Suzuki přišlo na to, jak vyzrát na emise. Minioff-road Jimny se vrátí jako dodávka

Suzuki přišlo na to, jak vyzrát na emise. Minioff-road Jimny se vrátí jako dodávka
Foto: Suzuki
Martin Přibyl Martin Přibyl
9. 9. 2020 14:34
Suzuki během letošního léta stáhlo z evropského trhu malý off-road Jimny. O terénní autíčko byl sice mimo jiné díky jeho roztomilému designu velký zájem, auto ale narazilo na přísné limity emisí CO2. Suzuki teď však našlo cestu, jak Jimnyho do Evropy vrátit.

Z malého off-roadu se stane lehká dodávka, z kabiny zmizí zadní sedadla, která nahradí rovná ložná plocha. Za přední dvojici míst k sezení se pak nastěhuje drátěná přepážka, jež oddělí nově vzniklý nákladový prostor. Ten pojme 863 litrů, o 33 litrů více než v případě osobní varianty se sklopenými sedadly.

Interiér užitkové verze Suzuki Jimny, auto bude mít nákladový prostor o objemu 863 litrů.
Interiér užitkové verze Suzuki Jimny, auto bude mít nákladový prostor o objemu 863 litrů. | Foto: Suzuki

Ve své podstatě to není žádná zásadní změna, zadní sedadla u Jimnyho stejně byla jen těžko využitelná a kufr za nimi miniaturní. Autu zůstane pevně připojitelný pohon všech kol, asistent rozjezdu do kopce nebo nouzové brzdění DSBS, nově bude Jimny nabízet dokonce nouzové volání eCall. Zachován zůstane i spalovací motor, atmosférická jednapětka o výkonu 75 kW a pětistupňový manuál s terénní redukcí.

Návrat miniaturního terénního Suzuki umožnil právě jeho legislativní přerod na dodávku. Lehký off-road komplikoval Suzuki situaci s ohledem na plnění limitů emisí CO2. U osobních aut musí výrobci od letošního roku obecně dodržet 95gramovou hranici. Ta se však upravuje i podle hmotnosti vozu, což byl pro Jimnyho, který v osobní verzi vážil muších 1135 kilogramů a jehož motor vypustil 154 až 170 gramů na kilometr, velký problém.

U dodávek sice limit rovněž existuje, je ale o poznání vyšší. Průměrná dodávka smí vypustit 147 gramů oxidu uhličitého na kilometr. I zde se však počítá s hmotnostním parametrem, a tak se dá odhadnout, že ani 138 gramů u užitkového Jimnyho (váha jen 1090 kilo) nebude pro splnění obecného limitu stačit.

Automobilka se tedy nejspíše opře o další ustanovení evropského emisního nařízení, tedy že si výrobci, již v Evropě ročně prodají méně než 22 000 dodávek, mohou limity stanovit sami (jen jim je musí Evropská komise schválit). 

Dá se tedy počítat s tím, že návrat Jimnyho v užitkové podobě na evropský trh proběhne v omezené míře a že počet dodaných aut nepřesáhne uvedený limit. Po Jimnym je velká poptávka i celosvětově. "Pokud se užitkový Jimny dostane také na český trh, bude to na jaře 2021," říká Dominika Baborská, tisková mluvčí českého zastoupení značky.

Zájem o Jimnyho v Česku, ale i celé Evropě předčil očekávání výrobce. Podle jednoho z oslovených prodejců by firma v Evropě mohla prodat na 50 000 kusů malého off-roadu, to je takřka dvojnásobek co předchozí generace. Zájem je vidět i na cenách ojetin. Zatímco v roce 2019 byla ceníková cena Jimnyho stanovena na 422 900 korun, dnes se dají roční auta s minimálním nájezdem pořídit za 700 tisíc korun a více.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Policie pátrá po třech chlapcích na Českobudějovicku

Policie pátrá po třech chlapcích, kteří utekli z diagnostického ústavu v Šindlových Dvorech na Českobudějovicku. Pohřešovaní jsou ve věku od 13 do 15 let. Policie po chlapcích pátrá od pátečního večera, uvedla dnes na svém webu.

Třináctiletý Adam Štádler má šedomodré oči, hnědé vlasy vyholené po stranách a nahoře vlnité. Oblečen by mohl být do černých tepláků, bílé mikiny, na nohou má černé tenisky a na hlavě šedou kšiltovku.

O rok starší David Kříž má hnědé vlasy a hnědé oči. Oblečen by mohl být do šedých tepláků, oranžové mikiny. Na nohou může mít černomodré tenisky.

Patnáctiletý Jan Hospodářský má tmavě hnědé vlasy a modré oči. Oblečen byl do modrých kraťasů a fialovo černé mikiny. Na nohou měl červené tenisky značky Nike.

"chlapci neužívají žádné léky, nejsou v ohrožení života. Pohybovat by se mohli v Českých Budějovicích," uvedl jihočeský policejní mluvčí Jiří Matzner.

před 1 hodinou

Liverpool získal útočníka Jotu za více než miliardu korun

Fotbalisty Liverpoolu posílí portugalský útoční Diogo Joga z Wolverhamptonu. Úřadující anglický mistr zaplatí podle BBC za třiadvacetiletého hráče 41 milionů liber (1,2 miliardy korun). Další čtyři miliony liber mohou Wolves získat dodatečně na bonusech.

Jota působí v Anglii od roku 2017, kdy přišel do Wolverhamptonu na hostování z Atlética Madrid. O rok později do klubu přestoupil natrvalo za 18 milionů eur (nyní 481 milionů korun). Portugalský reprezentant za Wanderers odehrál 131 soutěžních zápasů a dal 44 gólů. Na Anfieldu podepsal smlouvu na pět let.

Do týmu kouče Jürgena Kloppa přišel tento týden i španělský záložník Thiago Alcántara z Bayernu Mnichov za 20 milionů liber (585 milionů korun). Přestupová částka se může zvýšit až o pět milionů liber. Před novou sezonou posílil Liverpool také řecký obránce Kostas Tsimikas z Olympiakosu Pireus.

Zdroj: ČTK
Další zprávy