Ulicemi pražských Dejvic se proháněly formule. Postavili je studenti, místo pohárů vyhrávají práci

Eva Srpová Eva Srpová
6. 10. 2017 17:01
Projekt studentských formulí zaujal studenty na pražské ČVUT už před několika lety. V současnosti na půdě pražské univerzity fungují týmy dva, letos v říjnu slavnostně ukončily sezonu jízdou monopostů po provizorním okruhu v Dejvicích a odhalily své plány na sezonu 2018. Podívali jsme se také do dílny týmu eForce FEE Prague Formula.
Formule staví studenti a zúčastňují se s nimi mezinárodních závodů. | Video: Eva Srpová

Formula Student je mezinárodní projekt pro studenty vysokých škol. Aby se ho někdo mohl zúčastnit, musí splnit následující: na své vysoké škole sestavit tým, který si zajistí podporu, prostory i finance. Postavit vlastní monopost, vybrat závodníky, zajistit propagaci, vést účetnictví, jako by to byla skutečná firma… Není toho málo.

V prostorách fakulty mají studenti vlastní dílnu. Mnoho dílů si vyrábějí svépomocí, jiné zadávají k výrobě různým firmám. Musí se také naučit vejít do rozpočtu.
V prostorách fakulty mají studenti vlastní dílnu. Mnoho dílů si vyrábějí svépomocí, jiné zadávají k výrobě různým firmám. Musí se také naučit vejít do rozpočtu. | Foto: Eva Srpová

Cílem týmů je pak účast na mezinárodních soutěžích Formula Student/SAE. A v nejlepším případě také vítězství v jednotlivých disciplínách.

Na ČVUT v Praze fungují dokonce dva týmy, které jsou do projektu zařazeny. Jedním je CTU CarTech, druhým eForce FEE Prague Formula.

Do každého z týmů je začleněno zhruba třicet studentů bakalářského i magisterského studia z různých fakult, především z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické. Skupina se postupně proměňuje, jak odcházejí ti, kteří studium už ukončili. Je proto žádoucí, aby se do týmu hlásili nováčci.

Angažovanost v projektu sice není honorovaná, ale studenti mají od školy zdarma k dispozici prostory, kde mohou pracovat, velice často si studenti na konkrétním úkolu v týmu udělají diplomovou práci.

Takto vypadal první monopost týmu eForce FEE Prague Formula.
Takto vypadal první monopost týmu eForce FEE Prague Formula. | Foto: Eva Srpová

A především se pak o ně často přetahují firmy, které Formula Student sponzorují. Když se tedy ukáže, že mají talent. V životopisu navíc dobře vypadá, že nejsou "jen" studenti, ale mají i zkušenosti.

Letošní sezona už skončila, oba týmy ji slavnostně zakončily dnes už tradiční jízdou monopostů před svými fakultami v Dejvicích. Technická ulice se promění v provizorní okruh, kde letos nebyla nouze o zajímavou podívanou, na mokru totiž malé formule připomínající spíš motokáry předvádějí efektní smyky. 

Tým CTU CarTech funguje už devět let. Monopost vážící 195 kg pohání benzinový motor o výkonu 64 kW. Má uhlíkový monokok i palivovou nádrž.
Tým CTU CarTech funguje už devět let. Monopost vážící 195 kg pohání benzinový motor o výkonu 64 kW. Má uhlíkový monokok i palivovou nádrž. | Foto: Eva Srpová

Formule týmu CTU CarTech přitahuje větší pozornost, pohání ji totiž benzinový motor a výkon posílá na zadní kola. Motor tedy v ulicích pěkně burácí a prská a formuli v zatáčce ustřeluje záď. Tým funguje už od roku 2008 a za tu dobu postavil devět formulí.

Monopost od eForce FEE Prague Formula, který má na kontě stavbu šesti monopostů, jezdí na elektřinu. V každém ze čtyř kol se nachází elektromotor, baterie je umístěná za řidičem. Parametry zrychlení jsou ale pochopitelně lepší než u benzinové formule.

A o zrychlení jde v závodech především, nejezdí se rychleji než 60 km/h, ačkoli podle mladých konstruktérů umí jezdit i 130 km/h. Vůz však musí obstát v jiných disciplínách. Akceleraci z 0 na 75 km/h, ve vytrvalostním závodu dlouhém 22 km, jízdě na technické trati, kdy se hodnotí zrychlení, brzdění a ovladatelnost.

Závodníci v týmu jsou čtyři. Obvykle se jimi stanou ti, kteří ve volném čase například jezdí na motokárách nebo mají se závoděním dokonce zkušenosti.
Závodníci v týmu jsou čtyři. Obvykle se jimi stanou ti, kteří ve volném čase například jezdí na motokárách nebo mají se závoděním dokonce zkušenosti. | Foto: Eva Srpová

Dalšími disciplínami jsou "cost report", kdy se hodnotí výrobní náklady, pokud by se vyrobilo 1000 kusů za rok, design a vyspělost konstrukčních řešení. Studenti musí také obhájit obchodní plán fiktivní firmy. 

Musí tedy předvést nejen to, jak dobře formule jezdí nebo jak moderně má řešené různé konstrukční prvky, ale také jestli by na ní v reálném světě firma neprodělala kalhoty.

Oba týmy na Dni s formulemi připomněly své letošní úspěchy. CTU CarTech se na závodech ve Španělsku umístilo na 7. pozici, tým eForce FEE Prague Formula získal 3. místo na závodech v Mostě.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 22 minutami

Při vichřici zahynuli na jihu Polska čtyři lidé

Nejméně čtyři mrtvé a šest zraněných si v Polsku vyžádala dnešní vichřice, která zasáhla zejména jih a jihozápad země, uvedla polská média s odvoláním na hasiče. Oběti jsou hlášeny z Dolního Slezska, sousedícího s Českou republikou, ale hasiči museli zasahovat po celé zemi. "Popadané stromy zablokovaly silnice a také železniční tratě, mnoho domů je bez elektřiny," napsal deník Gazeta Wyborcza na svém webu.

V Dolním Slezsku u osady Rusko se v důsledku poryvu větru převrátila na střechu dodávka, jejíž řidič zahynul. V obci Siechnice u Vratislavi se pod náporem větru zřítila zeď opravované budovy na jednoho pracovníka, kterého se záchranářům již nepodařilo oživit. V samé Vratislavi vichr vyvrátil strom a ten se zřítil na auto, ve kterém zahynuly dvě osoby.

Popadané stromy zablokovaly tři železniční tratě na severozápadě Polska, jeden strom spadl přímo na vlak. Spadlé stromy leží i přímo v ulicích Štětína.

Ve městě Zelená Hora na západě Polska vichřice poničila desítky aut, dodal deník.

Vichr, který láme stromy a strhává střechy a elektrické vedení, dosahuje chvílemi rychlosti až 100 kilometrů za hodinu, napsal server Onet.pl. Jen ve Velkopolském vojvodství je bez proudu na 50.000 odběratelů. Meteorologové předpovídají prudké poryvy větru na polském pobřeží Baltu až do zítřka.

Zdroj: ČTK , Zahraničí
Další zprávy