Sto osmdesát a dost. Volvo příští rok omezí plošně u všech svých aut rychlost

Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 3. 2019 13:35
V době, kdy se v Německu diskutuje o zrušení neomezené rychlosti na dálnici, přistupuje automobilka Volvo u svých aut k odvážnému kroku. Od roku 2020 nebudou Volva moci jet více než stoosmdesátkou. Důvodem je bezpečnost.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Volvo

Podle vize švédské automobilky nemá za volantem jejích aut umřít po roce 2020 ani jeden člověk a právě omezení rychlosti je jedním z kroků, jak toho chce dosáhnout. 

"Problém s vysokou rychlostí spočívá v tom, že po překročení určité rychlosti palubní bezpečnostní technologie a systém chytré infrastruktury nemají možnost nadále předcházet dopravním nehodám končícím vážnými a smrtelnými zraněními," píše značka v tiskové zprávě. 

V případě firmy, která svoji budoucnost staví především na elektromobilech, by podobné omezení nemělo být zase tak výraznou změnou. Většina elektrických aut má nejvyšší rychlost omezenou kvůli použité technice (převodovka má jen jeden převod a elektromotor omezené otáčky). 

Volvo však ve svých představách jde ještě dál. Chtělo by spojit chytrou technologii monitorování prostoru, v němž se auto zrovna pohybuje, s inteligentním omezovačem rychlosti. Nejvyšší rychlost auta se tak ještě sníží v oblasti škol nebo nemocnic. Podle údajů amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu NHTSA byla v roce 2017 čtvrtina nehod s následky smrtelného zranění způsobena právě vysokou rychlostí.

"Ačkoli není omezení maximální rychlosti léčbou na vše, určitě má smysl, i kdybychom prostřednictvím tohoto kroku měli zachránit jen jediný lidský život," říká šéf značky Håkan Samuelsson. O zavedení povinného omezovače rychlosti, který bude přebírat povolenou rychlost, se již mluví i v rámci Evropské unie. 

"Chceme zahájit diskusi na téma, zda mají výrobci automobilů právo, nebo dokonce povinnost instalovat do svých vozů technologie, které budou měnit chování jejich řidičů s ohledem na rychlost jízdy, opilost nebo nepozornost," doplňuje CEO Volva. 

Samuelsson vyjmenovává překážky na straně řidiče, které automobilka má v tom, aby dosáhla zmíněného ambiciózního cíle, tedy nulového počtu úmrtí ve vozech Volvo od roku 2020. 

První z nich je alkohol a s ním návykové látky, které jsou sice v drtivě většině zemí nelegální, ale stále se objevují na předních příčkách příčin smrtelných nehod. Druhým pak je rozptylování pozornosti řidiče třeba mobilním telefonem. Volvo slibuje, že zanedlouho představí i řešení pro tyto problémy. 

 

Právě se děje

Další zprávy