Stylový automobilový lék na bolavá záda. Test konkurenta Škody Kamiq, Kie Xceed

Foto: Kia
Martin Přibyl Martin Přibyl
6. 9. 2019 6:03
Statistické údaje, které na tiskové konferenci prezentuje produktový manažer Kie Ioannis Roussis, hovoří jasně. Kia uvádí na trh něco, co zákazníci chtějí. Pokud byste totiž vzali vozy nižší střední třídy jako celek, téměř polovina kupujících volí SUV nebo crossover. Nepotřebují přitom pohon všech kol. Jde jim o světlou výšku, vyšší pozici za volantem, stylový design a podle Kie i o moderní technologie. Seznamte se tedy s novou Kiou Xceed, oplastovaným zvýšeným hatchbackem, který není určen do terénu, ale do města.
Velká kola, černé obložení karoserie, výrazný design. V případě Kie Xceed se není co divit, že něco podobného zákazníci chtějí.
Velká kola, černé obložení karoserie, výrazný design. V případě Kie Xceed se není co divit, že něco podobného zákazníci chtějí. | Foto: Kia

Již podle jména je jasné, že novinka patří do rodiny hatchbacku Ceed, v níž najdete i kombík SW a stylové kupé-kombi Proceed. Auto má stejný rozvor jako hatchback, dostalo ale delší převisy, upravený podvozek a výrazně se pracovalo rovněž na karoserii, která si z výchozího Ceedu vypůjčila jen přední dveře.

Všechny ostatní díly jsou nové - od předního nárazníku přes kapotu až po na přání elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Na rozdíl od takového Fordu Focus Active tedy designéři jen nepřidávali plastové obložení nárazníků, blatníků a prahů.

Světlá výška se zvedla celkem o 37 milimetrů, o dva centimetry jsou delší pružiny, dalších 17 milimetrů přidávají pneumatiky s vyšším profilem. Xceed tak má (na 18" kolech) celkovou světlost 184 mm, to je mimochodem více než klasické SUV Sportage, pod nějž se tenhle stylový crossover v hierarchii značky řadí. Oproti Sportage ale Xceed nenabízí pohon všech kol - pro ten není platforma Ceedu připravená.

Vyšší světlá výška se pochopitelně nepodepisuje jen na možnosti bez obav překonávat obrubníky a zpomalovací prahy, zvýšila se díky tomu i pozice sezení. Ta je stále přirozená jako ve standardním Ceedu s dostatečnými možnostmi nastavení pohodlného sedadla i volantu, ale nově příjemnější při nastupování, kdy není nutné sedat tak hluboko. Lidé s bolavými zády to jednoznačně ocení.

Hůře se jim ale bude pracovat se zavazadly. Kufr se oproti klasickému Ceedu o něco (přesně 31 litrů) zvětšil, má 426 litrů. Otvor pátých dveří je ale poměrně malý, nákladová hrana vysoko, a navíc je za ní výrazný schod. Situaci vylepšuje alespoň zadní opěradlo, které může být ve vyšších výbavách dělené v poměru 40 : 20 : 40, aby se daly převézt třeba lyže.

Na zadních sedadlech je pak místa tak akorát, se 175 centimetry se za sebe vejdete, ale nohy si nenatáhnete a kolena budou v těsné blízkosti zadních opěradel. To i kvůli tomu, že si pod přední sedadla neschováte nárty nohou.

Sportovat se bude lépe s hatchbackem

Jako klasický Ceed i jeho zvýšený kolega nabízí slušnou ergonomii. Škoda, že tlačítka navigace jsou nově dotykovými ploškami.
Jako klasický Ceed i jeho zvýšený kolega nabízí slušnou ergonomii. Škoda, že tlačítka navigace jsou nově dotykovými ploškami. | Foto: Kia

Milovníky praktických aut tedy stále uspokojí hlavně kombi SW. Xceed ale může oslovit řidiče, kteří rádi pohodlí. I za to může zvýšený podvozek. Zatímco standardní Ceed je laděn spíše sportovně, Xceed sází na komfort a větší plavnost. Má měkčí pružiny, jiné tlumiče a také hydraulické dorazy na jejich ukotvení v karoserii. V zatáčkách tak budete muset akceptovat vyšší náklony, není to ale příliš na úkor přilnavosti a obratnosti. Xceed je sice klidnější povaha, ale stále je také hbitý, jistý.  

Potěšující novinkou je také důkladnější odhlučnění, které je znát zejména v dálničních rychlostech. Lépe utlumen byl motor i zadní náprava, místo hlučnějších pneu Hankook Xceed navíc obouvá dle našeho názoru tišší Continentaly.

