Strůjce úspěchu: Čtvrt roku s nejoblíbenější Mazdou, rodinným SUV CX-5

Mazda CX-5 je sice nejdražším, ale vloni byla v Česku také nejoblíbenějším modelem japonské automobilky.
Taková CX-5 vyjde na 1 066 400 korun. Mazda 6 kombi se stejným pohonným ústrojím je o pět tisíc levnější.
Podobně velká konkurenční Škoda Karoq v plné výbavě ale není levnější a některé prvky z Mazdy jí chybí.
U Mazdy je takřka veškerá myslitelná výbava bez příplatku. Přihodit musíte jen na navigaci a metalízu.
Třeba šedá Machine Grey vyjde na 18 400 korun, líbivá zářivě červená Soul Red Crystal na 22 300 korun.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
6. 10. 2019 6:20
Japonská Mazda má v Česku dobře našlápnuto. Ač má domácí trh s auty problémy a oproti loňsku padá, Japoncům se u nás daří a jejich prodeje rostou. Není se čemu divit, atraktivní design umí kombinovat s příslibem dynamické jízdy a odlišnou technikou. Bude to platit i při tříměsíčním soužití? Rozhodli jsme se to vyzkoušet s vloni nejoblíbenějším modelem: SUV CX-5.
Design CX-5 funguje zepředu i zezadu.
Design CX-5 funguje zepředu i zezadu. | Foto: Martin Přibyl

Již od pohledu je CX-5 prototypem automobilového zlatého dolu, pohledné dynamické SUV, za kterým se otočíte, i když nebude zrovna v unikátní červené metalíze Soul Red, ale v šedé Machine Grey jako náš kousek, který vidíte na obrázcích. Mazdě sluší nízká přední světla i svalnaté boky karoserie. Neokoukala se nám ani po čtvrt roce.

Moderní slušivé tvary bohužel trochu nekorespondují s interiérem. Jistě na pohled nepůsobí nikterak zastarale, ale kostrbatá grafika navigace s rozmazaným obrazem parkovacích kamer trochu sráží dojem, který navozuje hezký digitální rychloměr, který je do detailu sladěný s mechanickými ukazateli po stranách. Šikovný je i head-up displej, který Mazda v top verzích Revolution Top a Takumi Plus moderně promítá na čelní sklo, ne na výsuvnou průhlednou destičku.

Nabídka funkcí jinak není nikterak převratná. To dnes nejdůležitější ale Mazdě nechybí: podpora Apple CarPlay a Android Auto. Používali jsme zrcadlení telefonu s Androidem a fungovalo na jedničku, ovládání je dokonce uzpůsobeno otočnému ovladači mezi sedadly, takže nemusíte spoléhat na dotykový displej, který v CX-5 za jízdy z bezpečnostních důvodů stejně na "osahávání" prsty nereaguje. Klidně ušetřete 12 500 korun za vestavěnou navigaci, připlácet se za ni ostatně musí i u naší top výbavy Takumi Plus.

Na prostornost interiéru jsme si za tři měsíce stěžovali jen jednou. Dlouhé krabice z jednoho nejmenovaného švédského obchodu s nábytkem se dovnitř vešly jen poté, co jsme sedadlo spolujezdce posunuli zcela dopředu.

S výjimkou této krajní situace ale Mazda vždy spolkla všechno, co jsme potřebovali odvézt. Kufr je solidní a místo vzadu více než dostatečné. Snad jen páté dveře by se mohly otevírat o trochu výše, těch pár boulí na hlavě nám naštěstí již splasklo.

Interiér Mazdy potěší i staromilce, najdete v něm dokonce CD přehrávač, který jinak z aut už mizí.
Interiér Mazdy potěší i staromilce, najdete v něm dokonce CD přehrávač, který jinak z aut už mizí. | Foto: Martin Přibyl

Kromě nákladu bohužel naftové CX-5 zachutnalo i palivo. V průměru si řekla o 7,1 litru na sto kilometrů. Jistě, na vysoké SUV s pohonem všech kol, automatem a turbodieselem o výkonu 136 kilowattů to není zase tak špatné.

Člověk se ale nemůže ubránit dojmu, že by to mohlo být lepší. Pokud totiž chcete jezdit s rozumnou spotřebou, musíte CX-5 šetřit. To prokázala dlouhá cesta do německého Hannoveru, při níž si svižnou jízdou stopadesátkou po rychlostně neomezené dálnici Mazda řekla o osm litrů.

Příčinou jsou mimo jiné krátké převody šestistupňového automatu, který již při českém limitu 130 km/h točí 2400 otáček. Ve 150 ukazuje ručička téměř tři tisíce a CX-5 si z nádrže přihne. Velice rychle tak pochopíte, proč všechny ostatní Mazdy CX-5, které v Německu potkáte, jedou v pravém pruhu stodvacítkou.

Což je tak trochu paradox, protože jestli se něco jadrnému dieselu nedá vytknout, tak je to chuť do života. Motor se krásně sbírá z nízkých otáček a má energický zátah. Pomáhá mu v tom i jinak velice dobré sladění s ne zrovna bleskurychlým, ale navýsost plynulým automatem.

Ve čtyřech v Mazdě CX-5? Žádný problém. Místa je dostatek.
Ve čtyřech v Mazdě CX-5? Žádný problém. Místa je dostatek. | Foto: Martin Přibyl

Ten nijak nevybízí ke sportovní jízdě, která Mazdě s těžkým motorem pod kapotou stejně není úplně vlastní. Čitelné auto se sportovně tužším a citlivým řízením v zatáčkách nedokáže úplně zamaskovat ani svoji vysokou karoserii.

Vadí to? Ani ne, spíše nás trápily kývavé pohyby karoserie na nerovnostech, Mazda si sice bez adaptivních tlumičů dokáže poradit i s velkými devatenáctipalcovými koly, ale adaptivní tlumiče nebo lehčí motor (benzinový 2.5 Skyactiv-G o výkonu 143 kW) by jí jednoznačně prospěly.

Komfort by vylepšily i o něco širší sedáky předních sedadel. Odhlučnění kabiny je ale naprosto v pořádku a k pohodě na palubě přispívají i takové věci jako odvětrávaná sedadla nebo světla se stálým dálkovým světlem, která umí vykrývat protijedoucí vozy.

Celkově vzato tak ten, kdo koupí Mazdu CX-5, neprohloupí. Nenechte se zmást dynamickým designem, žádný sporťák to není, spíše je to prostorné a komfortně laděné auto. Testovaná verze se všemi možnými vychytávkami přijde na 1 066 400 korun. Zcela upřímně bychom si ale vystačili s o sto tisíc levnější verzí Revolution.

Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 184 AWD A/T

Motor: naftový 4válec, 2191 cm3
Výkon: 136 kW při 4000 ot./min
Točivý moment: 445 Nm při 2000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,6 s
Kombinovaná spotřeba: 5,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 265 l 
Cena: od 963 400 Kč

Výbavy jsou pevné, u Mazdy se připlácí jen za lak (od 14 900 do 22 300 Kč), střešní okno (21 000 Kč) a navigaci (12 500 Kč). Ve finále tak Mazda CX-5 vychází výhodněji než podobně velká Škoda Karoq. Pokud se chcete svézt a nevyžadujete prostorný interiér, máme jiné doporučení: kupte si o třídu menší Mazdu CX-30. Ta je modernější a lépe jezdí. Jen je uvnitř po mazdovsku malá.

 

Právě se děje

před 21 minutami

USA podpořily Hongkong, Peking to označil za vměšování

Americká Sněmovna reprezentantů schválila tři zákony, jimiž podpořila demonstranty v Hongkongu, kteří ve velkoměstě bojují za posílení demokracie.

Přijatá opatření se nelíbí Pekingu, který Washington vyzval, aby se nevměšoval do záležitostí Číny. Hongkongští prodemokratičtí zákonodárci zároveň přerušili výroční proslov Čínou podporované správkyně města Carrie Lamové.

Jeden z návrhů zákona přijatých v úterý dolní komorou amerického Kongresu odsuzuje kroky Číny při řešení situace v Hongkongu. Demonstranti zde už několik měsíců protestují proti plíživému omezování svobod ze strany Pekingu a dožadují se demokratických reforem.

před 31 minutami

V Katalánsku policie zadržela 25 demonstrantů, zraněných je nejméně 74

Pětadvacet osob zadržela policie při úterních demonstracích v Barceloně a dalších katalánských městech, které vypukly po pondělním rozsudku nad separatistickými politiky.

Potyčky s policií, v něž úterní demonstrace mnohdy přerostly, si vyžádaly nejméně 74 zraněných, informoval dnes list La Vanguardia. Španělská vláda násilí odsoudila a uvedla, že jejím cílem je zachovat v Katalánsku bezpečnost.

Nejvíce lidí místní policie podle listu La Vanguardia zadržela během střetů ve městě Tarragona (13), dalších osm ve městě Lleida, tři v Barceloně a jednoho ve městě Sabadell.

před 57 minutami

Írán už od léta drží francouzského vědce i jeho kolegyni

Íránské úřady zadržely a uvěznily francouzského vědce Rolanda Marchala z Pařížského institutu politických věd, informoval list Le Figaro. Teherán Marchala drží podle deníku už od léta, a to společně s jeho francouzsko-íránskou kolegyní Faribou Adelkhahovou, o jejímž zadržení psala íránská média v červenci. Vědkyně byla zatčena pro podezření ze špionáže, důvod Marchalova zadržení zatím není jasný.

Marchalovi tamní úřady povolily setkání s francouzskými diplomaty a přesunuly ho do běžné věznice. V případě Adelkhahové Teherán v říjnu oznámil, že požadavek Francie na propuštění šedesátileté vědkyně s dvojím občanstvím je vměšováním se do vnitřních záležitostí Íránu a vyřešení situace nijak nepomůže.

Další zprávy