pro splnění obecného limitu stačit.

Automobilka se tedy nejspíše opře o další ustanovení evropského emisního nařízení, tedy že si výrobci, již v Evropě ročně prodají méně než 22 000 dodávek, mohou limity stanovit sami (jen jim je musí Evropská komise schválit). 

Dá se tedy počítat s tím, že návrat Jimnyho v užitkové podobě na evropský trh proběhne v omezené míře a že počet dodaných aut nepřesáhne uvedený limit. Po Jimnym je velká poptávka i celosvětově. "Pokud se užitkový Jimny dostane také na český trh, bude to na jaře 2021," říká Dominika Baborská, tisková mluvčí českého zastoupení značky.

Zájem o Jimnyho v Česku, ale i celé Evropě předčil očekávání výrobce. Podle jednoho z oslovených prodejců by firma v Evropě mohla prodat na 50 000 kusů malého off-roadu, to je takřka dvojnásobek co předchozí generace. Zájem je vidět i na cenách ojetin. Zatímco v roce 2019 byla ceníková cena Jimnyho stanovena na 422 900 korun, dnes se dají roční auta s minimálním nájezdem pořídit za 700 tisíc korun a více.

 

Právě se děje

teď

Stát chystá dražbu Paláce Broadway v Praze za miliardu

Stát chystá dražbu Paláce Broadway v Praze nejméně za miliardu korun. Oznámil to v úterý v tiskové zprávě Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Podle generální ředitelky ÚZSVM Kateřiny Arajmu se jedná o dražbu s nejvyšší minimální cenou za dobu existence úřadu. Na svém webu již úřad zveřejnil výběrové řízení. Elektronická aukce začne 14. září a skončí 16. září. Dům ze 30. let 20. století patří k největším funkcionalistickým novostavbám v historickém jádru Prahy.

ÚZSVM převzal komplex Paláce Broadway do svého majetku v roce 2016 od tehdejší státní Správy železniční a dopravní cesty (nyní Správa železnic). Podle zákona úřad nejprve palác nabídl jiným státním institucím, žádná z nich ale o něj podle ÚZSVM neprojevila zájem.

Zdroj: ČTK
teď

Obrat českých herních studií loni stoupl o 17 pct na 5,3 miliardy

Obrat tuzemských firem zabývajících se vývojem počítačových her loni vzrostl o 17 procent na 5,32 miliardy korun. Letos by měl stoupnout o další desetinu na 5,8 miliardy. Uvedli to zástupci Asociace českých herních vývojářů na dnešní tiskové konferenci.

V Česku působí celkem 118 herních studií, z toho sedm vzniklo v minulém roce. Zaměstnávají dohromady 2074 pracovníků, což je meziroční nárůst o 18,5 procenta. Loni tak v oboru vzniklo 330 nových pracovních pozic. Okolo 73 procent studií zaměstnává do deseti lidí. Velká studia nad 50 zaměstnanců tvoří sedm procent z celkového počtu.

V roce 2020 čeští vývojáři vydali dohromady 58 her, z toho 16 bylo uvedeno ne zcela dokončených, ve stádiu tzv. early acces.

Na 44 procent studií neměla pandemie koronaviru žádný nebo neutrální vliv, 18 procent firem uvádí spíše pozitivní dopad a 38 procent uvedlo, že převládá spíš negativní vliv.

Zdroj: ČTK
před 18 minutami

Zásah úřadů v Číně od pátku smazal téměř 300 miliard dolarů z hodnoty kryptoměn

Další zásah čínských úřadů proti kryptoměnám od pátku smazal téměř 300 miliard dolarů (6,4 bilionu Kč) z hodnoty všech obchodovaných digitálních měn. Napsal to dnes server CNBC. Například nejznámější kryptoměna bitcoin se ještě ve čtvrtek prodávala zhruba za 39 300 dolarů, do pondělí ale spadla až na 32 000 USD.

Čína v posledních dnech stupňuje tlak proti kryptoměnám a v pátek úřady v jihozápadní provincii S'-čchuan podle médií takzvaným těžařům kryptoměn nařídily, aby se svou činností přestali. Právě tato provincie patří k největším centrům těžby bitcoinů v Číně a mnoho těžařů do neděle skutečně činnost zastavilo, napsal deník Global Times, který má podporu vládní čínské komunistické strany.

Krok úřadů v S'-čchuanu přichází po dřívějším zásahu na jiných místech Číny, kde se hodně těží bitcoiny, včetně autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. Vláda v Pekingu v květnu vyzvala k zastavení těžby kryptoměn, a dala tak jasně najevo, že pokyny přicházejí shora, tedy že nejde o aktivitu jednotlivých provincií.

Zdroj: ČTK
před 20 minutami

Stav veřejných financí se podle rozpočtové rady za uplynulý rok zhoršil

České veřejné finance jsou při nynějším nastavení rozpočtové politiky a výdajů nadále dlouhodobě neudržitelné. Situace se navíc za poslední rok výrazně zhoršila nejen vlivem pandemie, ale i kvůli krokům vlády, jako byl například pokles zdanění. V každoroční Zprávě o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí to v úterý uvedla Národní rozpočtová rada.

Vývoj by mohl zlepšit ve střednědobém horizontu důvěryhodný ozdravný plán veřejných financí, který by podle rady měl zahrnovat především revizi daňového systému, racionalizaci výdajů nebo zefektivnění veřejné správy. Rada zároveň upozornila, že největším problémem pro vývoj veřejných financí do budoucna je stárnutí populace, což bude vyžadovat zejména úpravu důchodového systému.

Takzvaná dluhová brzda se může podle dnešní zprávy prolomit již v roce 2024, tedy o 19 let dříve, než uváděla projekce z loňského roku. Při překonání zákonem stanovené dluhové brzdy musí vláda předložit návrh vyrovnaného nebo přebytkového státního rozpočtu a fondů. Podíl dluhu sektoru veřejných institucí na HDP by na konci 50letého horizontu projekce mohl dosáhnout až 334 procent HDP, zatímco před rokem projekce počítala s 202 procenty HDP.

Zdroj: ČTK
Další zprávy