Vyšší komfort a důslednější důraz na detail mají své opodstatnění. Základní cena Xceedu je 484 980 Kč, tedy o 100 tisíc více než v případě klasického hatchbacku. V nabídce jsou také jen silnější motory, chybí atmosférická jednačtyřka. Bez příplatku dostanete rovněž LED světlomety nebo litá kola. Reálný rozdíl cen je tak nižší, pokud bychom srovnali klasický Ceed 1.0 T-GDI ve verzi Cool, které v porovnání s odpovídajícím Xceedem chybí jen zmíněná LED světla, je rozdíl 85 tisíc korun.

Volba kol ovlivňuje světlou výšku. Zatímco na 16" discích je 172 mm, na vyobrazených osmnáctkách celých 184.
Volba kol ovlivňuje světlou výšku. Zatímco na 16" discích je 172 mm, na vyobrazených osmnáctkách celých 184. | Foto: Kia

Až tedy ve druhé polovině září dorazí Xceed do Česka, bude k mání se třemi benziny: tříválcem 1.0 T-GDI o výkonu 88 kW, 103kW jednačtyřkou a jednašestkou se 150 kilowatty. V listopadu se pak začnou vyrábět mildhybridní naftové jednašestky (85 nebo 100 kilowattů) a začátkem příštího roku i plug-in hybrid. To abyste přes obrubníky mohli skákat až 60 kilometrů hezky bezemisně.

My jsme mohli vyzkoušet jednačtyřku a jednašestku a volili bychom současnou zlatou střední cestu. Kultivovaný čtyřválec není pocitově o tolik slabší než jeho silnější kolega (i proto, že má jen nepatrně nižší točivý moment), a pokud se nebudete nikam hnát, pojede za přijatelných 7,5 litru na 100 kilometrů. S ohledem na charakter auta dává smysl připlatit si za dvouspojkovou převodovku, řadí příjemně. Manuál ovšem také není špatnou volbou - dráhy jsou přesné, spojka slušně sladěná.

Technologie pro technologie

Nová navigace umí zobrazit až tři různé aplikace najednou. 10,25" displej je obrovský a musel kvůli němu být přepracována palubní deska.
Nová navigace umí zobrazit až tři různé aplikace najednou. 10,25" displej je obrovský a musel kvůli němu být přepracována palubní deska. | Foto: Martin Přibyl

Kromě nového typu karoserie přináší XCeed do řady Kií nižší střední třídy také elektronickou novinku. Palubní systém UVO Connect s velkým dotykovým displejem, podporou on-line funkcí (informace o dopravě, počasí i možnost na dálku kontrolovat stav auta pomocí mobilní aplikace) a také digitální přístrojový štít. Obojí by od příštího modelového roku mělo být dostupné i pro obyčejnější Ceedy. Škoda že součástí změn je i nahrazení fyzických tlačítek pod displejem dotykovými ploškami.

Zatímco navigace s on-line službami funguje slušně - jen občas vymýšlí objížďky, když nejsou zapotřebí -, digitální budíky jsou zatím zcela samoúčelné, jejich zobrazení imituje klasické ručičkové přístroje, zobrazit v nich nejde ani mapa navigace, jen pokyny. Klidně za ně ušetřete, stejně jsou spojeny jen s nejdražším příplatkovým balíčkem, který vyjde na 50 tisíc korun navíc.

Oceňujeme méně významnou novinku. U základní verze Comfort můžete mít za příplatek 25 tisíc korun balíček s parkovacími senzory, kamerou a rádiem s osmipalcovým dotykovým panelem, na němž funguje zrcadlení displeje mobilního telefonu pomocí funkcí Apple CarPlay nebo Android Auto. U klasického Ceedu je kvůli podpoře obou technologií nutné zaplatit rovnou za navigaci.

Těžká konkurence z Boleslavi

Xceed přichází na trh v podobnou dobu jako nová Škoda Kamiq. Že obě auta nejsou konkurenty? Ano, Kamiq je sice o patnáct centimetrů kratší a je postaven na stejném základu jako VW Polo (tedy vůz o třídu menší než Kia Ceed), na druhou stranu ale Škodovka nabídne prostornější interiér a skoro stejně velký kufr. A byť všechny motory nejsou adekvátní, minimálně u silnějšího 85kW litru a chystané 110kW jednapětky se nabídka Kamiqu s Xceedem překrývá.

