Stylový automobilový lék na bolavá záda. Test konkurenta Škody Kamiq, Kie Xceed

Karoserie Kie Xceed se s výchozím Ceedem shoduje jen v předních dveřích. Jinak je naprosto svébytná.
Model Xceed je čtvrtým členem modelové rodiny Ceed.
Jedná se o městský crossover, tedy auto s vyšší světlou výškou a plastovým "brněním". Pohon všech kol k dispozici není, nejedná se o vůz do terénu.
Technicky vychází z klasického hatchbacku, ale má poměrně výrazně upravený podvozek a také pozměněnou karoserii.
Svalnatá karoserie dělá z Xceedu jeden z nejatraktivnějších modelů ve své třídě.
Foto: Kia
Martin Přibyl Martin Přibyl
6. 9. 2019 6:03
Statistické údaje, které na tiskové konferenci prezentuje produktový manažer Kie Ioannis Roussis, hovoří jasně. Kia uvádí na trh něco, co zákazníci chtějí. Pokud byste totiž vzali vozy nižší střední třídy jako celek, téměř polovina kupujících volí SUV nebo crossover. Nepotřebují přitom pohon všech kol. Jde jim o světlou výšku, vyšší pozici za volantem, stylový design a podle Kie i o moderní technologie. Seznamte se tedy s novou Kiou Xceed, oplastovaným zvýšeným hatchbackem, který není určen do terénu, ale do města.
Velká kola, černé obložení karoserie, výrazný design. V případě Kie Xceed se není co divit, že něco podobného zákazníci chtějí.
Velká kola, černé obložení karoserie, výrazný design. V případě Kie Xceed se není co divit, že něco podobného zákazníci chtějí. | Foto: Kia

Již podle jména je jasné, že novinka patří do rodiny hatchbacku Ceed, v níž najdete i kombík SW a stylové kupé-kombi Proceed. Auto má stejný rozvor jako hatchback, dostalo ale delší převisy, upravený podvozek a výrazně se pracovalo rovněž na karoserii, která si z výchozího Ceedu vypůjčila jen přední dveře.

Všechny ostatní díly jsou nové - od předního nárazníku přes kapotu až po na přání elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Na rozdíl od takového Fordu Focus Active tedy designéři jen nepřidávali plastové obložení nárazníků, blatníků a prahů.

Světlá výška se zvedla celkem o 37 milimetrů, o dva centimetry jsou delší pružiny, dalších 17 milimetrů přidávají pneumatiky s vyšším profilem. Xceed tak má (na 18" kolech) celkovou světlost 184 mm, to je mimochodem více než klasické SUV Sportage, pod nějž se tenhle stylový crossover v hierarchii značky řadí. Oproti Sportage ale Xceed nenabízí pohon všech kol - pro ten není platforma Ceedu připravená.

Vyšší světlá výška se pochopitelně nepodepisuje jen na možnosti bez obav překonávat obrubníky a zpomalovací prahy, zvýšila se díky tomu i pozice sezení. Ta je stále přirozená jako ve standardním Ceedu s dostatečnými možnostmi nastavení pohodlného sedadla i volantu, ale nově příjemnější při nastupování, kdy není nutné sedat tak hluboko. Lidé s bolavými zády to jednoznačně ocení.

Hůře se jim ale bude pracovat se zavazadly. Kufr se oproti klasickému Ceedu o něco (přesně 31 litrů) zvětšil, má 426 litrů. Otvor pátých dveří je ale poměrně malý, nákladová hrana vysoko, a navíc je za ní výrazný schod. Situaci vylepšuje alespoň zadní opěradlo, které může být ve vyšších výbavách dělené v poměru 40 : 20 : 40, aby se daly převézt třeba lyže.

Na zadních sedadlech je pak místa tak akorát, se 175 centimetry se za sebe vejdete, ale nohy si nenatáhnete a kolena budou v těsné blízkosti zadních opěradel. To i kvůli tomu, že si pod přední sedadla neschováte nárty nohou.

Sportovat se bude lépe s hatchbackem

Jako klasický Ceed i jeho zvýšený kolega nabízí slušnou ergonomii. Škoda, že tlačítka navigace jsou nově dotykovými ploškami.
Jako klasický Ceed i jeho zvýšený kolega nabízí slušnou ergonomii. Škoda, že tlačítka navigace jsou nově dotykovými ploškami. | Foto: Kia

Milovníky praktických aut tedy stále uspokojí hlavně kombi SW. Xceed ale může oslovit řidiče, kteří rádi pohodlí. I za to může zvýšený podvozek. Zatímco standardní Ceed je laděn spíše sportovně, Xceed sází na komfort a větší plavnost. Má měkčí pružiny, jiné tlumiče a také hydraulické dorazy na jejich ukotvení v karoserii. V zatáčkách tak budete muset akceptovat vyšší náklony, není to ale příliš na úkor přilnavosti a obratnosti. Xceed je sice klidnější povaha, ale stále je také hbitý, jistý.  

Potěšující novinkou je také důkladnější odhlučnění, které je znát zejména v dálničních rychlostech. Lépe utlumen byl motor i zadní náprava, místo hlučnějších pneu Hankook Xceed navíc obouvá dle našeho názoru tišší Continentaly.

