Proč koupit SUV? Srovnání ukazuje výhody i nevýhody populárních automobilů

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 10. 2019 6:02
SUV pomalu, ale jistě vytlačují z nabídek jednotlivých výrobců auta s dříve běžnou karoserií hatchback, sedan či kombi. Mají ale sportovně-užitková auta skutečně tolik výhod, že po MPV brzy dost možná vymažou i další automobilové segmenty? Německý autoklub ADAC se to rozhodl zjistit u deseti dvojic, z nichž jeden model je SUV a druhý má klasickou karoserii.

Volkswagen T-Cross vs. Polo

Není výjimkou, že některá SUV sdílejí technický základ s běžně karosovaným modelem podobné velikosti. To je třeba případ Volkswagenů T-Cross a Polo, jejichž platforma MQB A0 je shodná a prakticky stejné je to i s nabídkou motorizací. Obě auta spolu zároveň sdílejí i absenci pohonu všech kol, T-Cross se však představil později a dokáže nabídnout některé asistenty, kterými Polo nedisponuje.

Přestože mají obě auta stejný základ, T-Cross je větší zvenku i zevnitř. Má i větší kufr, to například i díky posuvným zadním sedadlům, a lépe se do něj nastupuje. Vyšší je také poloha sedačky. Jenomže vůz má i stinné stránky - vzhledem k vyšší stavbě karoserie se stejným 70kW litrovým TSI spotřebuje více paliva a je méně dynamický. T-Cross je také výrazně dražší než Polo.

Srovnání T-Cross vs. Polo

VW T-Cross 1.0 TSI VW Polo 1.0 TSI
Motor: přeplňovaný benzinový tříválec přeplňovaný benzinový tříválec
Výkon / Toč. moment: 70 kW / 160 Nm 70 kW / 160 Nm
Zrychlení / Max. rychlost: 11,5 s / 180 km/h 10,8 s / 187 km/h
Hmotnost: 1235 kg 1140 kg
Koeficient odporu vzduchu / čelní plocha neudáváno 0,31 / 2,1 m2
Výška karoserie: 158 cm 145 cm
Výška sedadla / prostor mezi sedákem a stropem: 51 cm / 128 cm 42 cm / 115 cm
Známka za nastupování a vystupování: 2,4 2,6
Objem kufru (měření ADAC): 310 / 1140 l 250 / 1055 l
Euro NCAP: 5* 5*
Bezpečnost chodců: 81 % 76 %
Spotřeba (udávaná / měření ADAC): 4,9 / 6,0 l/100 km 4,4 / 5,4 l/100 km
Hodnocení ADAC EcoTest: 4* 4*
Cena od: 433 900 Kč 357 900 Kč

Z tabulky lze tedy jasně vyčíst, kde je lepší malé SUV T-Cross a kde naopak vládne klasicky střižené Polo. Celkově pak z údajů vyplývá, že každý z modelů (T-Cross je vyšší, má vyšší pozici sedačky, lépe se do něj nastupuje, má větší kufr a lépe chrání chodce, Polo je dynamičtější, lehčí, aerodynamičtější, úspornější a levnější) je lepší v pěti sledovaných údajích.

Celkové skóre (SUV : klasická karoserie): 5 : 5 

 

Právě se děje

před 51 minutami

Praha najímá manažery Krupauera a Grosse pro přípravu koncertního sálu

Pražský magistrát uzavře manažerskou smlouvu se dvěma externími členy komise pro stavbu koncertního sálu na Vltavské, architektem Martinem Krupauerem a Martinem Grossem, který vlastní produkční společnost a zároveň je spoluzakladatelem Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. Do 30. června 2021 budou připravovat projekt, pro nějž nyní vzniká studie proveditelnosti. Manažeři mají pobírat odměnu 1600 korun za hodinu, součástí jejich práce budou studijní cesty kvůli sběru informací o obdobných stavbách. Celková cena za služby obou manažerů nepřesáhne dva miliony korun.

Praha chce na podobu nové filharmonie vypsat architektonickou soutěž, konkrétní rozhodnutí o stavbě padne na základě výsledků studie proveditelnosti. Zastupitelé nedávno schválili pořízení změny územního plánu. Stavba koncertního domu se sálem pro zhruba 2000 posluchačů by podle dřívějších odhadů měla stát přibližně čtyři miliardy korun, přesnější odhad vzejde ze studie. Budova filharmonie by mohla stát v roce 2032.

Zdroj: ČTK
Další zprávy