Proč koupit SUV? Srovnání ukazuje výhody i nevýhody populárních automobilů

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 10. 2019 6:02
SUV pomalu, ale jistě vytlačují z nabídek jednotlivých výrobců auta s dříve běžnou karoserií hatchback, sedan či kombi. Mají ale sportovně-užitková auta skutečně tolik výhod, že po MPV brzy dost možná vymažou i další automobilové segmenty? Německý autoklub ADAC se to rozhodl zjistit u deseti dvojic, z nichž jeden model je SUV a druhý má klasickou karoserii.

Volkswagen T-Cross vs. Polo

Není výjimkou, že některá SUV sdílejí technický základ s běžně karosovaným modelem podobné velikosti. To je třeba případ Volkswagenů T-Cross a Polo, jejichž platforma MQB A0 je shodná a prakticky stejné je to i s nabídkou motorizací. Obě auta spolu zároveň sdílejí i absenci pohonu všech kol, T-Cross se však představil později a dokáže nabídnout některé asistenty, kterými Polo nedisponuje.

Přestože mají obě auta stejný základ, T-Cross je větší zvenku i zevnitř. Má i větší kufr, to například i díky posuvným zadním sedadlům, a lépe se do něj nastupuje. Vyšší je také poloha sedačky. Jenomže vůz má i stinné stránky - vzhledem k vyšší stavbě karoserie se stejným 70kW litrovým TSI spotřebuje více paliva a je méně dynamický. T-Cross je také výrazně dražší než Polo.

Srovnání T-Cross vs. Polo

VW T-Cross 1.0 TSI VW Polo 1.0 TSI
Motor: přeplňovaný benzinový tříválec přeplňovaný benzinový tříválec
Výkon / Toč. moment: 70 kW / 160 Nm 70 kW / 160 Nm
Zrychlení / Max. rychlost: 11,5 s / 180 km/h 10,8 s / 187 km/h
Hmotnost: 1235 kg 1140 kg
Koeficient odporu vzduchu / čelní plocha neudáváno 0,31 / 2,1 m2
Výška karoserie: 158 cm 145 cm
Výška sedadla / prostor mezi sedákem a stropem: 51 cm / 128 cm 42 cm / 115 cm
Známka za nastupování a vystupování: 2,4 2,6
Objem kufru (měření ADAC): 310 / 1140 l 250 / 1055 l
Euro NCAP: 5* 5*
Bezpečnost chodců: 81 % 76 %
Spotřeba (udávaná / měření ADAC): 4,9 / 6,0 l/100 km 4,4 / 5,4 l/100 km
Hodnocení ADAC EcoTest: 4* 4*
Cena od: 433 900 Kč 357 900 Kč

Z tabulky lze tedy jasně vyčíst, kde je lepší malé SUV T-Cross a kde naopak vládne klasicky střižené Polo. Celkově pak z údajů vyplývá, že každý z modelů (T-Cross je vyšší, má vyšší pozici sedačky, lépe se do něj nastupuje, má větší kufr a lépe chrání chodce, Polo je dynamičtější, lehčí, aerodynamičtější, úspornější a levnější) je lepší v pěti sledovaných údajích.

Celkové skóre (SUV : klasická karoserie): 5 : 5 

 

Právě se děje

před 36 minutami

Končící předseda Evropské rady Tusk byl zvolen do čela Evropské lidové strany

Bývalý polský premiér Donald Tusk, který v posledních letech stál v čele Evropské rady, byl ve středu v Záhřebu zvolen kongresem Evropské lidové strany (EPP) do čela tohoto uskupení, sdružujícího evropské středopravé strany. EPP zůstává nejsilnější stranou v Evropském parlamentu.

"Za žádných okolností nesmíme přenechat oblast bezpečnosti a pořádku politickým populistům, manipulátorům a autokratům, kteří se snaží namluvit lidem, že svoboda není slučitelná s bezpečností," zdůraznil Tusk, který byl jediným kandidátem na předsedu EPP. "Neobětujeme hodnoty, jako jsou občanské svobody, právní stát a slušnost ve veřejném životě, na oltář bezpečnosti a pořádku, protože to není třeba, prostě se (vzájemně) nevylučují. Ten, kdo to není schopen přijmout, se fakticky vylučuje z naší rodiny," řekl.

Tusk v předvolebním projevu na kongresu ostře zaútočil proti autokratickým a populistickým vůdcům, aniž by vyslovil jméno maďarského premiéra Viktora Orbána a dalších evropských vůdců "tvrdé linie", poznamenala agentura AP.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

První fáze obchodní dohody USA a Číny možná letos nebude. Rozhovory se podle Reuters komplikují

Spojené státy a Čína možná nedokončí první fázi obchodní dohody letos, ale až v příštím roce. Agentuře Reuters to řekli experti na obchod a lidé blízcí Bílému domu. Zpráva způsobila, že se okamžitě prohloubil pokles na amerických akciových trzích, o zisky přišel dolar, zatímco zájem se zvedl o dluhopisy americké vlády.

Americký prezident Donald Trump a ministr financí Steven Mnuchin na tiskové konferenci 11. listopadu uvedli, že první fáze obchodní dohody by mohla být podepsána během pěti týdnů. Tato doba již uplynula, na podpis dohody se ale stalé čeká a rozhovory se podle zdrojů Reuters možná komplikují. Peking totiž požaduje výraznější snížení cel, na což Washington reaguje zvyšováním vlastních požadavků.

Dokončení dohody by mohly komplikovat rovněž diplomatické spory související s protesty v Hongkongu proti omezování svobod ze strany pevninské Číny. Americký Senát schválil zákon, jehož cílem je chránit v Hongkongu lidská práva. Čínské ministerstvo zahraničí si následně předvolalo představitele amerického velvyslanectví v Pekingu a vyzvalo Spojené státy, aby se do situace v Hongkongu přestaly vměšovat.

Další zprávy