Spor o povinné ručení: Pojišťovna vám sebere 16 tisíc

Radek Pecák Radek Pecák
6. 11. 2013 16:20
Sdružení podává žalobu na Českou pojišťovnu kvůli nižším náhradám škod.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Škoda Auto

Praha - Policie začala vyšetřovat Českou pojišťovnu kvůli jejímu postupu při likvidaci pojistných událostí z takzvaného povinného ručení. "Trestní oznámení jsme podali 23. září a máme informaci, že se tím specialisté z oddělení hospodářské kriminality zabývají. Vyžádali si doplnění dokladů," řekl online deníku Aktuálně.cz David Bascheri, vedoucí právního oddělení společnosti nazvané Kancelář pro ochranu práv poškozených.

Trestní oznámení se zjednodušeně řečeno týká nezákonného krácení náhrad škod, které pojišťovna lidem z povinného ručení proplácí.

Podle Kanceláře pro ochranu práv poškozených totiž v Česku nadále panuje praxe, kdy na dopravní nehodu doplácí i pojištěnec, který ji ani v nejmenším nezavinil. Pojišťovny to zdůvodňují takzvanou amortizací, ačkoliv je to v rozporu s rozhodnutím Ústavního soudu.

„Princip je vždy stejný. Majitel nabouraného auta, jehož nehodu nezavinil, si jej dá spravit do autorizovaného servisu. Při platbě se dozví, že pojišťovna celou částku neproplatí. Měli jsme i případ, kdy člověk musel doplácet 142 369 korun," vysvětluje Bascheri.

Případů, kdy se poškození domáhají zaplacení plné výše škody, podle něho stále přibývá. V průměru jde o částku téměř 16 tisíc korun, kterou jim pojišťovna údajně protizákonně neproplácí.

Výjimkou je stav, kdy je cizím zaviněním poškozeno auto ve stáří maximálně do dvou až tří let. Průměrný věk aut v Česku je však 14 let.

Právě kvůli tomu, aby se situace změnila, podala společnost Kancelář pro ochranu práv poškozených trestní oznámení na Českou pojišťovnu. Proč zrovna na ni? Jde o největšího poskytovatele pojištění odpovědnosti (povinného ručení) v republice, ovládá zhruba čtvrtinu trhu.

Zkuste aftermarkety

"Podle našeho právního názoru podpořeného stovkami rozsudků nezávislých soudů se Česká pojišťovna dopouští hned několika trestných činů," říká Basheri.

Jde údajně o legalizaci výnosů z trestné činnosti, krácení daně či poplatku, zkreslování údajů o hospodaření a jmění, podílnictví z nedbalosti a o legalizaci výnosů z trestné činnosti z nedbalosti.

Česká pojišťovna zatím oficiálně o tomto trestním oznámení neví. Každopádně tvrdí, že postupuje naprosto legálně.

"Při likvidaci škod na starších vozidlech se již od prvopočátku s poškozeným klientem poškozeným domlouváme, jakým způsobem udělat opravu tak, aby dopad na peněženku klienta byl ideálně nulový," říká mluvčí pojišťovny Tomáš Zavoral. Tím ale přiznává, že ne vždy klient nic nedoplácí.

Mluvčí dodává, že vhodnou alternativou pro tyto klienty je oprava u smluvních partnerů pojišťovny, kteří naleznou na trhu kvalitativně rovnocenné díly (takzvané aftermarkety). "Pokud je provedena oprava těmito díly, pak Česká pojišťovna korekci neodečítá a klient tak dostává kvalitativně rovnocenný nový díl a nemusí nic doplácet ze svého," uzavírá Zavoral. 

Odborníci ale upozorňují na rizika tohoto postupu. Ne vždy má totiž aftermarketový díl stejnou kvalitu a vlastnosti jako originální náhradní díl. Například světlomety mohou oslňovat protijedoucí a nedostatečně osvětlovat vozovku, rizikové jsou i disky kol a další díly.

Soudy na straně pojištěnců

To, že by pojišťovny měly poškozeným vyplácet celou částku, konstatoval i Ústavní soud v roce 2007. Zdůvodnění pojišťoven v tom smyslu, že po namontování nového dílu by byl majitel opraveného vozu zvýhodněn, podle něj není správné.

"Naopak, ke zhodnocení vozidla nedojde, neboť hodnota bouraného vozidla je vždy nižší než hodnota vozidla nebouraného, a účelně vynaložené náklady (byť i na nové díly) na tom nic nezmění," říká vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený, který se touto problematikou rovněž zaobírá.

Lidé, kteří s krácením pojistného plnění z pojištění odpovědnosti vozidla z důvodu amortizace nebo korekce nákladů na materiál nesouhlasí, se v současné době často obracejí na soudy. A ty jim v drtivém procentu případů dávají za pravdu.

To je ale podle Bascheriho zbytečné a nepřijatelné, protože lidé musí zcela zbytečně investovat čas a peníze do soudních sporů, i když pak téměř vždy vyhrají a peníze získají zpět.

"Pojišťovnám se tento postup vyplácí hlavně proto, že většina poškozených se nezákonně nevyplacených peněz už soudně nedomáhá, a pojišťovně tudíž zůstanou," vysvětluje současný nepřijatelný stav David Bascheri. Těchto sporů se v současnosti v Česku vedou každý rok tisíce.

Basheri upozorňuje také na to, že v současné době pojišťovny toto pojištění zdražují, přestože z veřejně přístupných výročních zpráv je zřetelné, že pojišťovny každoročně vyplácejí přibližně jen polovinu vybraných peněz na pojistná plnění a zbylých 50 procent použijí na provozní náklady a jako příspěvky do rezervních fondů. Přitom v Německu se na pojistném vyplácí zpravidla 98 procent z celkové vybrané částky.

 

Právě se děje

Další zprávy