V ostravském Trojhalí se ve středu a čtvrtek 17. a 18. dubna pojede šestihodinový závod Horizon Grand Prix. Jde o v pořadí pátý ročník, kterého se letos zúčastní rekordní počet 28 studentských týmů. Událost je vyvrcholením několikaměsíční práce na výrobě a vývoji modelů aut na vodík, na kterém se podílejí nejen studenti středních škol z České republiky, ale také jejich učitelé a pedagogové z vysokých škol nebo odborníci z praxe.
Národní tým, který v Ostravě vyhraje, postoupí do mezinárodního finále. To se koná v Praze 8. června a zúčastní se ho na 200 týmů z celého světa.
Horizon Grand Prix má především přínos v oblasti vzdělávání. Studenti se totiž díky projektu ještě více vzdělají v různorodých technických oborech.
"Edukativní přínos projektu Horizon Grand Prix se nám potvrdil v minulém ročníku, a proto jsme rádi vyhověli žádostem dalších škol o podpoření jejich účasti," říká Julie Růžičková z Nadace Unipetrol, jedné z partnerských firem, mezi které patří například i Třinecké železárny nebo automobilka Hyundai.
Hyundai má v moravskoslezských Nošovicích továrnu, kde z aut na alternativní pohon vyrábí mild-hybridní Tucson. Vodíkové Nexo, které se na loňském závodu vodíkových autíček představilo novinářům (a naše redakce se v něm i krátce svezla), do Evropy dováží z Jižní Koreje.
"Vidíme velký potenciál v podpoře studentských týmů z našeho kraje, kteří si chtějí vyzkoušet jak výrobu svého modelu auta na vodíkový pohon, tak se naučit týmové spolupráci a řešení problémů, což se jim v budoucí praxi bude velmi hodit," dodává k akci Horizon Grand Prix Kateřina Churá z nošovické automobilky.
O budoucnosti aut na vodík se velmi diskutuje, zatím jejich rozšíření v Evropě brzdí absence plniček, v tomto směru jsou v Japonsku i v Jižní Koreji mnohem dál než v Evropě. Vedle Nexa, které je Hyundai v Česku schopen na objednání dodat už nyní, vůz s palivovými články nabídne příští rok oficiálně také Toyota, půjde o novou generaci modelu Mirai.