Ulicemi pražských Dejvic se proháněly formule. Postavili je studenti, místo pohárů vyhrávají práci

Eva Srpová Eva Srpová
6. 10. 2017 17:01
Projekt studentských formulí zaujal studenty na pražské ČVUT už před několika lety. V současnosti na půdě pražské univerzity fungují týmy dva, letos v říjnu slavnostně ukončily sezonu jízdou monopostů po provizorním okruhu v Dejvicích a odhalily své plány na sezonu 2018. Podívali jsme se také do dílny týmu eForce FEE Prague Formula.
Formule staví studenti a zúčastňují se s nimi mezinárodních závodů. | Video: Eva Srpová

Formula Student je mezinárodní projekt pro studenty vysokých škol. Aby se ho někdo mohl zúčastnit, musí splnit následující: na své vysoké škole sestavit tým, který si zajistí podporu, prostory i finance. Postavit vlastní monopost, vybrat závodníky, zajistit propagaci, vést účetnictví, jako by to byla skutečná firma… Není toho málo.

V prostorách fakulty mají studenti vlastní dílnu. Mnoho dílů si vyrábějí svépomocí, jiné zadávají k výrobě různým firmám. Musí se také naučit vejít do rozpočtu.
V prostorách fakulty mají studenti vlastní dílnu. Mnoho dílů si vyrábějí svépomocí, jiné zadávají k výrobě různým firmám. Musí se také naučit vejít do rozpočtu. | Foto: Eva Srpová

Cílem týmů je pak účast na mezinárodních soutěžích Formula Student/SAE. A v nejlepším případě také vítězství v jednotlivých disciplínách.

Na ČVUT v Praze fungují dokonce dva týmy, které jsou do projektu zařazeny. Jedním je CTU CarTech, druhým eForce FEE Prague Formula.

Do každého z týmů je začleněno zhruba třicet studentů bakalářského i magisterského studia z různých fakult, především z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické. Skupina se postupně proměňuje, jak odcházejí ti, kteří studium už ukončili. Je proto žádoucí, aby se do týmu hlásili nováčci.

Angažovanost v projektu sice není honorovaná, ale studenti mají od školy zdarma k dispozici prostory, kde mohou pracovat, velice často si studenti na konkrétním úkolu v týmu udělají diplomovou práci.

Takto vypadal první monopost týmu eForce FEE Prague Formula.
Takto vypadal první monopost týmu eForce FEE Prague Formula. | Foto: Eva Srpová

A především se pak o ně často přetahují firmy, které Formula Student sponzorují. Když se tedy ukáže, že mají talent. V životopisu navíc dobře vypadá, že nejsou "jen" studenti, ale mají i zkušenosti.

Letošní sezona už skončila, oba týmy ji slavnostně zakončily dnes už tradiční jízdou monopostů před svými fakultami v Dejvicích. Technická ulice se promění v provizorní okruh, kde letos nebyla nouze o zajímavou podívanou, na mokru totiž malé formule připomínající spíš motokáry předvádějí efektní smyky. 

Tým CTU CarTech funguje už devět let. Monopost vážící 195 kg pohání benzinový motor o výkonu 64 kW. Má uhlíkový monokok i palivovou nádrž.
Tým CTU CarTech funguje už devět let. Monopost vážící 195 kg pohání benzinový motor o výkonu 64 kW. Má uhlíkový monokok i palivovou nádrž. | Foto: Eva Srpová

Formule týmu CTU CarTech přitahuje větší pozornost, pohání ji totiž benzinový motor a výkon posílá na zadní kola. Motor tedy v ulicích pěkně burácí a prská a formuli v zatáčce ustřeluje záď. Tým funguje už od roku 2008 a za tu dobu postavil devět formulí.

Monopost od eForce FEE Prague Formula, který má na kontě stavbu šesti monopostů, jezdí na elektřinu. V každém ze čtyř kol se nachází elektromotor, baterie je umístěná za řidičem. Parametry zrychlení jsou ale pochopitelně lepší než u benzinové formule.

A o zrychlení jde v závodech především, nejezdí se rychleji než 60 km/h, ačkoli podle mladých konstruktérů umí jezdit i 130 km/h. Vůz však musí obstát v jiných disciplínách. Akceleraci z 0 na 75 km/h, ve vytrvalostním závodu dlouhém 22 km, jízdě na technické trati, kdy se hodnotí zrychlení, brzdění a ovladatelnost.

Závodníci v týmu jsou čtyři. Obvykle se jimi stanou ti, kteří ve volném čase například jezdí na motokárách nebo mají se závoděním dokonce zkušenosti.
Závodníci v týmu jsou čtyři. Obvykle se jimi stanou ti, kteří ve volném čase například jezdí na motokárách nebo mají se závoděním dokonce zkušenosti. | Foto: Eva Srpová

Dalšími disciplínami jsou "cost report", kdy se hodnotí výrobní náklady, pokud by se vyrobilo 1000 kusů za rok, design a vyspělost konstrukčních řešení. Studenti musí také obhájit obchodní plán fiktivní firmy. 

Musí tedy předvést nejen to, jak dobře formule jezdí nebo jak moderně má řešené různé konstrukční prvky, ale také jestli by na ní v reálném světě firma neprodělala kalhoty.

Oba týmy na Dni s formulemi připomněly své letošní úspěchy. CTU CarTech se na závodech ve Španělsku umístilo na 7. pozici, tým eForce FEE Prague Formula získal 3. místo na závodech v Mostě.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 3 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 5 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy