Strach je zbytečný. Většina kamer v Praze pokuty řidičům nerozdává. Víte, jak je poznat?

Jan Markovič Jan Markovič
8. 6. 2016 10:50
Je to typický obrázek z velkých pražských ulic. Auto, které ještě před chvílí jelo plynule, náhle prudce brzdí. Jeho řidič panikaří bez ohledu na provoz za ním. Důvodem je kamera a strach z pokuty, která by z ní mohla za pár dní dojít až do jeho schránky. Jenže jde o zbytečné starosti, možná je to jen jedna z kamer, které naopak řidičům pomáhají.
Každému, kdo po metropoli jezdí, stačí strávit pár minut na internetu k tomu, aby zjistil, že většina kamer ve městě pokuty nerozdává, i když tak vypadají.
Každému, kdo po metropoli jezdí, stačí strávit pár minut na internetu k tomu, aby zjistil, že většina kamer ve městě pokuty nerozdává, i když tak vypadají. | Foto: Jan Markovič

Po Praze jsou rozesety kamery, které pomáhají městské policii v pokutování neukázněných řidičů. Hodně jich je v tunelu Blanka a najdete je také na celé řadě příjezdů do Prahy. Jsou zde i vyložené „chytáky“, které pokutují řidiče za překročení 30 km/h v malé ulici v Horní Liboci, nebo kamery na I. P. Pavlova, které nekontrolují jen průjezd na červenou, ale i rychlost. A ani k tomu nepotřebují mít úsek.

Řidiči mají proto strach a na úsekové kamery reagují v řadě případů panikou. Prudce brzdí, odmítají byť jen o kilometr překročit rychlost a přehnaně se věnují tachometru místo toho, aby sledovali i provoz okolo sebe. Přitom každému, kdo po metropoli jezdí, stačí strávit pár minut na internetu k tomu, aby zjistil, že většina kamer ve městě pokuty nerozdává, i když tak vypadají. Naopak, řidičům pomáhají při pohybu městem. Kamer určených k jinému účelu než k rozdávání pokut je v Praze hned několik desítek, a tedy výrazně víc než těch, které používá městská policie k trestání.

„Získaná data z těchto detektorů - jde o intenzitu dopravy a průměrnou rychlost -, jsou využívaná k vyhodnocování aktuální plynulosti dopravy a rovněž pro následné statistické zpracování. Na těchto strategických detektorech neprobíhá aktuálně detekce a zaznamenávání dopravních přestupků. Avšak vzhledem k technickému řešení těchto detektorů je rozšíření jejich funkcionality o záznam dopravních přestupků jednoduché,“ informovala ve vyjádření pro Aktuálně.cz Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK).

Řidiči pak výsledky z kamer mohou ocenit třeba na řadě informačních tabulí, které zejména při příjezdu do města zobrazují dobu dojezdu či zdržení. Dokážou také varovat před zácpou a informovat o stupni provozu. Užitečné je i grafické zobrazení provozu na hlavních tepnách pomocí barevných diod na některých novějších informačních tabulích.

Kompletní seznam kamer, které slouží k tomuto účelu, je k dispozici v ročence Úseku dopravního inženýrství TSK, která je v aktuálním vydání dostupná v souboru PDF zde. Kamery jsou přehledně vyznačené na mapě Prahy na poslední straně. Zakresleny jsou jako „Strategický dopravní detektor úsekový – SDDÚ“.

Mnohem jednoduší je ovšem použít jednu ze dvou pomůcek, díky které řidiči snadno odhalí kamery, které neměří. Ještě před cestou se mohou podívat na web Dopravní info (na web přejdete zde) patřící Ředitelství silnic a dálnic, zazoomovat na Prahu a v záložce vrstev filtrovat „přestupkové systémy“ označené ikonou schematické hlavy městského strážníka s čepicí. Tím se zobrazí všechny měřené úseky, včetně popisu druhu měření, délky úseku a nastavené rychlosti. K dispozici je i fotografie. Pokud kamera na mapě není, neměří.

Druhou možností je všímat si technické krabice na sloupu pod kamerou. Pokud je na ní výrazná nálepka, na které je patrné i logo Evropské unie, jde o označení telematického systému. Taková kamera by měřit neměla. Někdy ale nálepka může chybět, být vypálená sluncem nebo je krabice otočená tak, že na ni není dobře vidět. Každopádně jde jen o pomůcku.