Vyšší komfort a důslednější důraz na detail mají své opodstatnění. Základní cena Xceedu je 484 980 Kč, tedy o 100 tisíc více než v případě klasického hatchbacku. V nabídce jsou také jen silnější motory, chybí atmosférická jednačtyřka. Bez příplatku dostanete rovněž LED světlomety nebo litá kola. Reálný rozdíl cen je tak nižší, pokud bychom srovnali klasický Ceed 1.0 T-GDI ve verzi Cool, které v porovnání s odpovídajícím Xceedem chybí jen zmíněná LED světla, je rozdíl 85 tisíc korun.

Volba kol ovlivňuje světlou výšku. Zatímco na 16" discích je 172 mm, na vyobrazených osmnáctkách celých 184.
Volba kol ovlivňuje světlou výšku. Zatímco na 16" discích je 172 mm, na vyobrazených osmnáctkách celých 184. | Foto: Kia

Až tedy ve druhé polovině září dorazí Xceed do Česka, bude k mání se třemi benziny: tříválcem 1.0 T-GDI o výkonu 88 kW, 103kW jednačtyřkou a jednašestkou se 150 kilowatty. V listopadu se pak začnou vyrábět mildhybridní naftové jednašestky (85 nebo 100 kilowattů) a začátkem příštího roku i plug-in hybrid. To abyste přes obrubníky mohli skákat až 60 kilometrů hezky bezemisně.

My jsme mohli vyzkoušet jednačtyřku a jednašestku a volili bychom současnou zlatou střední cestu. Kultivovaný čtyřválec není pocitově o tolik slabší než jeho silnější kolega (i proto, že má jen nepatrně nižší točivý moment), a pokud se nebudete nikam hnát, pojede za přijatelných 7,5 litru na 100 kilometrů. S ohledem na charakter auta dává smysl připlatit si za dvouspojkovou převodovku, řadí příjemně. Manuál ovšem také není špatnou volbou - dráhy jsou přesné, spojka slušně sladěná.

Technologie pro technologie

Nová navigace umí zobrazit až tři různé aplikace najednou. 10,25" displej je obrovský a musel kvůli němu být přepracována palubní deska.
Nová navigace umí zobrazit až tři různé aplikace najednou. 10,25" displej je obrovský a musel kvůli němu být přepracována palubní deska. | Foto: Martin Přibyl

Kromě nového typu karoserie přináší XCeed do řady Kií nižší střední třídy také elektronickou novinku. Palubní systém UVO Connect s velkým dotykovým displejem, podporou on-line funkcí (informace o dopravě, počasí i možnost na dálku kontrolovat stav auta pomocí mobilní aplikace) a také digitální přístrojový štít. Obojí by od příštího modelového roku mělo být dostupné i pro obyčejnější Ceedy. Škoda že součástí změn je i nahrazení fyzických tlačítek pod displejem dotykovými ploškami.

Zatímco navigace s on-line službami funguje slušně - jen občas vymýšlí objížďky, když nejsou zapotřebí -, digitální budíky jsou zatím zcela samoúčelné, jejich zobrazení imituje klasické ručičkové přístroje, zobrazit v nich nejde ani mapa navigace, jen pokyny. Klidně za ně ušetřete, stejně jsou spojeny jen s nejdražším příplatkovým balíčkem, který vyjde na 50 tisíc korun navíc.

Oceňujeme méně významnou novinku. U základní verze Comfort můžete mít za příplatek 25 tisíc korun balíček s parkovacími senzory, kamerou a rádiem s osmipalcovým dotykovým panelem, na němž funguje zrcadlení displeje mobilního telefonu pomocí funkcí Apple CarPlay nebo Android Auto. U klasického Ceedu je kvůli podpoře obou technologií nutné zaplatit rovnou za navigaci.

Těžká konkurence z Boleslavi

Xceed přichází na trh v podobnou dobu jako nová Škoda Kamiq. Že obě auta nejsou konkurenty? Ano, Kamiq je sice o patnáct centimetrů kratší a je postaven na stejném základu jako VW Polo (tedy vůz o třídu menší než Kia Ceed), na druhou stranu ale Škodovka nabídne prostornější interiér a skoro stejně velký kufr. A byť všechny motory nejsou adekvátní, minimálně u silnějšího 85kW litru a chystané 110kW jednapětky se nabídka Kamiqu s Xceedem překrývá.

Kia Xceed 1.4 T-GDI

Motor: benzinový 4válec, 1353 cm3
Výkon: 103 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 242 Nm při 1500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
Kombinovaná spotřeba: 6,0 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 426 l 
Cena: od 514 980 Kč

Na českém trhu tak Xceed svého úhlavního nepřítele najde velice rychle. Obě auta navíc spojuje komfortní ladění podvozku a vylepšené odhlučnění v porovnání se Ceedem a Scalou. Rozdíly jsou v designu, zatímco Kamiq nemusí sednout každému, Xceed je dle našeho názoru více nekonfliktním a ve finále atraktivnějším vozem, za kterým se spíš otočíte.

Odpovídající Kamiq je ovšem také o nějakých 80 tisíc korun levnější. U XCeedu musíte jednoduše zaplatit za větší množství plechu a extrovní design. Kia začne dávat větší smysl v porovnání s klasickými SUV, jako je třeba Seat Ateca nebo Mazda CX-30. Oproti nim je Kia cenově zajímavou nabídkou s bohatou výbavou, nemůže ale mít již zmíněný pohon všech kol.

 

Právě se děje

Další zprávy