Kia Xceed 1.4 T-GDI

Motor: benzinový 4válec, 1353 cm3
Výkon: 103 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 242 Nm při 1500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
Kombinovaná spotřeba: 6,0 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 426 l 
Cena: od 514 980 Kč

Na českém trhu tak Xceed svého úhlavního nepřítele najde velice rychle. Obě auta navíc spojuje komfortní ladění podvozku a vylepšené odhlučnění v porovnání se Ceedem a Scalou. Rozdíly jsou v designu, zatímco Kamiq nemusí sednout každému, Xceed je dle našeho názoru více nekonfliktním a ve finále atraktivnějším vozem, za kterým se spíš otočíte.

Odpovídající Kamiq je ovšem také o nějakých 80 tisíc korun levnější. U XCeedu musíte jednoduše zaplatit za větší množství plechu a extrovní design. Kia začne dávat větší smysl v porovnání s klasickými SUV, jako je třeba Seat Ateca nebo Mazda CX-30. Oproti nim je Kia cenově zajímavou nabídkou s bohatou výbavou, nemůže ale mít již zmíněný pohon všech kol.

 

Právě se děje

před 31 minutami

Při požáru ubytovny na Sibiři zemřelo 11 lidí, další dva jsou zranění

Jedenáct lidí zemřelo a další dva utrpěli zranění při požáru dřevěné ubytovny pro zahraniční pracovníky v Tomské oblasti na západní Sibiři. S odkazem na místní úřady o tom informovala agentura TASS. Podle uzbeckého ministra pro mimořádné situace pocházelo deset obětí z Uzbekistánu. Jedenáctý mrtvý byl Rus.

Podle ruského ministerstva pro mimořádné události požár vypukl v 04:00 místního času (23:00 SEČ) a zcela zničil objekt o rozloze kolem 200 metrů čtverečních. "Podle posledních informací tam žilo 14 lidí, dvěma se podařilo utéct a 11 dalších zemřelo. Osud zbývající osoby je neznámý," sdělil agentuře TASS místní představitel.

Všechny oběti pracovaly pro dřevařskou společnost Greenwood. Shořelá budova přitom podle ruských úřadů nebyla určena pro bydlení. Na místo neštěstí dorazil gubernátor Tomské oblasti Sergej Žvačkin a nařídil požární bezpečnostní kontrolu v celém regionu.

Zdroj: ČTK
před 36 minutami

Bývalé sídlo Tuzexu v centru Prahy koupila skupina Generali, plánuje rozsáhlou rekonstrukci objektu

Dům v centru Prahy, v němž v minulosti sídlil například Tuzex, získala skupina Generali. Budovu na rohu ulic Jeruzalémská a U Půjčovny čeká rozsáhlá rekonstrukce. Cenu transakce ani plánované využití domu Generali neuvedla. V roce 2017 změnil majitele za 355 milionů korun. Podle odborníků by vzhledem k lokalitě byla vhodná přestavba na hotel nebo rezidenční bydlení. Informuje o tom deník E15.

Objekt U Půjčovny 10 je v památkově chráněné lokalitě. Jde o rohový dům se dvěma nezávislými vchody a vjezdem. V budově je kromě komerční plochy 14 bytů. Celá budova má pět nadzemních podlaží. Objekt je z poloviny dřevěná vestavba se zděnými obvodovými zdmi. Součástí areálu je velký sál, který lze využívat na konference. K objektu patří sousední parcela, která byla využívána jako hřiště.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zda bude mít Kubera státní pohřeb, rozhodne rodina, Senát jeho nástupce zvolí v únoru

Den po náhlém úmrtí předsedy Senátu Jaroslava Kubery (ODS) se v úterý sejde organizační výbor horní komory Parlamentu, složený z vedení Senátu a zástupců senátních klubů. Očekává se, že jeho členové se vyjádří mimo jiné ke způsobu, jakým Senát uctí Kuberovu památku, a také k výběru jeho nástupce. V novodobé historii země je to poprvé, kdy ve funkci zemřel jeden z nejvyšších ústavních činitelů.

Kubera stál v čele horní parlamentní komory od předloňského roku. Zda bude mít státní pohřeb či pohřeb se státními poctami, záleží na rozhodnutí rodiny.

První místopředseda Senátu Jiří Růžička (za STAN) předpokládá, že Senát by se k volbě nového předsedy mohl sejít na mimořádné schůzi v první polovině února. Kandidáty mohou podle zákona navrhnout senátorské kluby i jednotliví senátoři.

Zdroj: ČTK
Další zprávy