Přestože kamery telematického systému slouží primárně řidičům, a ti by se jich proto bát neměli, bylo by TSK raději, kdyby se u kamer chovali stejně jako u těch, které slouží i městské policii. „Překračování nejvyšší dovolené rychlosti představuje jak příčinu dopravních nehod, tak i zbytečné zvyšování hluku z provozu motorových vozidel. Nepokládáme proto za vhodné publikovat přehled, který by poukazováním na konkrétní lokality, kde dnes nedochází k záznamu a pokutování překročené rychlosti, snižoval preventivní účinek prosté vizuální existence telematického kamerového zařízení u komunikace,“ stojí na konci vyjádření zaslaného redakci.

Poznámka redakce: Článek nevybízí řidiče k překračování povolené rychlosti, pouze informuje o faktu, že ne všechny kamery v Praze slouží k rozdávání pokut. Dále varuje před zbytečnou panikou řidičů před kamerami, které k výběru pokut neslouží.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 3 hodinami

AC Milán vyhrál v Parmě navzdory vyloučení Ibrahimovice

Fotbalisté AC Milán zvítězili v italské lize 3:1 na hřišti Parmy, přestože hráli od 60. minuty bez vyloučeného útočníka Zlatana Ibrahimovice. O čtvrté venkovní výhře v řadě rozhodli dvěma brankami v prvním poločase.

Hvězdný Ibrahimovic se v lize podruhé za sebou neprosadil, to ale "Rossoneri" mrzet nemuselo. Švédského kanonýra střelecky zastoupili Ante Rebič a Franck Kessié, Ibrahimovic si alespoň připsal asistenci na úvodní branku. Kessié dal desátý gól v aktuálním ročníku Serie A, což se v této fázi sezony naposledy ze záložníků AC Milán povedlo Brazilci Kaká v sezoně 2008/09.

V 60. minutě dostal Ibrahimovic červenou kartu za nesportovní chování v přerušené hře po diskuzi s rozhodčím. Záhy snížil Riccardo Gagliolo, favorit už ale v oslabení výhru udržel. V nastavení navíc přidal pojistku střídající Rafael Leao.

AC Milán má jistotu, že i po odehrání kompletního programu 30. kola zůstane na druhé příčce. Na městského rivala Inter ztrácí osm bodů, má ale o jeden odehraný zápas více. Parma je předposlední.

Na chvostu tabulky je nadále Crotone, které přišlo v závěru o body na hřišti Spezie. Crotone ještě v 89. minutě vedlo 2:1, po trefách Maggioreho a Erliče ale nakonec prohrálo 2:3.

Italská fotbalová liga - 30. kolo:

Spezia - Crotone 3:2 (63. Verde, 90. Maggiore, 90.+2 Erlič - 40. Djidji, 78. Simy), Parma - AC Milán 1:3 (66. Gagliolo - 8. Rebič, 44. Kessié, 90.+4 Leao), Udine - FC Turín 0:1 (61. Belotti z pen.).

Tabulka:

1. Inter Milán 29 22 5 2 68:27 71
2. AC Milán 30 19 6 5 57:35 63
3. Juventus Turín 29 17 8 4 58:26 59
4. Bergamo 29 17 7 5 68:36 58
5. Neapol 29 18 2 9 63:34 56
6. Lazio Řím 28 16 4 8 45:38 52
7. AS Řím 29 15 6 8 53:44 51
8. Hellas Verona 29 11 8 10 38:34 41
9. Sassuolo 29 10 10 9 48:48 40
10. Sampdoria Janov 29 10 6 13 39:43 36
11. Boloňa 29 9 7 13 39:45 34
12. Udine 30 8 9 13 32:40 33
13. FC Janov 29 7 11 11 31:41 32
14. Spezia 30 8 8 14 40:55 32
15. Fiorentina 29 7 9 13 36:46 30
16. Benevento 29 7 9 13 30:54 30
17. FC Turín 29 5 12 12 42:52 27
18. Cagliari 29 5 7 17 31:50 22
19. Parma 30 3 11 16 29:59 20
20. Crotone 30 4 3 23 37:77 15
Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Testovací let vrtulníku Ingenuity na Marsu NASA kvůli chybě při prověrce o tři dny odložila

První testovací let malého vrtulníku Ingenuity na Marsu byl o tři dny odložen kvůli problému, který se vyskytl při zkoušce vysokých otáček rotorů. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Předběžný termín prvního letu Ingenuity americká vesmírná agentura původně stanovila na tuto neděli. Na základě údajů, které z vrtulníku dostala v pátek pozdě večer, se však NASA rozhodla let odložit. První možný termín letu je středa 14. dubna.

Důvodem je, že během páteční prověrky vysokorychlostních otáček rotorů kontrolní zařízení ukončilo dřív sekvenci příkazů ovládajících test. To se stalo ve chvíli, kdy se měl letový počítač přepnout z předletového módu na mód letový. Podle NASA je ale vrtulník v pořádku a v bezpečí a na Zemi poslal úplnou sadu telemetrických údajů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy